• Lapinette

Kläder safari

Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?

• Svar på tråden Kläder safari
  • Piggelin1

...& nu glömde jag alldeles bort - nästan iaf - att kommentera att du kommit hem från SA, Lapinette! Låter som att du haft det kanon - men vilken osis med magsjuka & sen regn i Franschoek. Vi slapp regn hela tiden nere i Kapregionen, däremot var det ett otroligt oväder när vi skulle flyga ut till Madikwe. Vår första kväll & följande morgon regnade det stundtals mängder, men sen kom solen & värmen tillbaka & det var alldeles, alldeles underbart! Lät som om middagen på Uitsig var helt suverän, vad kul! Har för mig att vi tog en kaffe där, i anslutning till deras vinshop - man kan ju liksom inte äta lunch/middag mer än två ggr per dag & vi kom dit redan vid tio på fm...!
    Hur var boendet i Franschoek förresten? Vi skulle ju bott där först, men hamnade på ett annat ställe - Auberge Bligny, också väldigt centralt - eftersom det andra var fullbokat.
    Vilka restauranter provade ni mer då?! Jag är supernyfiken ....och längtar tillbaka...!

• Lapinette

Piggelin och Rosenhaga - vore skoj att byta mailadresser för framtida restips för vi verkar ha samma smak på resor. Kanske komma med tips när man varit ute i världen någonstans? Jag är så tacksam för de tips jag fått.

Maison Chablis var väldigt trevligt men det ställe där vi bodde kortast tid på. Min man bokade ett superiorrum vilket innebar ett otroligt badrum på andra våningen. De hade pool men tyvärr utnyttjade vi aldrig den pga vädret. Han som ägde stället skulle till Stockholm i maj för att laga mat åt en svensk kör som hade varit nere och bott där tidigare. Han har visst ägt ett par restauranger tidigare som legat typ topp 20 i SA.

De restauranger vi besökte i Franschoek var Haute Cabrière och La Rochelles restaurang som heter Mange tout (om jag inte minns fel). Det är fd La Couronne. Vi försökte boka både La quartier francaise och Reubens men de var fulla. Cabrière hade vi fått tips av från flera engelsmän som vi mötte under vår safari. Maten var bra men de föll på vinet då de endast serverar sitt eget vin. Så jag håller helt och fullt med Håkan Nilssons bok. La Rochelle var superelegant. Den elegantaste restaurangen under vår vistelse. Maten var jättegod och tillika vinet. Dock betydligt stelare än Colombe.

Tror ändå att jag behåller mina favoritrestauranger i Frankrike (utanför Cannes) mycket pga att atmosfären betyder så mycket och där har den varit tipp topp. Att sitta ute vid en pool, lyssna på grodsången och äta fantastiskt mat och dricka fantastiska viner. Ååååhhhh!!!!

Piggelin - jag och min har bara varit precis under Bordeaux förra sommaren och vi har pratat om att åka dit men oj, oj vad vi då kommer att prova viner. Ett annat favoritdistrikt besökte vi i somras - Bourgogne. Där var det inte så enkelt att prova viner utan man skulle boka tid och betala för sig...något vi inte är vana vid från Provence.

Och kan du tänka dig att jag halvtid bodde i Cannes men övertalade mannen att flytta till Stockholm. Jag älskar verkligen Stockholm men måste erkänna att livet är onekligen lättare när solen skiner och det är varmt. Normalt sett så promenderade vi på ständerna i januari. Satte oss på en uteservering och åt lunch och drack ett glas rosé. Dagen efter tog vi bilen och åkte upp till Isola 200 för att åka utför. Då blev det en tartiflett i backen och njuta av solen. Sen var helgen över...men vilken helg! Det kändes som man hade semester nästan varje helg.

• Rosenhaga

Piggelin och Lapinette,
    Det är ju fantastiskt vad vi verkar gilla samma typ av resmål och upplevelser. Delar gärna tankar och erfarenheter samt tar till mig nya förslag.

Sydamerika har underligt nog aldrig lockat mig men än är det inte för sent för det. Kan ju bli inspirerad!

Dublin, Budapest och Prag, Paris och London - samt Alsace står på önskelistan för lite kortare resor, typ miniweekends. Har aldrig varit i Budapest än, så det det lockar. Alsace, London och Paris tror jag att jag kan få in i jobbet i år så jag ska nog inte gapa efter mer än det. ;)

Åh, hörrni - kan vi inte vinna en massa pengar och få resa, RESA, REEEESA! Det är så upplyftande och berikande.

