• Lapinette

Kläder safari

Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?

• Svar på tråden Kläder safari
  • Lapinette

Rosenhaga - Stockholm känns det som vi redan har turistat i hel del. De år vi hade distansförhållande blev det som att turista i sin egen stad varje gång han var här på besök. Har haft picnic på Djurgården, vandrat runt Brunnsviken, promenerat runt Kärsön etc etc. Hade dessutom en vecka i Stockholm i somras då vi var bjudna på 2 bröllop. Var då ute en hel del i stan samt utnyttjade en övernattning på Utö Värdshus som vi fått i bröllopspresent. Det var himla mysigt! Nej, nu vill vi se något nytt. Åka iväg och bo på ett pensionat. Hyra cykel och cykla ned till havet, få saltsmak i munnen och/eller paddla i en vacker sjö och gå genom stora skogar. Har bl a tittat lite på Dalsland och att paddla/cykla/dressin i några dagar och sen dra vidare till Västkusten.

Roligt att du nämner Gripsholms Värdhus och Mariefred som ett alternativ. Det var där vi gifte oss! Har nämligen sedan liten alltid sagt att jag ska gifta mig i Mariefreds kyrka (har vårt landställe där). Där kommer jag (inte på värdhuset utan i sommarstugan) fira en veckas semester i sommar. Har under åren då jag bott halvtid utomlands inte varit så mycket där ute och jag saknar det. Mannen har en vecka semester mindre än mig i år och då tänkte jag passa på att vara ute i stugan och njuta. Gräsamatta, härliga promenader och bad i Mälaren.

Snälla tjejer håll tummarna för vackert väder i sommar!!!

• Piggelin1

Hej igen tjejer,
    Jösses, vad inspirerad jag blir hela tiden när man läser era inlägg!

Kul med alla Sthlms-tipsen, jag har avverkat en hel del av dem! Bodde i Sthlm för många år sen & då utnyttajde jag mkt av turistgrejorna! Sen har det hängt i, när jag varit uppe & hälsat på kompisar. Hittar ju bra i stan & njuter varje gång jag är uppe. Sthlm är ju så otroligt vackert, speciellt på sommaren! Hälsade bla på kompisar som flyttat ut till Boo i somras. Promenadavstånd till en jättefin badplats & så en handelsträdgård intill med fik ? lite som ett mini-Rosendahls trädgårdar.

Men eftersom underteckad bor i Sveriges andra stad sen 10 år tillbaka, så måste jag ju vurma snäppet mera för västkusten!
    Bohuslän med Marstrand (även perfekt att promenera på hösten/vintern ? runt hela ön & sen en varm choklad på det enda vinteröppna fiket?), Grundsund, Orust/Tjörn osv. Som hallänning från början så älskar jag även de långa sandstränderna och strandpromenaden i Varberg (dock ingen sand där!) hävdar jag är en av de vackraste (& längsta) i Sverige
    Österlen (Simrishamn, Kivik, Ystad, Skillinge) är en annan favorit ? det finns massor av fina & mysiga B&B's där. Var på Bornholm en sommar, men blev faktist besviken ? Österlen tycker jag betydligt bättre om, speciellt när det gäller maten/restauranterna.
    Även nordvästra Skåne med Mölle, Arild (Rusthållargården), Kullen, Höganäs osv är favoriter. Flickorna Lundgren (nära Arild) är ett klassiskt fikaställe som jag var på redan som barn.
    Om man är i Gbg, så kan man ta skärgårdsbåten ut till Styrsö & bo på Pensionat Styrsö Skäret. Supermysigt ? man kan låna cyklar & cykla runt, även över till grannön Donsö. Har för mig att båda öarna är helt bilfria, eller iaf nästintill. Dessutom jättebra restaurant på pensionatet.
    Sen har ju vi förmånen att det funkar att dra ner till Köpenhamn över dagen ? alltid mysigt att komma dit! Eller muséet Louisiana, strax söder om Helsingör, perfekt att kombinera med lite shopping i Helsingör.

Funkar egentligen inte alls att skriva här när jag är på jobbet ? jag får tåla mig & skriva mer ikväll!

• Lapinette

Ahhh Piggelin så du bor i Götet! Tar tacksamt emot alla bra tips och gärna namngivna b&b/hotell/pensionat på västkusten. Det finns så mycket när man letar på internet att jag blir helt snurrig.

