Kläder safari
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
På tal om att handla vin - så lyckas jag aldrig handla en eller två flaskor på systemet när jag är där numera. När man var fattig student en gång i urminnes tider så köpte man ju bara precis det man behövde... Nu går jag runt & botaniserar, har med mig lite nedskrivna tips & vips var det 12 flaskor eller liknande...!
Ska absolut skriva ner dina Amarone-tips, Rosenhaga!
Crepes i St Malo - där väckte du ljuva minnen till liv, Lapinette! Vi knallade också runt på ringmuren där, sen blev det lunch på ett creperie - först en mat-crepe, sen en efterrätts-dito. Mmmm! Nu slog det mig precis att de kallade mat-crepes för ngt annat än crepes - typ det var förbehållet efterrättsvarianten. Jaja, strunt samma - GOTT var det & så drack vi lokal cider i en speciell mugg till!
Lapinette,
angående tipsen om A'dam som du fick - det slog mig nu att brorsan nämnde att maten på Harkema (ett av ställena jag tipsade om) har blivit sämre, så det stället kanske inte är lika bra jämfört när vi var där för ngt år sen.
Klart att du ska på lite tips till Köpenhamn! Dock kommer en kompis vilken minut som helt nu (Muggles!) - vi ska på konsert (Sophie Zelmani) lite senare ikväll. Kul!
Vi hörs igen, kära mat/vin/rese-vänner!
Frk Rut,
hoppas att festen du fixade igår blev lyckad!!
Jag har inte glömt dig, angående SA! Lovar att återkomma!
Det värker i hårrötterna idag mina damer men det var det verkligen värt. Igår kväll samlades gamla kåraktiva partyrävar och festade natten lång till mycket vin & gyckel. Underbart. Jag älskar stora fester med folk som vet att njuta av livet.
Nästa projekt blir vår San Francisco/Laguna beach resa. Jag reser 29 april, 1 vecka innan blivande kommer över. Han landar fredag eftermiddag och helgen tillbringar vi i city. Jag ser fram emot att vara lite turist, trots många jobbresor hit har jag knappt upplevt staden. Nu blir det Fisherman's wharf (f.ö. tydligen förebilden för ett liknande hamnområde i SA!), Alcatraz och Golden gate... Nu hinner vi nog inte med några vingårdar på den här resan men jag har fått tips på ett "wine-train" som man kan åka i området och njuta av utsikten, en god måltid och vin från gårdarna. Kaliforniskt rödvin, mmmmmm
Veckan efter blir det slava på kontor till onsdag, torsdag morgon tar vi bilen ner till Santa Barbara där vi träffar vänner och stannar en natt. Fredag morgon går turen vidare mot Laguna beach för välkomstmiddag på kvällen. Lördag bröllop, söndag brunch och hemresa. Måndag kväll går flyget hem igen. Short & sweet! Jag ser oerhört mycket fram emot att få uppleva ett amerikanskt bröllop, jag har redan börjat shoppa på mig små söta klänningar att ha till alla olika aktiviteter. Dessutom ÄR det någonting storslaget med att se ut över havet från stränderna i kalifornien... jag försöker få bilfirman att skaka fram en mustang cab så vi verkligen kan frossa i lite amerikansk romantik.
Nu är det dags för söndagmiddag! Vi har fuskat och köpt hem ett SA boxvin, Drostdy-Hof Cape Red. Vi har inte riktigt bekantat oss med varandra än men hittills tycker jag om det. Det ska komma en uppföljare (Shiraz Pinotage tror jag). Jag vet att det är lite trist med boxar men ja, vi har fallit till föga av rent praktiska skäl.
Trevlig söndagkväll!
Piggelin1 - de salta crepes heter galette. Galette för salta och crepes för söta. I stockholm har vi flera crepes ställen och en av mina gamla favoriter ligger vid Slussen och heter 4 knop. Där serveras även äkta fransk cider. Inget sånt där sötsliskigt med krusbärssmak inte.
Rosenhaga - ska som sagt var ge Amaronen ett försök till. Dock var den sista en sån där beställningsvara, något som min väninna få jagat efter för att få till oss...och så uppskattade vi den inte.
Fröken rut - er USA-resa låter helt underbar! Själv åker vi till Åre/Duved på lördag morgon. Inte fullt lika exotiskt men det ska bli skönt med skidåkning och frisk luft.
Skriver ned lite Riviera tips när jag får tid över. Nu ropar maken och de är dags att gå ned i tvättstugan.
