• Lapinette

Kläder safari

Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?

• Svar på tråden Kläder safari
  • Piggelin1

Ett annat länktips förresten, jag kanske tipsat om den här innan, men funkar kanon i diverse storstäder - har själv använt den för tex NYC, Köpenhamn & Kapstaden!

www.worldsbestbars.com/

• Rosenhaga

Oj - Dublin! Jösses vad jag längtar tillbaka dit. Min man har ännu inte varit där så jag filurar lite på en resa dit - men tid och pengar skulle jag vilja ha mer av!

Dublin, låt se vad jag skulle locka iväg min man på.

1. Afternoon Tea på Shelbourne hotel är ett måste för mig - helt sanslös upplevelse. Begränsat antal platser så man behöver troligen beställa. Adressen är 27 St Stephen's Green, vilket är mitt i stan.

2. Middag på Patrick Guilbaud om plånboken tillåter det. De måste ha en stjärna eller fler i guiden, helt sanslös restaurant. Boka bord. www.restaurantpatrickguilbaud.ie/ När jag var där var jag inte förberedd på priserna och kvalitén, blev bara tipsad om att det var en okej restaurant. Det gjorde inte upplevelsen sämre och kyparen hanterade min förvåning över priserna på vinlistan mycket snyggt - och rekommenderade ett av deras billigare viner som passade perfekt till maten.

3. Äta hummer på en restaurang i en förort som hette....Howth. Åt tre halva humrar som varmrätt. Låter det perverst? De var tillagade på tre olika sätt - helt sagolikt gott!

Därefter promenad till en pub som spelade så himla bra musik. En irländsk pub med levande musik är något alldeles speciellt. Där springer hundar, ungar och servitörer om varandra. Alla generationer finns vid borden, från 0 år till 110 år - och alla sjunger med. Jag ska kolla upp vad restaurangen och puben heter om jag hittar det.

Sen var det detta med att resa en bit utanför - det finns massor att kika på! Återkommer.

• Piggelin1

Rosenhaga,
    du är en klippa - TACK! Ska dit med två tjejkompisar & vi älskar alla mat & vin (fast det blir väl iofs mer öl när man är på Irland...)

Var faktist i Dublin en helg m tre andra tjejkompisar 2001, men den gången var det mestadels shopping & party, nu sex år senare/äldre blir det nog aningen lugnare!

Ska VB:a dina tips till dem också!

• Rosenhaga

Jag hade med mig "First Class" reseguide över Irland och läste på en del innan, det var jättebra och alla telefonnummer och adresser fanns där.

Vi var också på ett ställe där vikingarna var och brände munkar på 900-talet. Låter absurd men det var vackert där. Minns inte vad det hette.

• Piggelin1

Lapinette,
    kan ju skvallra lite också om att ena tjejkompisen som ska med till Dublin är din trådkompis Muggles Så andra tjejkompisen & jag får dricka vin/öl för henne med!
    Det är nämligen jag som är "Muggles tjuvläsande kompis" - tror hon nämnt det ngn gång. Slinker in med jämna mellanrum & lär mig massor plus att ni allihopa verkar störtsköna!!

• Piggelin1

Ja just det - en First Class-guide hade vi med i Sydafrika plus en Rough Guide också.
    Jag = guideboksnörd???!! Började ju läsa på om Sydafrika mer än ett halvår i förväg...!

Har en "Mini-Rough Guide" om Dublin sen förra gången, men en First Class kan nog slinka med också!

TACK igen för dina tips - det är guld värt!!

• Lapinette

Så det är du?!!! Världen är allt bra liten. Har flera gången under min tid på BT mött människor som har genomskådat vem jag är. På den tråden där jag skriver med Muggles har jag bl a en av mina bästa väninnors syssling. Man tror man är anonym här men så är inte fallet.

Ahhh...så ingen av er som är så beresta har varit i Rom eller Barcelona. Helt otroligt! Då måste ju jag bryta den trenden och bege mig dit. Kommer sen tillbaka och skriver ned mina erfarenheter.

Dublin...jag var såååå nära att hamna där i höstas när maken skulle dit på en intervju. Tyvärr så struntade vi i resan i sista minut då de hattade så fram och tillbaka om vilka tider han skulle vara där etc. Trist då jag har hört så mycket gott om den staden. Samma sak hände faktiskt denna helg men ang Nice. Mannen sitter nu på en fiskerestaurang tillsammans med sina kompisar utanför Nice och jag sitter här i Stockholm framför datorn efter städning och tvätt. Så kan det gå när FlyMe konkar...jag bokade aldrig men såg en bra biljett lördag morgon för att sedan stanna till tisdag morgon. Hade varit trevligt!

Svar på tråden Kläder safari