• Lapinette

Kläder safari

Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?

• Svar på tråden Kläder safari
  • Lapinette

Det var underbart! Absolut! Många engelsmän vi träffade åkte dit varje år. Vissa var inne på sitt 15:e år. Problemet är bara att världen är så stor (m a o det är så mycket man vill se).

• Rosenhaga

Lapinette,
    Värlen är så stor så stor, men Sydafrika är så mångfasetterat. Jag har varit på många ställen i världen, lyckligt lottad som har fått resa mycket i jobbet och privat. Sydafrika slår allt jag hitintills upplevt. Då är vi ju å andra sidan tokiga i mat och vin samt natur/djur - inte helt fel med Sydafrika för oss.

• Lapinette

Håller med då vi också är tokiga i mat och vin samt att jag älskar berg och hav vilket man ju får där. Sen har ju varje land sin skönhet och specialitet. Har du några andra resmål du kan rekommendera?

• Lapinette

På tal om att älska god mat, vin, berg och hav så hade jag allt detta när jag bodde halvtid i Cannes. Nu sitter jag i snöiga Stockholm istället för att JAG har valt det. Ibland undrar man hur man är funtad...men det är ju här jag har mina vänner och min familj (mannen är fransman).

• Rosenhaga

Lapinette,
    Visst finns det många ställen i världen som är fantastiska! (Cannes är ett av dem.)

Själv blev jag jätteförtjust i Egypten och då speciellt Abu Simbel som var så otroligt vackert i solnedgången, vackrast på jorden som jag sett hitintills. Egypten har en fantastisk kultur och historia att bjuda på men maten....nja, det är i vart fall inte för dem man åker dit.

Dominikanska republiken var härligt avslappnande och riktigt mysigt om man gillar skaldjur, rom och cigarrer. Helst alltihop och på en strand under palmerna. Wow! Var förresten på en fantastisk restaurang i Sosua med en utsikt, mat och vin utanpå det mesta - oväntat härligt.

Bali - för människorna och värmen. Att bada vid midnatt, kliva ur vattnet och ta en kall öl - och inte frysa trots att man är blöt och det är mitt i natten!

Irland - musiken! Det där lite fuktiga i luften, trolska tystnaden, doften från kolen och den otroliga grönskan.

Nya Zealand - naturen! Så fantastiskt skiftande. Åsså vinet förståss.

Gardasjön Italien, eller varför inte Lago di Como?! Verona och underbart vin. Åt en pastarätt med KarlJohansvamp som jag fortfarande drömmer om så det vattnas i munnen.

Rivieran, naturligtvis. Eze, Biot, St Paul de Vence - vilka minnen. Undrar just var det var vi åt det där underbara lammet? En restaurang med fullt av Chagall på väggarna - kan det har varit i St Paul de Vence? Chez Mimi, tror jag restaurangen hette - men det var hundra år sedan.

Chicago! Att sitta i Hancock buildning i baren men fönster ända ned till golvet, dricka en god drink i solnedgången med hela staden för dina fötter!

Du, livet är för kort! Så mycket underbart och så lite tid.

• Lapinette

Ahhhh...härligt att resa jorden runt på 2 minuter (läsa ditt inlägg menar jag ).

Ett av mina bästa minnen är sista kvällen i Cannes (innan vi tog bilen och drog mot Stockholm) och vi sitter på vår favoritrestaurang i Mougin. Vi får ett bord som ligger lite avsides, inte ute på terrassen men som har ett eget pyttelitet fönster där vi sitter och tittar ut över kullarna. Äter gudomlig mat och delar på en riktigt fin Chablis och pratar om vår framtid på samma ort. Mmmmmm....

I Italien har jag några favoriter som Florence, Cinque terre eller lago di Maggiore men allra högst ligger ändå Sicilien. La bella Sicilia! Där får man också hav, berg och god mat. Min första vecka i Palermo så gick jag upp 3 kg!!

Bali har jag faktiskt aldrig haft någon längtan till däremot Malaysia, Borneo eller Vietnam. I Thailand har jag (liksom hela Sverige) dock varit liksom i Japan.

Egypten, så det är något du rekommenderar. Kanske något att lägga på listan över länder man bör besöka innan man dör. Gillar dess historia men har varit lite skeptisk att åka dit då det har varit lite "osäkert".

Har annars varit i Brasilien och i Karibien men ingetdera tilltalade mig speciellt. Trevligt javisst och vackert men ändå så gav de mig inget djupare intryck.

• Rosenhaga

Lapinette,

Cinque Terre, lustigt att du nämner det - favorit här i huset beroende på cykling.