Såg ni förresten TV5-programmet ikväll om snickarna från Room-service? Jamen, var det toppen eller var det toppen?! Otroligt vad de kunde förmedla sina känslor bra. (De är i Etiopien och ska bygga en skola - om det går.)

• na76

Hej

Lapinette, Oh vad roligt att du hade det bra i Sydafrika. Vad bra att du är nöjd med Blaauwbosch. Det är ett trevligt litet ställe och det var ju en av orsakerna till att vi valde just Blaauwbosch. Vi skulle gärna vilja åka tillbaks till Sydafrika igen. Maten och vinet var ju underbart.

Resor är verkligen mitt största intresse och jag tar gärna emot alla tips jag kan få. Jag var nyligen med min mamma i Indien och reste runt i norra delen. Vi åkte med Indcen och allt var verkligen bra ordnat.

Rosenhaga, piggelin eller nån annan har någon av er åkt med Anderssons safari till Tanzania? Jag funderar mycket på Tanzania och Anderssons. Efter sydafrika resan så är jag så sugen på safari igen men jag vill även ha lite sol och bad. Jag har tittat på en massa olika hotell på Zanzibar och läst på trip advisor men flera av hotellen får då och då väldigt dålig review. Det är ju så dyrt så man vill ju inte bli besviken.

Som alternativ till Tanzania har jag funderat på Komandoo på Maldiverna, det blir ju billigare än safari men då endast sol och bad. Har någon varit där och kan säga om det var värt pengarna?

• 4juli

na76,

Tanzania är verkligen underbart. Jag har varit där och reste med just Andersons. Var mycket nöjd med denna arrangören i Tanzania. Vi var där när det regnade mycket vilket ställde till med stora problem för många guider/bilförare. Det fanns bilar som blev fast i timmar pga av dåliga fordon eller bilförare som inte kunde hantera situationen. Men vi hade aldrig några problem som inte gick att fixa snabbt och enkelt. För övrigt hade vi inga som helst problem med själva resan. Se bara till att de bokar bra flygbiljetter. Vår hemresa tog över 30 timmar.

Angående Zanzibar finns det massor av olika typer av hotell. Matemwe Beach Village och Pongwe är billigare och enklare hotell, men ska vara bra. Själv har jag bott på Matemwe och hotellet var helt okej. Stranden var underbar och öde. Fast tyvärr så verkar det som Mövenpick ska öppna något jätteställe i närheten. Men å andra sidan är stranden väldigt stor så det kanske inte kommer påverka känslan av exklusivitet. Om du väljer att kombinera på Stonetown, så rekommenderar jag inte Tembo hotel. Vi var inte nöjda.

Förresten kolla in Packat och klart avsnitt 31 januari på svt.se. De åkte också med Andersons.

• Höstbrud-07

Frågor om Zanzibar/Stonetown:

Vi ska två veckor på bröllopsresa i september, en vecka i Kenya och en vecka på Zanzibar (bor på hotel Breeze på ostsidan av ön). I planeringen som vi bokat bor man sista natten i Stonetown, enligt arrangören är det ett måste att se den staden, och då ska vi bo på Tembo hotel. Alternativet skulle vara att bo på Breeze även sista natten och då åka därifrån till flygplatsen, vilket innebär att man måste åka mycket tidigare på morgonen därifrån.
    Vad är det för fel på Tembo hotel och hur viktigt är det att se Stone town? Hotel Breeze har ju utflykter till staden under veckan men de är tydligen väldigt dyra och det ska vara svårt att åka på egen hand. Tips och tankar?

• e234

Har bott på Emerson & Green i Stone Town och tycker det var ett jättetrevligt hotell.

www.tribes.co.uk/countries/tanzania/accommodation/emerson_green.html

Har även bott på Matemwe Bungalows men tror att Matemwe Beach är ett annat ställe. Jag uppfattade inte Matemwe som enklare utan helt ok.
    www.asilialodges.com/index.php

Det var inte svårt att resa på Zanzibar. Enkelt att be hotellet beställa en Taxi som kan köra en dit man vill.

Stone Town var kul att se. Trist bara att de inte är särskilt förtjusta i turister och det är inte en särskilt välkomnande stämmning. Mycket strikt muslimskt och man blir ganska blängd på även fast man har långärmat, långbent och anstränger sig att uppföra sig som etiketten föreskriver.

