• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • lourdes

Gemma, har du besökt Ladurée tidigare? Har alltid velat gå dit, men det har aldrig blivit av.
    Tänk att bara få titta på alla deras macaroons, att få med sig en liten låda med chokladpraliner hem... Mmmm...

• margaux

Oj... man kan tro att man varit borta länge när man kommer in här!

Det verkar som om ni har det fint allihopa! Jag själv är i behov av full service efter några häktiska dagar i samband med jubileum på jobbet!
    Vi har haft besök av 40 vinproducenter och familj, mässa 2 dagar och naturligtvis både dag och nattskift för mig!
    Middagarna har varit magnifika med allt för mkt god mat och jättebra kombinationer med vin... Jag känner mig nöjd som F&B som jag fungerat som!
    Har klarat att bli både lätt förälskad och imponerad av ännu en tysk... Vad är det med dessa männen egentligen?

Jag har väldigt lång processeringstid i huvudet idag, så jag ska kasta mig in i Paris och Noma diskutionen senare tror jag!

• Lapinette

Gemma - du frågade om favoritstäder. Detvarierar nog lite men här kommer några av mina favvisar.

- Stockholm, så klart!
    - Paris
    - Florens
    - Tokyo

• mlu

Har kommer mina "favvo-stader";

New York - behover inte motiveras
    London - efter 6 ar ar man nog alltid lite "londoner"
    Hong Kong - sa coolt och rorigt...
    Los Angeles - the american dream
    Beirut (har bara varit dar en gang men det raknas val... maten, manniskorna, miljon ...)

• Lapinette

Shit, så många ställen som jag inte varit på!!! När ska man hinna med?

• Gemma

Hej alla! Tack för fina paristips! Rökrum luktar apa.

Storstäder: På min wishlist finns absolut San Fransisco, Beijing, Beirut, Dubrovnik, Reykiavik, Oslo, Seattle och Osaka. Stålis, har du varit i Chongqing? Är det sant att där bor typ... 40 miljoner pers?

Apropå storstäder så var jag i Helsingborg idag. Eller... glöm det där med "stor" förresten. Storlek som en kinesisk byhåla men med tydliga storstadsdrag, typ riddarborg, restauranger som serverar latte i höga glas och heter saker som "Bara Vara", sprutnarkomaner och industriområden.
    Trevligt var det hursomhelst att äta middag (marulk!) på uteserveringen vid havet med väninnor. Huttrade rejält mot slutet i min burberrytrench (min evergreen!), hade visst förträngt den svenska naturens kärvhet.

I morgon bär det av mot Danmark igen, ska se utställningen Made In China - äntligen äntligen lite kinesiskt kulturliv! Övade dessutom kinesiska en halvtimme med mamsens och pappsens grannar, de kommer från Shanghai och det var väl typ första gången på tjugo år som de pratat med NÅN av grannarna här i villaområdet. Mannen driver för övrigt en kinarestaurang här i stan men inte fasicken serverar de xiao long bao (dimsuns med köttfärs och buljong inuti), guotie (halvmåneformade dimsuns som är stekta i botten) eller någon av de andra rysligt goda specialiteterna, nope, dem sparar mamman till sina egna lyckligt lottade barn. För den här stan är inte mogen, menar de, för någon annan kina mat än den vanliga klibbiga sörjan med burkananas, ett berg av cashewnötter och några ledsna små biffslamsor. Känns det igen? Grejen är att när typ... 99 av 100 svenskar får testa äkta kryddstarkt lamm från hunan med koriander, spiskummin och en massa andra goda kryddor som jag inte vet namnet på, så tycker de att äkta vara är mycket godare. Men när ska det dyka upp BRA kinesrestauranger i Sverige måntro? I Paris finns det redan. Har upplevt det själv.

Lourdes: Ja, Ladurée har jag varit på och framför allt mannen brukar köpa hem en låta macarons till mig när han är på affärsresa. I början var jag skeptisk, de ser så artifciella ut med sina gladfärger men de smakar faktiskt väldigt mycket och autentiskt. Och så har det jättegott té också.

Fauchon gillar jag mindre, skitdyrt och... sådär kvalitet på allt jag testat. Men finfina plåtlådor!

• Tizzeltazz

*hoppar snabbt in i tråden innan det är dags att sova*

Gemma:

"En ful och en gul
    (stockholm)
    En geniun kines utan fyra små rätter, friterad banan eller andra svenskifierade versioner av den kinesiska husmanskosten.
    Här serveras istället the real thing; anka, dumplings och palmbladspannkakor till exempel. /.../
    Stämningen är fin, stället är litet men hjärtligt och det är ite ofta man får höra den kinesiska versionen av No Woman No Cry ur ett par högtalare."

har inte varit där men låter bra, har väl fått ta över marknaden lite när 'Halv trappa plus gård ner' nu har stängt...
    så där! var bara tvungen att lägga mig i :)

PS
    måste man ha varit i städerna?
    dakar
    dublin
    tallin
    oslo

önskar mig
    los angeles / las vegas
    hongkong
    tokyo(eller vad som helst i japan...)
    och allt egentligen!
    vill åka transsibiriska järnvägen som jag skulle gjort förra året, till sydamerika, afrika, tågluffa igen, till malaysia osv sov i oändlighet...men men, blir marocko i juli iaf.

• Tizzeltazz

PS igen
    en på jobbet hävdar dock att maten är enkel, alltså typ... tja, inte bondemat men "plain" och väldigt basic. iaf vad de fr hongkong tycker om man ska tro henne. tänkte bara tillägga det.
    sova!

• Lapinette

Gemma - undrar bara why Osaka? Lite nyfiken bara då det finns häftigare städer i Japan, enligt min fars åsikt iallafall som inte ville lägga någon tid på Osaka när vi var där.

Listan över städer jag vill se innan jag dör är superlång men här kommer topp 5:
    - Barcelona
    - Rom
    - New York
    - San Fransisco
    - Sydney

• Izunia

hej tjejer det var ett tag sedan! Sa du är tillbaka i skane Gemma!? Maste vara skönt att fa andas lite frisk luft!

Städer jag har pa min to-do-lista:
    New York
    Tokyo
    Moskva
    Hongkong

Nu när jag försöker tänka ut platser sa känns det som jag redan rest och sett stora delar av världen..och det känns riktigt riktigt bra!

Jag vill till sydamerika ocksa. Chile eller Brasilien. Det är den enda världsdel jag inte varit i. Artisk och Antartisk ocksa men de skippar jag gärna! :D

Svar på tråden En plats i solen