Borneo - jag vet inte vad som gick fel när jag var där men jag bommade nog hela grejen med Borneo. Var där i tio dagar men jösses, vad det regnade. Häftigt med orangutangerna i djungeln - hur det liksom susade till i träden när de närmade sig. Det var magiskt.

Vietnam vill jag till - vilken historia och vilken mat! Sicilien, nu lockade du mig - kul! Har inte varit där ännu.

Thailand har jag bara varit två veckor och sola/badat och njutit. Det var inte det sämsta, men har egentligen inte sett eller upplevt något mer än mys vid poolen. *nickar lite* Nä du, behöver åka tillbaka dit och kuska runt lite.

Kan inte du slänga hit ett år eller två så jag får ut och resa lite?!

• Lapinette

Har inte varit runt så mycket i Thailand heller men hade tänkt att åka tillbaka. Har dock ännu ej blivit av trots att det nog är dryga 15 år sen jag var där.

Ahhh...en poäng till att åka till Sicilien - historia. Romarna har varit där, grekerna och arabierna. Det finns otroligt vackra grekiska tempel samt mosaik i kyrkor och palats. Detta plus ett klart vatten som i Grekland och den bästa maten i Italien gör inte saken sämre. Ahhh...glömde, de har vin också!!!

Det är just orangutangerna som lockar på Borneo. Skulle vilja se dem. Men usch vilken otur med ösregn i 10 dagar. Jag blev lite besviken med 2 dgr ösregn i Franschoek (våra sista dagar i SA). Fast det var ändå ok då vi åkte omkring och provade viner istället.

Mer semester och pengar åt folket!

• Rosenhaga

Instämmer i mer pengar och semester åt oss! :)

• Piggelin1

Men åhhhhhhhhhhhh, vad sugen jag blev på att resa nu & vilka ljuva minnen som väcks till liv när jag läser om alla ställen ni skriver om!!
    5Terre är en av mina absoluta favoriter - vilken mat, vilken natur & så det lokala vinet från de otroligt branta sluttningarna! Var där en vecka för några år sen med en av mina bästa vänner - som älskar mat & vin lika mkt hon!

StPaul & Moguin - åhhh, så vilka goa minnen där med! Sambon & jag var där i maj förra året, vi var på vippen att säga upp oss när vi kom hem för att åka ner igen & öppna ett litet B&B eller hotell ngnstans i krokarna... Eller i Italien... eller numera så lockar ju även Sydafrika

Har bara varit i Florens en gång - otroligt vacker stad, litet minus för att det var så extremt mkt turister när vi var där. Men vill gärna göra ett nytt försök! Siena, Montalcino, Montepulciano är andra favoriter liksom Amalfikusten. Hyrde hus en bra bit söder om Neapel i en liten by, Palinuro. Nästan inga turister & väldigt genuint. Vilka tomater man kunde köpa där, mmm! All buffelmozzarella kommer från de krokarna också - passerade en gård & köpte pinfärsk direkt från bonden. Mmm!
    Är sugen på att utforska klacken på Italien också, men nu när jag läser om Sicilien, Lapinette, så blir jag klart sugen på det med! Sardinien & Korsika finns också på önskelistan!

En annan höjdpunkt var New York - bodde hos en kompis mitt i SoHo - grymt bra! Dessutom visste han ju precis vart han skulle ta med oss - restauranter, barer etc. Kanon!

På tal om Frankrike så har jag varit några ggr i såväl Normandie som Bretagne - gillar verkligen dessa delar! Vilka ostar det finns i Normandie! En kompis (urspr fr Normandie) menar på att nästan all fransk ost produceras däruppe & när vi hälsade på dem i Rennes, så fick vi prova nya ostar varenda dag ism middagen?! Bordeaux är fortfarande en vit fläck på kartan, men så småningom kommer vi nog dit med!

Var i HongKong i jobbet för några år sen ? en stad som verkligen fascinerade mig! Vilken blandning av österländskt & västerländskt!

Men såhär efter Sydafrika ? håller med dig Rosenhaga ? jag vet faktist inte riktigt vad som kan överträffa detta! Det var verkligen den bästa semestern ngnsin, naturen, djuren (vi hade ju turen & tajmade in valarna i Hermanus också!) & så all denna underbara mat & dito viner. Vi har också funderat lite på Vietnam, lite tankar på Chile & Argentina finns med, men Italien & Frankrike är & förblir favoriter på ?nära håll?.

Amsterdam är också en favorit, kan iofs bero på att min bror bor där sen många år?! Senare i vår blir det en helg i Dublin, kul! Sex veckors semester per år är alldeles för lite!!!

Svar på tråden Kläder safari