• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Snart så....

Min sambo vill vara hemma men har en ganska viktigt roll på företaget så det blir nog precis som för Brudsommar.
    Kommer nog ta någon månad ihop med semestern samt ihop med julen. och självklart de 10 dagarna efter förlossningen

• A.M.

... Och DÄR dödade jag tråden ...?

• A.M.

Hoppsan, lite omlott där ...
    Ja jag vet att det ser olika ut för alla med ledighetsmöjligheter - men man hör sällan någon kvinna säga att nej, mammaledig, det kan jag inte vara för då är min karriär körd... T o m min vettiga man anser att hans karriär skulle bli lidande om han tog större delen av föräldraledigheten vilket jag erbjudit honom. Undrar just hur man ser på det hela ur företagets synvinkel ...?

• A.M.

DVS är pappor som är hemma mycket med sina barn losers?

• mugglesfan

Nä min man ska ta minst 6 mån - ev delar vi rätt av så att jag tar 10 mån och han tar resten (blir iaf nästan 50/50). Jag känner många män som tar ut minst 6 mån, det verkar vanligt bland oss ingenjörer, iaf om även mamman är ingenjör.

Eftersom jag tjänar mer än min man (och det skiljer några tusenlappar) så tjänar vi faktiskt på att jag går hemma så lite som möjligt. Jag får 90% av min riktiga lön i 3 mån, sedan endast 80% av maxtaket, som jag tror är 24000. Sossarna höjde ju maxtaket i somras till 32000 men borgarna sänkte det igen tillbaka till 24 nu from 1/1.

BrudSommar: får du 90% av din riktiga lön alla mån du är hemma? Vad lyxigt! Men vaddå gnällig chef - det kan man inte ta hänsyn till tycker jag. Det är väl viktigare att man bygger upp en bra tajt relation till sitt barn, den relationen ska man ju ha hela livet. En relation till en chef varar ju nästan aldrig hela livet Speciellt inte till en gnällig...

• Snart så....

Fast jag har jobbat 5 år på mitt jobb och min sambo enbart 1,5 så han håller på att klättra uppåt. De har ingen som kan ersätta hans expertis och då kanske ringa hela tiden till honom om han var hemma. Han skulle inte bara kunna vara hemma och umgås med barnet utan kanske måste jobba halvdagar.
    Nää då är det bättre han är hemma mindre men verkligen har kvalitetstid med barnet.

• mugglesfan

AM: jag tror det finns studier som säger att män faktiskt tjänar karriärsmässigt på att ta ut föräldraledighet medan kvinnor - givetvis - förlorar på det.

• _koko_

Där jag jobbar tycker jag snarare att det är tvärtom! Män som varit pappalediga blir generellt bättre på att planera sin tid, vilket ju är väldigt positivt ur arbetsgivarens synpunkt.

Min sambo kommer nog vilja vara hemma så mycket som möjligt, så jag får nog finna mig i att dela lika. ;)

• Liten med Mindre

En till som får dela lika. Men så tjänar vi lika också. Skönt med ett lätt val.

• mugglesfan

Det intressanta är att eftersom vi bara är 8 st på mitt jobb så är alla mer el mindre oersättliga (oj, kändes bra för självförtroendet att skriva ) så eg skulle mitt argument kunna vara att jag absolut inte kan vara hemma längre än mina 2 obligatoriska mån. (För det är väl eg inte pappamånader som är obligatoriska utan det är väl helt enkelt 2 mån som är bundna till den ena föräldern va?). Men jag känner att få barn är mkt viktigare för mig än mitt jobb just nu. Jag ska vara hemma 10-12 mån - sedan kan jag jobba nästan 30 år till... Det sätter lite perspektiv på det hela tycker jag.

Jag tycker alla par ska komma överens om hur de vill ha det. Alla får göra som de känner är bäst. Men jag tror det är bra att vara medveten om hur det lätt blir sedan. Ska alltid mamman vara hemma och VAB:a? El ska man börja dela lika då?

Svar på tråden När märker man av det?