Kläder safari
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Oh vad jag tycker om att gå in här, det är en sådan bra start på dagen tillsammans med morgonkaffet!
Jag tar gärna emot vintips! Vi är urdåliga på Frankrike måste jag erkänna. Jag har alltid känt mig lite skrämd över utbudet, riktigt dumt faktiskt. Dock bodde vi en vecka i Les Aires i södra Frankrike i juni förra året (blivandes mor fyllde 50 och hade hyrt ett hus) och åkte runt och provade viner, en helt underbar resa. Magiska kryddstarka franska korvar och champagne frossades det glatt i, dock inte tillsammans
Jag ser gärna din hemsida Lapinette om den finns kvar. Utöver Sydafrika och goda viner så har vi ju ett bröllop att planera... jag blir alltid så inspirerad av andras bröllop, det är mycket lättare att få tips & idéer från riktiga bröllop jämfört med alla tidningar. Vi ligger riktigt bra till med vår projektplan men jag har en stor ångest kvar - klänning. Jag vet helt enkelt inte vad jag vill ha. Jag tänkte kika runt i butikerna i San Francisco nu när vi åker i maj. London är också ett alternativ men priserna där verkar vara i samma nivå som de i USA - fast i pund! 100% dyrare med andra ord tyvärr.
Ooops måste rusa till möte mein Gott vad tiden går snabbt!
Mmm, underbar läsning!! Vin, mat & resor - det är & förblir verkligen det absolut bästa som finns!
Vilken vin-konässör (hur stavas det?!) du verkar vara, Rosenhaga!! Tar gärna fler tips om du har på några på lut!
Kände igen flera av vinerna du nämnde Fairview's Pinotage, Goat du Roam, Fleur Du Cap. Vi drack vin från Jordan flera ggr i SA också & några av dem finns även på systembolaget.
Franska viner har jag dålig koll på - om du har några tips Lapinette, så tar jag jättegärna emot dem!!
Fast när vi åkte runt i Champagne för drygt 1½ år sen - mmm, vad mkt god skumpa vi drack då & det ligger faktist fortfarande kvar några direktimporterade flaskor i vår "vinskrubb". Mmm!
Rent allmänt så har jag snöat in ganska mkt på sydafrikanska viner det senaste året, men några andra favoriter är Savignon Blanc-viner från området Marlborough på Nya Zealand, tex Stoneleigh (de har även en himla god riesling), Vicar's Choice & Saint Clair. Yummie!
När jag nyligen bytte jobb fick jag förresten bla en riktigt schysst flaska Amarone i present - den ligger fortfarande & väntar på att drickas
Många här på västkusten handlar ju bara vin i Danmark eller Tyskland - men jag gillar utbudet på systemet! Ser ingen nytta med att shoppa en halv-(hel-?)dålig flaska rödtjut för tre euro... Går man upp några snäpp kvalitets- & prismässigt, så skiljer det sig ju ändå inte så speciellt mkt i pris jämfört med här hemma...
Frk Rut - välkommen till oss livsnjutare
Lapinette,
har ett svagt minne av att jag skulle ge dig lite tips om bra ställen på västkusten & Österlen - gjorde jag det ?(är lite lat & orkar inte bläddra tillbaka & kolla...). Säg bara till, så ska jag fundera ut några tips & skicka lite länkar!
Håll oss underättade vart ni åker på er ettåriga bröllopsdag!
Läste lite mer Lapinette - är det Alsace som ni åker till när ni hälsar på släkten? Eller förresten, du skrev nog Luxemburg? Har varit i Alsace ett par ggr, bla när jag bodde i sydvästra Tyskland - Riquewihr, Colmar (hoppas jag minns namnen rätt) har jag för mig att vi bla avverkade. Har du några tips i det området? Är lite sugen på att åka dit igen - senast var typ 1994...
Minns att jag åt en grymt god ost (Münster?) på en restaurant, goa matminnen!
Halloj!
Vill absolut ha tips om Västkusten!! Tar tacksamt emot och förresten tack för tipsen om Amsterdam.
Som ni märker så kommer mina inlägg i flock
Rosenhaga - har varit i Normandie flera ggr, underbar del av Frankrike, & Bretagne också! Har en kompis som kommer från Fecamp i Normandie, jättefin stad längs med kusten, ligger norr om "landstigningskusten" & Le Havre (L.H var fö en supertrist stad, lägg ingen tid just där). Bara ngn mil från Fecamp finns Etretat - otroligt imponerande klippformationer vid kusten. Var på bröllop i just Fecamp 1997 - suverän upplevelse
Men tillbaka till dina semesterplaner, R! Vi picknickade på ett ställe precis innan vi kom fram till Arromanches - där man såg alla "flytdockorna" ovanifrån. Har för mig att det fanns ett museum i anslutning däruppe också. Självklart åker man ju även till Omaha Beach etc när man är där. Stark & nästan lite overklig upplevelse.
Ngt annat ni måste göra när ni är där är att besöka äppelodlingar & prova cider & calvados. Vi var på ett supertrevligt ställe strax utanför Honfleur. Borde kunna kolla upp namnet/adressen dit, om du är intresserad. Vi bodde en natt i Honfleur, jättemysig liten stad. OK, mkt turister, men undviker man augusti, så funkar det nog alldeles utmärkt! Trouville & Douville är också väl värda besök! Kompisen från Fecamp har flera ggr pratat om att Normandie är mejeridelen av Frankrike, dvs det är där som större delen av alla underbara ostar görs. Tror till & med att det fanns en Route du Fromage, som man kunde utforska (vi missade det tyvärr - men blev istället ordentligt bortskämda när vi hälsade på kompisarna nere i Rennes...!).
