• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • Linum

Man får ju välja vem man ska rätta... jag rättar bara sådana personer som jag vet inte tar illa upp. Andra blir jag bara irriterad i smyg på

Om man inte är helsvensk så är det ju inte så enkelt. Vi har ett svårt språk. Jag skriver inte felfri engelska heller.

Dialekter är det mest underbara som finns! Hela min släkt är från Trollhättan och pratar som Galenskaparna... Tycker att det är synd att vissa lägger av sig dialekter och pratar någon slags tillgjord rikssvenska istället.

• Fröken Malm

Jag tycker om norrländska, gotländska och göteborgska.

Tycker däremot inte om stockholmska eller skånska.

Riskerar man nu att bli lynchad???

• Lilla Li

Angående dialekter så tycker jag att alla dialekter låter fina på killar. Men när tjejer pratar med väldigt bred dialekt så måste jag erkänna att jag får en MASSA förutfattade meningar om dem. Tjejer som pratar grov göteborgska t.ex. tycker jag låter otroligt manhaftiga. Valde att klaga på göteborgska nu eftersom jag kommer därifrån och själv har haft såna tendenser - så inga påhopp nu! ;)

• rocketqueen

Lilla Li
    Jag är från Småland från början, så jag känner igen det där! Det låter såå roligt och inte klokt tycker jag! :D "Vi ses la bakanför koovkjosken?" "Ta dän 'at (=det) genast!"

• Linum

Lilla Li: Jag håller med dig! Grov göteborgska kan vara såååå avtändande.

Annan avtändande dialekt (om nu dialekter kan vara det... ) är malmöitiska och gnällbältesdialekt.

Riktigt fiiin stockholmska är kul också. Speciellt som deras otroligt förfinade i:n är det allra fulaste man kan använda i Bohuslän...

• Fröken Malm

En gång var jag operatör på en telefonkonferens med ett stort svenskt företag. VD:n kom från Stockholm.
    Jag presenterade mig och vi gick igenom hur konferensen skulle gå till. Sen tryckte jag på sekretessknappen på min telefon så de inte kunde höra vad jag sa.

Då frågade en kollega till VD:n i rummet.
    -Undra var operatören kommer ifrån?
    -Från landet, det hördes på dialekten!!

För vissa stockholmare (inte alla!!!) så är allt utanför tullarna landet.......

• Lilla Li

Linum: Ja kul det där med i i Sthlm respektive Bohuslän. :) Stockholmska låter för övrigt väldigt spännande på en sjavig gammal gubbe. "Fin" dialekt som inte alls passar någon som ser nergången och sunkig ut. Kul kombination!

• Lilla Li

Fröken Malm: Jag tolkar det som att Sthlm inte tillhör landet (Sverige). :D ;)

• kackelmaja

jag tycker "bred" stockholmska, alltsa akta, innanfor tullarna ar sa fint!! Gillar aven norrlandska, alltsa fran Umea och uppat, Harnosand mm raknas inte! Gotlandska axa!!!

De jag inte gillar ar "Bert Karlsson-dialekten" (vastgotska?) det later som man ar lite dum nar man pratar sa. Goteborgska gor mig irriterad, far kanslan av att de provocerar fram orden typ. :-O
    Sen ar rinkebysvenska (ja det ar en dialekt nu) inte sa fint heller.

Alltsa, nu menar jag ju alla breda dialekter. Om nan har tex en svag goteborgsantydan i dialekten sa tanker jag inte pa det!

• Lilla Li

kackelmaja: Håller med dig om göteborgskan. Den låter hård och nästan elak ibland. Tyken - för att använda ett götegordsuttryck. ;)

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!