Dränkt under lunchen av HAGEL, usch och fy. Jag gick och gottade mig åt att jag får uppleva lite vår i London nästa vecka (jobbresa) men så ringde vår controller och det snöar där!! SNÖAR i London! BUUUUUUUU
Iallafall plågade jag mig till systemet vid NK och införskaffade Graham Beck, Blanc de Blancs Brut (99), mousserande från SA. Självklart fiskade jag upp det tipset från en annan tråd precis som jag letade fördrinkstips till en middag på fredag. Säga vad man vill om Sveriges alkoholmonopol men det är så super att kunna knappa in sig på deras site och se var flaskorna finns. I det här fallet ca 30 flaskor i hela landet... och den är dessutom slutlevererad. Nu finns det 2 flaskor mindre
Jag hann dessutom med en kortis in på KIK som har rea på sina festkläder. 7 bröllopsinbjudningar för 2007 trängs hittills i vårt köksfönser så det gäller att planera klädinköpen! Det blev inget köp idag, jag tänkte se vad London har att erbjuda först... det kommer nog mitt visakort tacka mig för!
Skidresa Lapinette, shit vad mysigt! Jag är en riktig olycksfågel och har lyckats dra på mig ett antal hjärnskakningar i backen så nu blir det längdskidor eller barnbacken med störtkruka. Eller hotellbaren hehe...
Fröken rut - ditt 2007 låter ungefär som mitt 2001. Fast jag hade bara 5 bröllop varav nästan allihop var väldigt nära vänner dvs jag höll tal. I fjol hade vi två bröllop helgerna efter varandra och tack och lov i Stockholm båda två och i år ska vi dra till Österrike på ett. Sen tror jag det dröjer ett par år innan det är dags igen (mina singelväninnor måste först hitta någon att gifta sig med)! Det är trevligt med bröllop men faktum är att det tar lite udden ur det hela när det blir så många.
Oki, inget komplicerat recept - lagar sig självt nästan. Vi tycker att det är snabbmat på fredagskvällen - och jättegott till en amarone.
Fastfood a la Rosenhaga:
Ren med rostade potatishalvor, cremefraiche m chili och sallad.
1. Sätt igång ugnen direkt när du kommer hem på 225 grader och ta fram vinet. Häll upp varsitt glas, tag ett djupt andetag - skåla och njut av att det är helg!
2. Tvätta lite snabbt av ett gäng potatisar i jämn storlek. Halvera dem och lägg dem med snittytan upp i en form smord med olivolja. Blanda olivolja, salt, peppar och lite Sweet chili-sås. Pensla på snittytorna och ställ in i ugnen.
3. Blanda ihop creme fraiche med pressad vitlök och sweet chilisås. Salta och peppra. Ställ åt sidan och låt smakerna gifta ihop sig. (Om du har färsk koriander att klippa i så är det smaskens, men bara lite så att det inte dominerar.)
4. Tag en rökt renstek och skär i tunna skivor. (Den ska inte tillagas.) Om du inte får tag på en renstek, kör renfilé istället. Den ska bara stekas på lite hastigt, salta och peppra. Låt vila cirka 10 minuter i stekpannan med lite folie över.
Glöm inte att sörpla vin och njuta av varandras sällskap!
5. Släng ihop en sallad av grönsallad olika sorter, lite bönor eller linser, några finhackade tomater och kanske ett päron eller äpple i små bitar. Ringla över olivolja, dutta lite balsamvinäger på och salta och peppra.
NJUT!
Middagen är fast food för oss för att det är minimalt med hacka och skära och mixa. Effektiv matlagningstid? 5-8 minuter, resten är väntan på att potatisen ska bli klar - och då dricker vi vin och låter helgen ramla över oss.
Från det att du har fått in potatisen i ugnen så är middagen 25-40 minuter bort beroende på hur stora potatisar du tog.
God afton,
lovade ju att komma med några Köpenhamnstips! Senast vi var där (ca 1½ år sen) käkade vi på ett ställe som hette Tapasbaren på kvällen
www.aok.dk/profile/10065
Lite "finare" tapasställe & minns att vi var supernöjda efteråt.
En klassiker är att luncha/ta ett glas vin på Cafe Sommersko (eller för den delen bara fika, om man är mer inne på det)www.aok.dk/profile/6142
Sen måste ni ju självklart kika in på Illums Bolighus, ligger mitt på Ströget. Finns precis hur mkt fina möbler & inredningsprylar som helst. Möblerna är ett par trappor upp, minns att jag missade dem första gången jag var där.
www.royalshopping.com/
För några år sen hamnade en tjejkompis & jag på Café Ketchup, som då var en trendig bar med goa drinkar. Ligger på en tvärgata till Ströget. www.cafeketchup.dk/
Sen kan man ju alltid glida ner till Nyhavn & sätta sig på en av uteserveringarna där. Mysigt!
En nackdel med att shoppa i Köpenhamn är dock att de har söndagsstängt i alla butiker
Sen finns det en stadsdel som blivit trendigare på senare år, tror att det är Nörrebro, men ska kolla upp det.
Detta var det jag kom på spontant, men kommer jag på mera, så återkommer jag!
Lapinette,
denna länken kanske du redan har koll på?
Finns mkt bra där!
www.aok.dk/section/english