Kläder safari
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Vi älskar god mat och vin så jag är lite orolig att det blir tight med tid (to lunch till lö em). Hur länge var ni bland vingårdarna? Hur många besök gjorde ni på en dag? Åker man till en gård vid, låt säga lunch, och sedan till en till framåt eftermiddagen? Och så avslutas kvällen på en restaurang i Franschhoek eftersom vi ska bo där.
na76:
När ni åkte på arrangerade turer, bokade ni med något speciellt företag?
Vi tog en eftermiddag i Constancia (från Kapstaden) liksom en dag i Stellenbosch (också från Kapstaden). Sedan hade vi våra sista 2 nätter i Franschoek. Vi besökte ca 3-4 vingårdar per dag.
Hej
Långt bort: Vi bokade med svenska abitur som har den lokala arrangören cape rainbow tours. Det finns dock massa andra arrangörer men vi ville ha allt ordnat innan vi kom ner. Vill man vandra ute vid godahoppsudden så bör man antingen hyra privat bil med chaufför eller köra själv. Det finns inte tid för det på de arrangerade turerna. Själva gjorde vi en halvdagstur dit för vi hade inte tid med mer. Dom har också en heldagstur med vinprovning på 2 olika vingårdar med paus för lunch. Vi gjorde även där endast halvdagsturen för vi skulle på e.m göra en stadstur i Kapstaden. Eftersom vi då hade varit i Kapstaden 7 dagar (på jobb i 5 dagar) när det blev dags för stadsturen så kändes den dock lite onödig. Det hade varit bättre om vi hade kunnat ta den först när vi kom då vi då fått lite orientering, som det blev nu hamnade den sist.
Någon som varit på besök i någon kåkstad? Har läst mycket om det och hoppas få någons reflektion på ett sådant besök. Kändes det konstigt?
Långt bort,
vi var i Soweto strax söder om Johannesburg med en guide som kompisarna i Jo'burg bokade åt oss, dvs det var bara guiden & vi. Fyra timmars guidning med hans bil i centrala Jo'burg & Soweto & vi fick veta hur mkt som helst om apartheid, politik, historia, näringsliv osv. Vi tyckte båda att detta var en av de absoluta höjdpunkterna under vår resa & vi var rätt tagna efteråt. Inte bara leva det härliga lyxlivet utan även få en inblick i hur de flesta sydafrikaner egentligen lever idag. Otroligt gripande när vi tex passerade platsen där en 13-årig pojke blev ihjälskjuten av en polis 1976, som resulterade i massprotester & tusentals dödade barn & ungdomar under några sommarveckor'76. Nu kanske inte du ska till just Jo'burg, men har kompisar som var i en kåkstad i Kapstaden för drygt ett år sen & de menade absolut att det var värt besöket. Minns att de var lite tveksamma innan, men när de väl var iväg så var alla människor de mötte otroligt vänliga, mao det kändes inte som att man "turistade på deras fattighet". Vet dock inte med vilka de åkte, bara att det finns flera olika som organiserar turer.
Tack Piggelin!
Har bara läst om kåkstäder i Johannesburg än så länge så det var kul att höra om dina kompisar.
Ska söka lite mer på nätet!
Planerar nästa resa som ska bli en weekend för att fira vår 1-åriga bröllopsdag i maj och undrar nu bland er beresta ladies om ni vet hur mycket som är stängt/öppet under Kristihimmel i Rom och samma sak gällande Barcelona. Vet ni? Vi sitter nu och väljer vart vi ska åka för att fira vår 1-åriga bröllopsdag.
Amsterdam åkte bort i omröstningen då vi kände att dit är det så pass nära och billigt att flyga så det kan vi ta över en kortare helg.
Och by the way har ni hotelltips till Barcelona och Rom? Tar tacksamt emot förslag. Ska försöka boka i veckan.
Lapinette,
Jag har varken varit i Rom eller Barcelona - men dit ska jag innan jag lägger fötterna i vädret.
Har därför tyvärr inga tips på hotell eller så - men bägge städerna skall vara helt fantastiska! Naturligtvis superbra shopping i Rom men Barcelona skall vara rena himmelriket - och billigare än Rom. Som sagt, vet ej om det stämmer men det har sagts mig.
Lapinette,
tyvärr samma här - har inte avverkat vare sig Rom eller Barcelona jag heller, men de finns definitivt med på min "att-göra/uppleva-lista", speciellt Barcelona
Läste att era A'dam-planer ligger på hyllan tills lite senare - men jag ska ändå snart maila mina tips till dig, så kan du ju spara dem tills de behövs! Mötte våren där förra helgen - urhärligt! Alla påskliljor blommade för fullt! Testade ett par nya ställen i vanlig ordning - en supertrevlig vinbar & så lunchade vi på Jamie Oliver's "Fifteen", som ligger ute i A'dams motsvarighet till Norra Älvstranden (Gbg) /Hammarby Sjöstad. Klart kul arkitektur därute! Mkt mer vågad än i Sverige.
Rosenhaga, bokade hotell i Dublin igår mha din länk - funkade kanonbra! Kollade upp omdömen om hotellet på TripAdvisor också innan vi bokade - bra sajt! Några tips på utflykter om man vill åka iväg en dag från Dublin? Tåg eller bil - vi har inte riktigt bestämt oss ännu, men vi är flexibla.