• Lapinette

Kläder safari

Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?

• Svar på tråden Kläder safari
  • Rosenhaga

Kallt och ruggigt på morgonkvisten så varma kläder i naturmaterial och flera lager. Vartefter solen kommer upp och värmer tar man av sig. Jordnära färger. Sköna skor. Keps med skärm och toppenbra kamera med obegränsat minne ;)

• Lapinette

Enligt väderprognosen ska det vara ca 20 grader på natten och närmare 30 dagtid. Jag tänker dock köpa ett par sådana där byxor där man kan ta av "benen" så de blir shorts. Maken har sådana men inte jag. Gympadojor, t-shirts och keps är nedlagd. Kikare var ett bra tips, tror dock inte vi har någon.

Rosenhaga - min make är orolig att vår kamera inte är tillräckligt bra. Vi har en relativt ny digitalkamera men kan inte zooma så där superlångt. Jag har en "stor" Konica hemma med flera objektiv men har inte lust att släpa på den (den kräver 1 handbagage). Tror du vi klarar oss på "vanliga" kameran. Minne har vi massor av och med oss.

Förresten, har för mig att det var du som tipsade oss om Håkan Nilsson bok. Tusen tack, köpte den i veckan och har plöjt igenom varenda vingård och restaurang samt kollat in menyer etc på nätet. Flera av dem har ju ni tipsat om här inne samt att vår vän som är sommelier gjort detsamma. Dessa vingårdar/restauranger är absoluta måsten. En fråga, till de mest prestigefyllda restaurangerna hur långt i förväg bör man boka?

Piggelin - ska in och kolla vad de tipsar om på sidan som du gav oss.

Förresten, vi åker på lördag morgon!!! Det är så nära!!!

• nu är jag fruL

Hejsan Lappis
    Åhhhh vad spännande att ni åker på lördag. Shjälv har jag ju drygt 1,5 vekca kvar till vår resa och safari. Så bra tråd.

Nu ska ju ni visserligen åka till SA där man inte har malariaproblemet. Men jag tänkte ändå bidra med mina funderingar angående safari kläder.
    Vi kommer att åka till Tanzania på safari, där finns det ju både malaria men även resisten sådan. Tillråga på allt så är jag gravid och kan inte äta de mest effektiva tabletterna Malarone.

Nu är ju visserligen inte några malariatabletter 100% säkra men...

Vi har löst problemet genom att inhandla skjorta och långbyxor i bra material från Fjällräven. dessutom så ska vi impregnera kläderna.

Nu är ju malaria inte ett problem i SA MEn det finns ju mygg ändå och att tänka på är att de är väldigt aktiva i skymningen när man kommer tillbaka från game driven- Så långärmat är bra.

Bra tips med byxor man kan ta av, samt påminnelse om solskydd och kikare.
    det tackar jag för.
    kepan verkar också vara ett msåte.

hga det så udnerbart på resan lappis och ta hand om er

• Lapinette

Frullan - så du har hittat hit! Vi har absolut inte funderat på kläder till safarin förräns nu (och vi åker ju på lördag). Rättare sagt, jag har börjat fundera nu, min man har ännu ej börjat tänka på vad han ska packa (som vanligt). Det enda han är orolig för är att han inte har tillräckligt bra kamera för att få kort på lejonen men jag har lovat att smyga närmare och ta close up.

• nu är jag fruL

hmmm lappis.... kanske inte den smartarste idenatt smyga på lejon... Men du har ju iju för sig varit sportig så du kanske kan kuta ifrån dom.

Om du vill ha avtagbara brallor så kan jag tipsa om att naturkompaniet har såna från Fjällräven.

Angående kamera så har vi precis beställt en ny videokamera speciellt för resan. däremot har vi ingen kikare...kanske man skulle köpa.

• Lapinette

Jag har gett bort min pappas kikare (han hade flera) då jag inte förstod vad vi skulle ha dem till. Suck! Nu hade det varit bra.

Videokamera...har också pappas avlagda hemma men tror vi nöjer oss med digitalkameran. Kan ju även filma kortare sekvenser med den.

Känner mig otroligt oförberedd...jag som annars planerar allt i minsta detalj. Kan nog nästan allt om vinerna och restaurangerna medan safarin har kommit lite så där i kläm.

• Piggelin1

åhhhhhhh, vad avis jag blir på er som har allt framför er nu, så snart! Ni kommer verkligen att få det heeelt underbart! Har kompisar som kom hem från SA för en vecka sen - har inte hunnit höra så jättemkt ännu, mer än att de var superdupernöjda & absolut vill åka tillbaka igen - precis som vi! Även de stannade några nätter i Franschoek, ska bli skoj att höra var de varit & ätit & vilka vingårdar de besökt!

Tror absolut att ni ska boka några av restauranterna så snart som möjligt. Vi var ju på Beluga (finns med i Nilssons bok) - vi var där i månadsskiftet okt/nov & hade tur att få ett bord samma kväll, men nu när det är högsäsong är det nog smart att boka i förväg, iaf några ställen som ni gärna vill testa. Minns att vi försökte boka bord på Reuben's i Franschoek, men det var fullt alla kv

• Piggelin1

...hallå eller, vad hände där..

Iaf, Reuben's var fullbokat, så vi missade det, & då var det ju ändå inte riktig högsäsong. Hade kunnat boka en lunch där, men vi föredrog picknicken på Boschendal, som jag pratat lyriskt om redan innan

Som sagt - kikare på safarin är verkligen bra att ha. Ibland är djuren ganska långt bort, då är det kanon att kunna spana på dem mha en kikare. Min sambo har värsta papparazzi-objektivet på sin kamera - så jag fick ha kikaren för mig själv hela tiden Fast när vi såg åtta lejon bara tio meter bort, då behövde vi ju förstås inte så mkt kikare... Sååå häftigt! Hoppas att ni har lika mkt tur ni med!

Vi var på flera vingårdar i Robertson-området - lite mindre turister än runt Stellenbosch etc. Springfield finns med i Nilsson-boken, där var vi bland annat.
    Kul att du spanat in restaurant- & vingårdslänkar förresten - jag är precis likadan...!

• Rosenhaga

Lapinette,

Din man behöver inte vara orolig för detta med kameran för allvarligt talat är det just enkelheten som är skönheten. Släpa inte på en massa objektiv och prylar om ni inte är rejält fototokiga. Vi fotade alla på safarin med våra "vanliga" digitalkameror och det räckte riktigt långt. Hade med en person som hade riktig proffsutrustning och visst, det blev en och annan speciell bild men bilderna vi minns bäst är just det bilderna där vi "fångade ögonblicket" och då är enkelheten viktigast.

Du kan ju inte direkt be lejonet att vänta ett slag för att du ska byta objektiv.

• Rosenhaga

Javisst, Håkan Nilssons bok till Sydafrika var en bra reskompis. Missa för guds skulle inte att besöka Ernie Els vingård! Varför inte sätta sig på altanen och beställa in deras ost och charkbricka tillsammans med de viner de har valt ut till detta? En härligt, sagolik paus med ljuvlig utsikt och solen som värmde.

Ojojoj....och planera för att köpa ostar på Fairview tillsammans med deras vin - ha en underbar kväll sedan.

Svar på tråden Kläder safari