• Rosenhaga

Lapinette,

Vi har också vårt landställe nära Mariefred och min man är uppvuxen där. :)

• Lapinette

Ahhh, vad världen är liten. Min mamma har huset ute på Kalkudden. Man åker genom Mariefred mot fängelset och svänger sedan höger ut. Gifte ni er också där?

• Top secret bride

Hej alla!
    Har inte varit inne på BT på väldigt länge nu. Idag hittade jag den här tråden och blev så fantastiskt glad! Precis vad jag behöver!
    Har träffat några av er i tråden tidigare och har fått en massa kanontips inför vår resa till Kapstaden i december (efter vårt topphemliga bröllop).
    Har t ex precis bokat in en två-dagars safari på Blaauwbosch!
    Och så fick jag tipset om att boka boende med eget kök efter vår tripp till vingårdarna - så att vi kan laga egen mat och njuta av vinerna. Så nu ska vi bo i vår alldeles egen stuga med egen pool i Hout Bay ett par nätter! Där ska vi mysa, dricka vin vid poolkanten och bara njuta!

Nu hoppas jag få ÄNNU fler tips!

T ex på ett mysigt första boende i Kapstaden. Vi ska b la bo i Hout Bay och Camps Bay senare under vår vistelse så nu hoppas jag få tips på något annat bra ställe. Har funderat på Sea Point eller Green Point. Några åsikter om detta? Hoppas på ett boende med fin utsikt över havet! Med egen balkong och gärna en pool att lata oss vid när vi inte turistar gärnet.

Dessutom letar vi ett mysigt boende i Franschhoek som blir vår utgångspunkt när vi botaniserar bland vingårdarna runtomkring. Var har ni bott? Var "ska" man bo? I centrala Franschhoek eller lite utanför?
    Och vilka gårdar MÅSTE man besöka? Har självklart köpt Håkan Nilssons bok - och inser att vi behöver minst två veckor bland gårdarna för att hinna med - hälften!
    Åker man bil mellan gårdarna eller kan man t ex cykla? Kanske om man endast håller sig kring gårdarna i Franschhoek under en dag? Så behöver man inte åka bil en sådan dag utan det kan vi göra när vi drar oss längre bort, till Stellenbosch osv, över dagen.
    Hur tidigt måste man boka bord på restaurangerna ni har skrivit om? En vecka? En månad? T o m två månader?

Andra små tips?

Hoppas på svar! Tack på förhand.

• Lapinette

Långt bort - du har kommit helt rätt! Jag fick massor av tips av tjejerna här inne inför vår resa till Kapstaden.

Vi bodde i Sea Point under hela vår vistelse i Kapstaden. Fick tips av Piggelin om två ställen och stället som hon främst rekommenderade var fullt varpå vi bokade på Cape Nelson Guesthouse. Fina rum och god frukost. Lugnt och städa men det vi saknade var en pool att relaxa vid. Ska ni endast stanna där i några nätter så är det helt ok. Vi var där i 6 nätter och saknade att bara kunna lägga sig ned och läsa en bok någonstans.

Om ni ska bo vid Camps bay så är ju det inte alls långt ifrån Sea Point. Varför inte stanna ett par nätter längre där?

I Franschoek bodde vi på Maison Chablis som låg centralt i staden. Det verkar som de flesta promenerade till de olika restaurangerna medan vi hade förbokat på två topprestauranger och självfallet låg båda dessa utanför själva stan så vi vart tvugna att ta bil. Maison Chablis är ett litet, lugnt hotel med pool.

I Franschoek kan man ta sig mellan vingårdarna på häst. Tror stället som anordnade detta hette något med Paradise men om ni frågor på hotellet när ni anländer så kan de boka det åt er. Vi funderade på att göra detta men det blev aldrig av då det regnade de dagar vi var i Franschoek.

De vingårdar vi besökte låg främst i Stellenbosch, det är där ni hittar flest. Vi gick helt på rekommendationer härifrån, från restauranger vi besökte som hade bra vinlista och från boken, Håkan Nilsson. Våra favoriter var Ernie Els (som Rosenhaga rekommenderade). Dit måste ni bara åka och sen ta deras ostbricka. Den var sagolik! Sen gillade vi Kanonkop. Faktiskt det enda vin vi köpte med oss hem. Vill man ha lite afrika känsla ska man åka till Spiers och äta lunch. Ta buffén och bli målad i ansiktet och sen prova olika afrikanska rätter. Samtidigt går folk runt och sjunger afrikanska sånger och man kan få se dans. Åker ni runt i Stellenbosch måste ni ha bil. Inga problem för oss då mannen är fransman och van att ta lite vin och sen köra. Har varit på rätt många vingårdar förr och det man får lära sig är att spotta/hälla ut vinet.