Håller med Lapinette - ta en tur till Bretagne också om ni har möjlighet - Mont St Michel. Ligger på gränsen mellan Normandie & Bretagne. Ett tips dock - bo i närheten (vi bodde i Avranches, liten idyllisk stad ett par mil därifrån) och åk dit i OTTAN, det är Frankrikes största turistattraktion näst efter Eiffeltornet... Vi kom dit typ nio på morgonen & när vi lämnade vid elva-tolvtiden var det hur mkt folk som helst.
Sen måste ni även åka till St Malo & Dinard plus ett ställe till i närheten som oxå börjar på D & låter likt Dinard. *gick tom & hämtade kartboken nu, men kartan var för grov *
Om man åker till Bretagne, så är även Concarneau att rekommendera - åt en helt fantastisk middag ute i en trädgård i närheten där (Beg-Mel), hemma hos några vänners föräldrar. Satt under körsbärsträden & bara NJÖT! Minns att det var jättefina bad också. Kusten påminner lite om Bohuslän.
Sammanfattningsvis - skulle jättegärna åka ner till denna regionen igen & är tämligen övertygad om att så blir fallet så småningom!
Frk Rut - återkommer snart med lite SA-tips & dito prat! Vad kul med USA också!
Lapinette - återkommer med Västkusttips!
Om ngn av er funderar på en tur till Champagne förresten - har ett tips på ett helt underbart litet hotell i en liten by utanför Epernay. Vi hamnade där av en slump. I foajén fanns flera böcker om Champagne, bla hittade vi Richard Juhlins "Tretusen Champagner" i engelsk upplaga (!), signerad av honom själv & ngt i stil med "To my favourite hotel..."
Den killen har ju hyfsad koll på både bubbel & mat, & middagen där var suverän!
Rosenhaga - vet inte hur ni tänkt lägga upp er tur - vi körde ner via Amsterdam & sen kusten ner till Normandie/Bretagne, sen via Champagne på hemvägen.
Lite kuriosa är att vi sen stannade till en natt i Moseldalen på hemvägen. Visst, det är vackert, men vad TRÅÅÅKIGT & trist efter Frankrike... Totalt osexigt liksom...
Nä, nu måste jag faktist sluta pladdra!
Ha det gott så länge!
Hade min väninna här på middag och såg dig (Piggelin) skriva en massa. Attans vad jag ville chatta.
I alla fall, tar även gärna champagne tips. Vi älskar denna ädla dryck och kommer definivt åka ned någon gång under vårt liv och besöka dalen.
Gällande Bretagne så är det just vid Mont St Michel som jag har varit. När jag tänker på det så var det faktiskt med väninnan som var här på middag ikväll. Vi tågluffade upp dit från mellersta Italien. Drog vidare till Jersey som jag absolut rekommenderar och stannade någon natt i St Malo. Vandrade runt på St Malo's ringmur, åt crepes och sånt som man bara måste göra innan man lämnar Bretagen.
Fröken rut - släpade ju datan hem för att bl a skriva ned vilka viner vi gillade i Sydafrika.
Rött
Kanonkp - ligger i Stellenbosch. Detta var den enda vingården som vi även köpte vin ifrån (hade så för mycket kläder med mig). Vi köpte hem deras Cabernet Sauvignon 1986 och 1991.
Förresten något vi tyckte var rätt synd med de sydafrikanska vinerna ute på restaurang var att det sällan fanns äldre årgångar. Det förklarades med att man inte vill betala för att lägga upp ett stort lager med vin ute på restaurangerna. Trist tyckte vi som gillar när de har legat ett tag.
Sen måste jag ge ros till Ernie Els. vet inte om det var atmosfären eller ostbrickan ...men gott var det. Tack Rosenhaga igen för det tipset.
När vi var på safarin drack vi flera viner som vi uppskattade där men när vi var ute och provade tyckte vi inte alls att de var lika bra. Ett av dem var Jordan (vitt).
När vi var och åt på La Colombe fick jag en vit Chardonnay till förrätten som var riktigt god. Den var från deras egen vingård - Constantia Uitsig.
Men vårt favorit vita vin hittar jag just nu inte namnet på - vet exakt vart gården ligger - snett uppåt från Kanonkop. Vi hann dock inte dit men vi drack deras vin i Kapstaden.
Något förvirrade vinlista från Lapinette. Säg till om jag ska skriva franska viner och förresten tjejer vill ni ha tips på Rivieran så kan jag tipsa.
Stoneleigh Sauv Blanc är en favorit hos oss och deras Reisling är verkligen bra. Ska prova Vicar's Choice och St Claire - tack för tipsen Piggelin!
Kan inte annat än le från öra till öra när jag ser din kommentar om Systembolaget - jag tycker likadant! Är rent principiellt emot monopolet men jösses vilka fördelar det för med sig vad gäller utbud och pris på lite dyrare viner!
Amaronen som ligger och väntar? *nickar instämmande* Gott, gott - vi äter gärna vilt till amarone med rostade rotfrukter och en sallad - samt avslutar med stora bitar med parmesanost som vi sörplar i oss vinet till - himmelskt gott! Hos oss är det faktiskt snabbmaten på helgerna - har recept om du vill ha.