Kläder safari
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Rosenhaga,
du är ju grym - tusen tack! Gillar speciellt det där du skrev med att hälla upp första glaset vin, sörpla & njuta
Sitter ju här & blir sugen!
Ren har jag bara ätit några enstaka ggr, så det är helt klart läge at bättra på den statistiken! Testade du förresten springbok & njala i Sydafrika? Jag åt springbok flera ggr, men njalan jag åt i Hermanus var HELT suverän! När vi bodde mitt ute på vischan utanför Swellendam på ett guest house ("John Harmsgat" f ö min absolut bästa hotellupplevelse ngnsin!), så åt jag den bästa oxfilén jag ngnsin smakat. Helt otroligt mört, tydligen hänger de köttet mkt längre där än vad man får lov att göra i Sverige. De hade kor & getter precis intill, så till dessert fick vi en osttallrik med deras egna ostar & därtill deras egenproducerade fikonmarmelad, clementinkompott & rostade makadamianötter (allt växte utanför dörren). Ägarinnan hade varit väldigt mkt i Europa, hade varit filmproducent & varit många ggr i Cannes & älskade Italien & deras "slow food"-idéer. Det märktes på maten, vill jag lova. Deras kock var verkligen grym!
Sen försämrades ju iofs inte upplevelsen av att min blivande friade (jag visste inget innan). Tillbaka i Kapstaden några dgr senare shoppade vi ringar - då var vi ju tvungna att fira det steget också! Firade med en grymmemiddag på Beluga (från Håkan N's bok). Sen bytte vi ringar "på riktigt" sista kvällen i Madikwe & firade ju förstås då med! Sämre förlovning kan man ju ha Frågan är hur man ska klå det på en bröllopsresa?! Fast jag kan iofs tänka mig ngt helt annat & "lite mindre", typ en vecka i södra Italien/ på Sardinien eller varför inte Sicilien, som jag vet att Lapinette pratat lyriskt om!
Frk Rut,
håller med - det är verkligen suveränt att man kan gå in på systemets hemsida & förutom att man ser antalet flaskor som finns i lager, så kan man tom se hyllplaceringen! Suveränt att slippa springa runt & leta efter flaskorna. Snabbt & lätt & effektivt
Känner igen det där med alla bröllopen - nu har det lugnat ner sig lite igen. Hade första ruschen för typ tio år sen, då var det 3-5 bröllop varenda år. Sen några års uppehåll & för två år sen drog det igång på nytt. De som gifte sig i förra vändan träffades "hyfsat tidigt" & nu de senaste åren är det många av singelkompisarna som stadgat till sig (dvs samma kategori som jag själv ). Nästan roligare med bröllopen nu, dels för att det är fler närmare vänner nu, dels för att jag är så genuint GLAD för dessa vänners skull!
Kan förresten inte annat än hålla med om att resan till USA låter härlig! Kul med amerikanskt bröllop! Jag var på ett spanskt i Madrid för tio år sen - 240 pers., katolskt (med allt vad det innebar av seder & ritualer i kyrkan - eller snarare katedralen - den var så STOR!) & ett hejdundrande kalas som inte tog slut förrän vid sex morronen efter (tydligen relativt tidigt för att vara ett spanskt bröllop!). Knappt ngn pratade engelska, men det spelade ingen roll. Helt klart ett av de absolut roligaste bröllop jag varit på, fantastisk upplevelse!
Tack Lapinette för "Galette" jag kände igen ordet direkt Undrar förresten om jag inte varit på det creperiet som du beskrev, ligger det uppe på höjden på en tvärgata till Götgatan?
I Gbg finns det annars ett grymt bra creperie, a´la "kiosk". Har dessutom öppet till seeent på nätterna, perfekta nattamaten om man är på väg hem!
Iofs, så är det inte så ofta längre som jag är ute halva natten, men det funkar alldeles utmärkt alla andra tider på dygnet med. Är ni i Gbg kan jag verkiloigen rekommendera det - de är superduktiga. Dock ingen cider, eftersom det inte finns några sittplatser...
