• kentfantast

Språkpolisen anhåller!

Nån som minns den här tråden?
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m1789293.html

Alla språkpoliser, samlen er och gnäll på syftningsfel, stavfel och vädra besserwissern i er.

(jag kommer puffa den här tråden till förbannelse )

• Svar på tråden Språkpolisen anhåller!
  • oddmolly

Ni skånetöser, ska ni möjligvis äkte er blivande make i det sköna Skåneland?
    Jag ska, i augusti (släkten i Norrland blev inte överförtjusta vid tanken, det medges...).

• Dallas

Jag är tydligen ganska ensam om att gilla göteborgska. Men jag är glad ändå

Jag bor i Bohuslän( är född och uppvuxen här också), men skäms när jag hör hur vissa kustbor+ äldre pratar*ryser*. Jag gillar inte heller stockholmska eller gnällbältedialekt

• Jozzylecter

Kackelmaja- Neeeej, Västgötska som är så vackert! Som ett lent silverregn mot trumhinnorna! :D Problemet är att de två personer med Västgötsk dialekt som förekommer i media är Bert Karlsson och Robert Gustafsson. De kommer båda ifrån Skövde, där de har samma extremt fula(förlåt, men jag tycker faktiskt det :D) uttal (SKÖVdeeeeh).

De flesta dialekter är ju starkt förknippade med diverse fördomar om de områden de förekommer, så helt neutral kan man inte vara. Stockholmska t ex är inte vackert i mina öron. Jag tycker också att bred Göteborgska låter tyket och aggressivt, men det är nog mer själva uttalet.

• Lilla Li

Dallas: Nej nej jag gillar göteborgska också - fast bara på killar. ;)

Fröken Malm: Andra göteborgska uttryck som är fula: "hövve", "flötta", "pöse"... :)

• Dallas

Lilla Li
    Aha, du menar goa gubbar?

• Lilla Li

Dallas: Precis! :D Fast min råkar ju vara smålänning... Småländska och göteborgska är faktiskt ganska likt. De tror att de kom på "gött" t.ex. Lite gulligt. :)

• Fröken Malm

Värmländska är inte så fint heller....fast ändå lite charmigt på nåt sätt.

De slutar ofta sina verb eller adjektiv med e istället för a.

• silvera

Jag har kommit på mig själv att börja meningar med Å...
    "Å så sade jag att"...
    Vart har jag fått det ifrån?

Sedan hatar jag att min man alltid skriver mej, dej och sej, (inte fisken )när det heter mig, dig och sig...

Men min värsta miss här på BT, var nog när jag skrev fel i rubriken, när jag sökte psalmer till vinterbröllop, och det står Palmer till vinterbröllop... Men rubriken fick ju många att läsa den så...

Det kan jag tycka är lite pinsamt annars, när man skriver fel i sin rubrik... (men jag är inte bättre själv!)

• Lilla Li

Jag har annars börjat säga "liksom" väldigt ofta. Usch vad fult det låter att säga det i var och varannan mening... *ryser* Känns så dumt när man säger det bland folk man inte känner också, som att de får fel bild av mig.

Svar på tråden Språkpolisen anhåller!