Kläder safari
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Välkommen fröken Rut. Du har hamnat helt rätt! Här är vi som gillar att resa. Gällande Sydafrikanska viner så fick vi några favoriter men dem hittar vi inte på Systembolaget. Jag får återkomma med namn när jag har datorn hemma för där ligger listan med namn.
Förresten inte illa med en Amerika- och en Sydafrikaresa samma år. Själva har vi sagt att det blir en långresa vartannat år...däremmellan håller vi oss på närmare håll.
Tack Lapinette!! Jag har för mig att systemet måste kunna beställa in viner som de inte har i sortimentet så jag blir glad för alla tips.
Min chef är underbar så han skickade mig på jobbresa till SF precis innan bröllopet och gav mig bonus så jag skulle kunna shoppa lite Jag vet, jag är väldigt lyckligt lottad!!
Annars finns det oerhört prisvärda biletter på en site som heter airlineconsolidator.com för just USA, jag bokade en TOR resa till min syster San Francisco/Stockholm för 450 USD före jul med British Airways... sidan ser ut som ett hemmabygge men jag har använt den flera gånger och otroligt nog funkar det! Då var dessutom dollarn nere i 6:80, tala om att öva på självbehärskning
Sydafrikanska viner - japp, nu har du öppnat en dörr som du kanske inte ville?! *garvar*
Här kommer några tips på röda viner i rimlig prisklass:
Alles Verloren - Shiraz, 96:- till en bit stekt eller grillat kött.
Alles Verloren - Tinta Barocca, 106.- till grytor, pasta med kyckling etc. Gott att dricka "bara sådär".
Robertsson Cabernet Sauvignon, 77:- till en köttbit med sallad eller grillat.
Några vita viner i rimligt pris:
Fleur du Cap - Chardonnay 82:-, gott till kyckling, sallader, laxkotlett med hollandaisesås etc
Fleur du Cap - Sauvignon Blanc 96:-, gott till skaldjur, ostron, sparris
Fleur de Cap - unfiltered blandade druvor 96:- gott till väldigt mycket utom kanske riktigt fet fisk.
Thelema, både deras Sauvignon Blanc och Chardonnay är riktigt härliga - 125-145:-
I beställningssortimentet kan jag brassa på lite:
Fairwiew shiraz - 109:-
Goats do roam - 79:- (kul story bakom vinet)
Spice Route Malabar - *svimmar, så gott det är* 408:-
Spice route Flagship Syrah - moms för 255:-
Engelbrecht-Els red - 242:-
Nej du, nu måste jag stoppa innan jag blir alldeles uppskruvad. Gillar vin som du förstår. ;)
TACK! Jag skickade genast vidare till blivande, han är vinansvarig nästa vecka Vi jobbar/reser mycket bägge två så det här var ett lysande sätt att tillbringa minst en kväll tillsammans varje vecka. Dessutom så roligt att dyka ner i vinets världs, jag var och inhandlade olika vinböcker på lunchen idag... man blir lite knäpp av att planera bröllop!
Jag har självklart också köpt Håkan Nilssons bok och sitter med en karta för att se hur många vingårdar vi hinner besöka. Det finns ju så mycket att göra i SA... Är det någon som har använt sig av kapstaden.nu? Jag har mailat lite med en av damerna och de verkar så trevliga och har kommit med bra tips & förslag. Vad skulle man göra utan internet/mail??
kapstaden.nu är klockrent!
Hon ordnade allt med vår resa avseende boendet och safarin - helt otrolig service! Tror hon heter Ille!
Ändrar mig, nu vet jag att hon heter Ille och hon gav en fantastiskt service. Hon är förresten gift med SVD's utrikeskorrespondent i Afrika - Ola Säll.
Intressant! De verkar så passionerade och kunniga kring Sydafrika, det förklarar varför. Ibland har man tur!
Nästa vecka har vi mutat ett par som var i SA före jul med middag mot att de kommer förbi och visar sina foton, det ska bli spännande. Är det någon av er som möjligen har lagt ut bilder på någon site...?
Fröken rut,
Jättetrevligt - men ett tips är att undvika att se eller höra för mycket angående safari - om ni ska på en. Det kommer att förta en del av upplevelsen...
Sant! Jag försöker att behärska mig
Fröken rut - har faktiskt en hemsida som ligger kvar sedan bröllopet (mannen råkade prenumerera på sidan i 2 år!) och ska försöka lägga upp några bilder där från Sydafrika. Återkommer när jag gjort det. Gällande vinerna så får jag ockå återkomma då jag inte orkat ta med mig datorn hem (det var ju dubbelavsnitt av Greys Anatomy igår kväll ).
Annars, trevlig morgonläsning här på jobbet. Viner och resor! Kan man ladrig få för mycket av. Hojta till om du vill ha tips på franska viner. Där är vi betydligt mer kunniga (maken är fransman).