• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Gemma

I såfall får jag ju tipsa om den här: www.noma.dk

Har dock aldrig varit där själv så jag vet inte om den är mysig, men klart omtalad.

• Gemma

Liksom... att ha en dessert som heter "malt i tre texturer", visst är det lite kaxigt? Att använda mjöd som ingrediens i en förrätt? Och självklart, självklart har de skapat ett "nordiskt köksmanifest" ;)

• Gemma

'säkta men man blir ju helt kär.

"Det er ikke olivenolie, foie gras, soltørrede tomater og sorte oliven du vil møde på noma. Vi har rejst i Norden og fundet fænomenale råvarer, som vi får fløjet ind. Eksempelvis hestemuslinger, dybhavskrabber og jomfruhummere fra Færøerne, som vi modtager og har gående levende indtil de skal serveres. Skyr, helleflyndere, vilde laks, torsk og tang fra Island. Lam, moskusokse, bær og vand fra Grønland. På samme måde afsøger vi især Danmark, men også de øvrige nordiske lande, for at sikre forsyninger af råvarer i særklasse. Både meget dyre ting, men også oversete, beskedne ingredienser som kornsorter, gryn og bælgfrugter som du vil opleve i overraskende tilberedninger. (...) Vi ryger, salter, sylter, tørrer, steger, bager på basaltsten og laver vores egne eddiker, blander vores egne brændevine m.m. Men vi bruger naturligvis også de allermest moderne køkkenværktøjer og teknikker, fordi vi er ligeså kritiske overfor madens teksturer, som man er på internationale toprestauranter. Hvor andre bruger vin i deres saucer og supper bruger vi systematisk øl, frugtsaft og frugteddike til at give friskhed og "kant."

• mlu

oj, oj vad ni har skrivit idag, -eller skall man saga igar?? Precis hemkommen, blev en middag i Monaco pa vagen hem fran Italien. Jattetrevligt, tillsammans med min vaninna nagra vanner till henne!! Kul nar det sker helt oplanerat. Sedan blir ju inte saken samre av att vi blev bjudna pa hela kalaset. Blev dessutom inviterad till nagon corporate lounge under Grand Prix, ja, ja, vi far val se, formul 1 ar kanske inte riktigt "my cup of tea" men har hort att det skall vara ett valdsamt party....!! Uppackningen av pasta o vin far vanta, parmesanen har dock forpassats till kylskapet. Har atit otroligt mycket idag, bresola, parmesan, italiensk glass och nu senast middag sa det ar en trott boll som rullar till sangs....

• mlu

Late night report from Cote d'Azur, -igen!!
    Gemma o Lapinette (+alla andra som besitter kunskap): - Vad ar det med dessa fransman!! Detta helt apropa ingenting -kyssandet pa munnen...? Don't get it! Ar jag alltfor pryd?? Blyg?? Svar?? Det skedde igen ikvall. Efter middag o drinks i Cannes, den snyggaste mannen pa hela stallet kommer fram; pratar saklart ingen engelska, dansar lite och sen helt plotsligt dessa kyss-attacker.... -Forstar ingenting...absolut ingenting. Sitter har i min ensamhet o forbannar min praktighet!! Jag blir sa chockad sa jag kan inte rikigt vara med pa noterna o da tycks ngn effekt liknande den Magnus Uggla sjong om intraffa "...tack och hej, nasta tjej.."!! Snalla Ni som vet, blir grodorna prinsar nar man kysser dom??? I sa fall, nasta helg da minsann.... Helt otroligt, hysteriskt kul, dansat pa bordet i stilettos men snalla nagon ge mig ett rad hur man hanterar dessa oberakneliga "attacker".... Usch angrar mig redan, sitta har o hamra pa datorn nar jag kunde dricka champagne.... men sa korde jag ju bil o min vaninnna akte hem till sig. Det ar ju en dag imorgon ocksa.... usch vad jag ar trist....

• Gemma

Tillbaka från en fantastisk helg i köpenhamn där väninnan med man bor i en sekelskiftslägenhet med vitsåpade golv. Vi åt lunch i solen på en uteservering, prata-prata-prata, sen cyklade vi söderut längs kusten, förbi Hellerup, Köpenhamns "Djursholm", längs det mörkblå havet där vi hade en frisk motvind, till den stora skogen "Dyrehaven" där hjortar betade i motljus, bland mossluddiga nedfallna trädstammar. På kvällen lagade vi middag, drack lite vin och såg sjuk(t bra) filmen "Adams Äpplen". Ojojoj vad mycket bra dansk film som görs nu. Och i morse gick vi till bageriet och köpte en massa bröd men tusen sorters mjöl, korn och gryn i, och stora, härliga hål och bra tyngd i, älskar det där danska brödet med rejält tuggmotstånd. En del bröd fick följa med hit också, tillsammans med en krusbärsmarmelad som är så färsk att den måste förvaras i kyl. Åkte via Helsingör på hemvägen och satt på färjan och filosoferade över havet, sådär som man alltid gjorde när man var liten och hade varit på Tivoli eller Louisiana, den moderna konsthallen. funderar f.ö. att åka dit nu i veckan; de har just en utställning med unga kinesiska konstnärer (kinesisk konst är tydligen riktigt hett, hävdar min vän som är lärare på Mejan), ihopparat med en Cindy Sherman-fotoutställning. Jag är riktigt lat när det gäller konst men mycket bättre än sådär kan det väl knappast bli..?