Vi bokade bord på La Colombe 1 vecka innan och fick plats medan Le quartier francaise var fullt 2 veckor i förväg. Vi fick istället bord på både Haut Cabriere och La Coronne (som har bytt namn och heter Mange tout) 2-4 dagar i förväg. Observera att telefonnumret till fd La Couronne är +27 21 876 2770 (en siffra är fel i boken).

Ska ni stanna något i Knysna/Plettenbergs bay? Det var det jag ångrade, att vi inte stannade fler nätter i Plettenbergs bay. Det till förmån mot färre nätter i Kapstaden.

• Rosenhaga

Hej Lapinette,

Nej, vi gifte oss inte i Mariefred utan i Stockholm - visst är det en liten värld!

• Top secret bride

Tack Lapinette!
    Det är så himla svårt att försöka bilda sig en uppfattning om avstånden i Kapstaden - och hur områdena är.
    Därför har vi bestämt oss för att hoppa runt lite. Helt onödigt har jag fått kommentarer om (eftersom allt ligger så nära) men på det sättet minskar vi ju risken att hamna på något ställe som inte känns helt bra och får testa både eget hus, guest house och B&B. Vi ska bo tre nätter på ett ställe när vi kommer ner, sen åker vi upp till Franschhoek i två nätter (behöver man kanske lite mer tid där för att hinna med alla härliga restauranger, vingårdar och omgivningar?), sen bor vi i vår lilla cottage i tre nätter i Hout Bay. Därefter flyger vi till Port Elisabeth och till Blaauwbosch för två dagars safari. När vi kommer tillbaka har vi två dagar i Camps Bay innan vi flyger hem igen...
    Upplägget känns bra för oss och vi kommer hyra bil en stor del av tiden. Kanske inte första och sista dagen. Och inte när vi ska på safari. Så totalt 7-8 dagar med bil.
    Något tips på vart man hyr bil tryggt - och till skapliga priser?

Det här med häst i Franschhoek låter mysigt. Synd bara att vi är dyngallergiska båda två... Så det får bli bilen för vår del. Om man inte kan cykla någon dag.

Förresten, måste man boka in sina besök på vingårdarna eller ramlar man liksom bara in? Eller vill dem ha in besökarna i grupper så att man ska boka in sig på någon slags rundtur (typ häst-varianten)?

Nelson guesthouse - var det mysigt? Fin utsikt eller ingen alls?

Har du något tips på mysigt boende i Camps Bay, om vi väljer att bo där fler nätter?

Åååh vad jag längtar!!! Det här är tortyr, att behöva vänta i nio månader...

• Lapinette

Vi hyrde bil hela tiden...även under tiden i Blauwbosch då vi körde själva upp från PE och sedan direkt från Blauw till Plettenbergs bay. Tror nästan allihop som var där kom i egen bil och de flesta av oss åkte vidare utmed kusten i några dagar. Vi hyrde våra bilar (3 stycken) hos Hertz och hämtade dem direkt på flygplatserna när vi anlände. Enkelt och bekvämt. Man klarar sig inte utan bil i Kapstaden.

Man behöver inte boka in sig på vingårdarna utan det är bara att åka dit. Många är dock stängda på helgerna och efter 17:00. Det finns rundturer som utgår från Kapstaden till olika vingårdar men vi ville åka för oss själva och till de ställen som vi hade blivit rekommenderade.

Nelson hade fina rum men det ligger i ett tättbebyggt bostadsområde dvs ingen utsikt över huvudtaget. Fördelen med Nelson är att det är nära in till själva Kapstaden och Waterfront.

Vet inga hotel i Camps bay. Mötte två engelsmän som bott där men vet inte vilket hotel de bodde på. De hade lagt upp sin resa på nästan exakt samma sätt som oss. Kändes positivt för min del då jag fixat allt själv medan de hade bokat genom en Sydafrikansk resebyrå.

Svar på tråden Kläder safari