Frk Rut förresten,
Graham Beck, Blanc de Blancs Brut - det provade vi i Robertson-området i höstas. Yummie!
Ser att du och Muggles ar inne har ungefar samtidigt...fast i varsin trad. Komiskt!
Piggelin, jag kan absolut ge tips om Italien och da inte enbart Sicilien. Vi hade var mini honeymoon i Sorrento, direkt efter brollopet. Men som sagt, Sicilien rekommenderar jag varmt och ska ni aka dit har jag en massa tips. Ska kanske erkanna att mitt ex bodde dar, i Palermo. Det ar darfor jag varit dar sa mycket.
Tackar for Kopenhamns tips. Ska kolla upp dem nar jag har min egen dator (nu har jag snott makens).
Rosenhaga, later jattegott! Ar jattedalig pa att tillaga och ata vilt. Har blir det faktiskt nastan enbart oxfile. Sorry hittar inte ens accenterna pa denna dator...den ar israelisk. I alla fall, har blir det mycket Pomerol med oxfile. Far skylla pa mannens ursprung.
Piggelin, er forlovning lat grym. Maken friade till mig pa en fin restaurang utanfor Cannes...var annars?! Det var avsmakningsmeny med vin till och nar vi hade kommit till efterraten och champagnen sa langade han fram asken. Det var min fodelsedag dagen innan, samt var 3-ars dag, sa jag anade faktiskt vad det var i den.
Springbok at vi flera ganger under var vistelse i SA. Forsta gangen var pa La Colombe som ligger i Constancia och ar en utav de basta restaurangern i varlden. En underbar upplevelse. Menyn skriven pa griffeltavla...pa franska. Snacka om att maken kande sig hemma. En sommelier som tipsade oss om vilka viner som passade till ratterna vi valt. De hade en amuse bouche som ar bland det basta jag nagonsin atit. Tank om man kunde ha fatt den i storre portion! Det jag gillade med det stallet var att de som jobbade dar var sa personliga och det kandes inte alls stelt som det kan gora ibland pa fina restauranger.
Piggelin, vilken underbar beskrivning av frieri och förlovning! Härlig semester?! *flinar*
Vi åt springbok i Madikwe men det jag minns från den middagen är intrycken från safarin och vinet. Allvarligt talat - safari i Madikwe är en otrolig upplevelse. Människan - du och jag - är så små på jorden och har ett sådant ansvar att inte förstöra för varandra och för djuren/naturen. Om jag inte blir religiös på kuppen så blir jag miljöaktivist!
Tack för tips i Köpenhavn! Även där ser jag att vi gillar lite samma saker så därför tipsar jag om mitt favorithotell. Inte det billigaste men väl värt varenda krona.
www.71nyhavnhotel.dk/
Läget på hotellet är väl självförklarande? Be gärna om ett rum med utsikt över vattnet.
Illum bolighus? Bara att bli påmind om det är anledning nog att åka till Köbenhavn.
Galette? Men....men....är inte det den där bröd/matsaken från Alsace (lite pizzalik men lååååångt ifrån en pizza)?
Vi har pratat om det hemma men inte kommit på vad det heter. Hjälp mig nu, förstår ni vad jag menar och är det rätt`?
Galette är en salt crepes dvs som en pannkaka men med ost, skinka, champinjoner eller sallad på istället för choklad, sylt, socker eller rom.
Rosenhaga jag tror du tänker på Flammekueche. Det är ungefär som en pizza och är från Alsace. Något vi har ätit när vi har hälsat på makens bror i Strasbourg.
Gällande hotell i Köpenhamn så har vi redan bokat. Ert hotell såg trevligt ut och var helt ok i pris. Vi hamnade här istället: www.avenuehotel.dk. Hade velat boka in oss här: www.hotelguldsmeden.dk men de hade bara sviter kvar och det blev lite över vår budget.
Trist att affärerna är stängda på söndagar men jag hoppas museum och restauranger är öppna då? Vi åker inte hem förrän vid 18-tiden så lite vill man ju göra på stan även på lördagen.