• na76

Hej

Tack så mycket för alla svar. Enligt Anderssons ska Ras Ngungwi vara bästa hotell på Zanzibar men det är flera på trip advisor som säger att det inte är värt pengarna. Har någon bott där? Sen är det Breezes som jag förr har läst om här på BT som inte heller alltid fått så bra kritik. Just nu lutar det mest åt ett ställe på fastlandet som heter Pangani, The Tides lodge. Har någon varit där?

• e234

Chumbe Island utanför Zanzibar var helt outstanding tycker jag.

Bara 7 bungalows så egna vita ständer fanns det gott om. Ekologisk och naturreservat.

• Piggelin1

Hej igen Lapinette & Rosenhaga,
    Blir bara sååå sugen på att resa igen när jag läser era inlägg! Himla tur att vi har en weekend inbokad i Amsterdam om knappt två veckor!

Byter jättegärna tips via mailen, dock avslöjar min privata mailadress precis vad jag heter ? är det ngn av er som har en mindre avslöjande adress, som man kan skriva ut här, så att jag kan maila ngn av er?

Rosenhaga ? du nämnde Dublin ? har du några tips på boende där? Var där m några tjejkompisar för fem-sex år sen, men det stället vi bodde på då var så sunkigt? Vill gärna bo lite mer ?ståndsmässigt? nu, utan att vara svindyrt.
    Har förresten varit i Alsace några ggr, himla mysigt! Strassbourg är också vackert, hamnade där en gång när ngn slags musikfestival pågick ute på gator & torg. Helt klart finns det funderingar på att åka tillbaka till Alsace igen! Häromsommaren hamnade vi spontant i Champagne-området (efter svängen till Normandie & Bretagne) ? åh, vad vi njöt där! Hittade ett otroligt charmigt litet hotell i en by strax utanför Epernay, där vi åt en helt underbar middag, förstås tillsammans med lokalt producerad champagne. Tipsar mer än gärna om det hotellet, om ngn av er funderar på en tur dit  ?dock missade vi det där med att man skulle boka tid i förväg hos producenterna, precis som ni, Lapinette, i Bourgogne?

Vad gäller Sydamerika, så var brorsan i såväl Chile som Argentina i jobbet för ngt år sen & blev lite nyfiken när han pratade om det. Buenos Aires är tydligen ganska europeiskt & sen finns det ju viner i båda länderna också!

På tal om Cannes ? det där med att ta ett glas rosé ute i januari lät inte helt fel? När vi var nere på rivieran i våras så hamnade vi av en slump på en marknad i en liten hamn, strax öster om Nice (låg på en liten halvö, har glömt namnet ? men väääldigt mkt stora hus/höga murar & fina bilar). Massor av vinproducenter sålde sina viner etc. Tror att vi fortfarande har kvar ngn flaska som vi köpte med hem!

Lapinette, det lät som om stället i Franschoek var jättebra ? kul! Minns att jag läste om restauranten ni var på & även vi fick tips av flera engelsmän om just Haute Cabriere (fast vi var inte där).
    Hur var det att bo på Cape Nelson så pass många nätter då? Visst bodde ni där typ sex nätter eller så? Har funderat lite på det såhär efteråt & tänkt att sex nätter just där kanske var lite mkt? Bickley House hade ju en riktig/stor pool, gott om plats att slappa på, roliga böcker att bläddra i, kom med riktigt bra restaurant-tips, fixade en massa för oss osv. Sen träffade vi iofs kul folk på Bickley dessutom, bla en svensk kock som var där nere för att fota för en kokbok. Det gjorde ju sitt till förstås  Men visst var det så att det var fullbokat? Jaja, hoppas att ni var nöjda med Cape Nelson iaf!

Rosenhaga, visst såg jag på Roomservice-killarnas nya pgm i veckan! Det fångade mig verkligen & precis som du skrev ? de var riktigt bra på att förmedla sina känslor. Mådde ju till & med dåligt tillsammans med dem liksom! Sen kunde man ju inte låta bli att bli arg på producenten som ville att de skulle vara ?nära kriget?, minorna osv. Ok, att jag fattar att det måste ?bli TV? av det, men ändå ? hallå eller, vilken planet kom han ifrån??
    Såg ni förresten när killarna inredde en lgh i Kapstaden i höstas? Det var typ tre veckor innan vi åkte ner! Inredaren som var med i programmet var fö sthlm:aren som har Bickley. Verkar vara en driftig kille!

Annars då ? nyfiken som man är ? vad är era nästa resplaner?! Inspiration är som sagt alltid skoj! Vill resa nuuuuuuuu!!!

Svar på tråden Kläder safari