mlu, allas vår chic lit-hjältinna: När det gäller kyssattacken tror jag att de gör ett undantag just för dig, för att du helt enkelt är så oemotståndlig ;) Själv har jag i bästa (värsta) fall blivit tallad på låret i tunnelbanan. I övrigt har jag varit med om att spontant börja kyssas med någon INNAN vi pratat med varann vid tre tillfällen, en gång var det en dansk och i övriga två fall engelsmän. En av dem blev sedan min förste pojkvän. Samtliga gånger skedde det under rockkonserter, i den allmänna glädjeyran.

Min fransman och jag dejtade i 1,5 månad utan att nudda vid varann (förutom att vi kramades när vi sågs och sa farväl, på svenskt vis). Den första kyssen varade i två timmar, sen dess har vi bott ihop. Så... jag antar att alla grodor är olika..? Min man var 24 när vi träffades och helt klart en "fin" katolsk pojke.

Kram, G (katolik)

• Lapinette

mlu - tog mig friheten att läsa ditt inlägg högt för min man. Han bara log och sa att du säkert utstrålar något som gör att de vill kyssa dig. Faktum är att han påminde mig om att även jag blev överraskad över hans första kyss. Vi hade varit ute och dejtat ett par gånger men vi var båda upptagna på varsitt håll. Känslan mellan oss fanns definitivt där och helt plötsligt på dansgolvet, på min födelsedag, böjer han sig fram och ger mig en kyss. Jag blir helt ställd och frågar vad han gör?!! Så här säger han och ger mig en till. Sen var det kört!

Angående dina kyssar så sa mannen åt dig att säga till männen att du inte vill. De får ju lov att acceptera att du inte är beredd än.

Gemma - din helg i Köpenhamn låter underbar! Själv har vi haft en nyttohelg dvs gjort en massa saker som vi bara måste göra förr eller senare men vi lyxade till det lite grann igår då det blev en skagen, rårakor och löjrom och självfallet Pol Roger.

• mlu

Gemma o Lapinette: Tack for Era gulliga rad; vilk problemstallningar; "kyssattacks-issues" !! Hrm....maste fundera over om det ar ett problem eller inte, kanske kan jag finna ett satt att metalt fobereda mig.... ha,ha, chockad tycks jag bli i alla fall.

Hemkommen efter en eftermiddag pa stranden tillsammans med min danska vaninna. Lagade lite omelettlunch at oss har hemma, at av den goda vallagrade parmesanen som inhandlades i Italien i fredags, -jattegod!! Otroligt sugen pa att sjunka ner i soffan o slotitta pa tv, men har namligen inte inforskaffat nagon sadan och...det gar tamligen fint utan men just idag langtar jag efter en tv!! Skall sanningen fram sa koper jag hellre skor och handvaskor an en tv just nu!! Saknar dock engelska dokumentarer och BBC. Har annu inte kommit "in" i det franska systemet, jag vet, det ar val har idag och jag har noll koll. Pinsamt!

• Gemma

mlu nog för att man alltid saknar "sitt" lands TV men i ditt fall blir det nog tiofalt värre eftersom det är just grymma BBC. Hade visserligen själv ingen TV när jag bodde i London, däremot var saknaden efter BBC radio 1 FM mycket svår.. på den tiden levde fortfarande John Peel, sen var det Steve Lamarr (tror jag) och Marc Radcliffes indiepop-program... mmm. Sedan dess har dock P3 tagit sig väsentligt! Så nu saknar jag det istället, i Kina är radio- och TV-situationen riktigt bedrövlig.

Lapinette: Din helg lät mer än OK, den också!

Den där cykelturen ekar i mitt medvetande och flimrar förbi hela tiden som en underbar, kolorerad film. Jo, jag pratar om det... känns som om man haft skitiga glasögon eller för all del en TV med dåliga färger i ett helt år nu.

• Lapinette

Visst är det val i Frankrike idag och min make har stått och köat i 1,5 timme på Ambassaden med typ 2 000 andra fransoser för att få rösta. De hade inte räknat med att så många skulle komma varpå den långa väntetiden. Sen tog det extra lång tid då jag rekommenderade honom fel buss. Skulle rekommendera honom min morgonbuss till jobbet men sa ett annat nummer...snacka om virrig. Sitter här och väntar på att vi ska åka iväg och storhandla samt slänga tidningar och vinflaskor. Nu är det glänsande rent!

Svar på tråden En plats i solen