• Lapinette

Kläder safari

Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?

• Svar på tråden Kläder safari
  • Piggelin1

na76,
    jag har tyvärr inte koll på Andersons, men däremot på CC Africa. Vet att tex Jambo Tours bokar safaris via dem. Vi bokade direkt med CC Africa - otroligt proffsiga & svarade alltid direkt på mailen, varje liten fråga etc. De har flera ställen i Tanzania är jag rätt säker på, liksom Namibia, Botswana osv. En bonus var dessutom att det blev ngn tusenlapp billigare att boka direkt med CC Africa istället för tex Jambo! www.ccafrica.com

• Lapinette

Piggelin och Rosenhaga om ni skickar mig era mailadresser så kan vi utbyta reserfarenheter även utanför BT. Jag har adress: lapinettez@yahoo.se

Tänkte mig mer att komma med tips på restauranger, hotell etc eftersom vi verkar ha så lika smak.

Piggelin, faktiskt kände vi att vi stannade lite väl länge i Kapstaden och en del berodde nog på att vi t ex inte hade någon pool på hotellet dvs ingenstans att liggga och slöa utan var istället hypereffektiva och såg "allt" på 3 dagar. Sen blev jag magsjuk och även då hade det varit bra att bara kunna gå utanför hotellrummet för att ligga och slöa men det gick ju inte där. Istället åkte vi till Kirstenbosch och la oss under ett träd. Annars var hotellet väldigt personligt men visst 6 nätter var lite väl länge.

OM vi skulle ha gjort om resan hade vi tagit 1 natt mindre i Kapstaden och sedan lagt 1 mer i Plettenberg. Där ångrar jag att vi inte stannade längre.

• Rosenhaga

Varit utan internet i några dagar, intressant övning för mig - ungefär som att vara på resa! :)

Hur var det, visst hade någon av er varit i Madikwe eller minns jag fel?!

• Rosenhaga

Dublin förresten...

Jag skulle kolla här: www.hotel-ireland.com/deals/

Ibland så kan man få ett jättebra hotel till världens pangpris, själv bodde jag på Shelbourne hotell vid ett tillfälle till en minikostnad - prova förresten deras 5 o'clock tea - helt sanslöst och värt vartenda pund!

• Piggelin1

Rosenhaga,
    jag var i Madikwe
    Vi längtar båda dit igen... Eller annars är jag sugen på Botswana eller Namibia. Verkar lite mer "orört" i de länderna, även om SA iofs var suveränt & hade alla de andra viktiga sakerna som mat & vin! En kombinerad resa kanske?!
    Tid & pengar - tänk om man hade obegränsat med det?!

Mina föräldrar flög för övrigt ner till SA igår, med Tema-resor. Perfekt för dem som inte vill/vågar bila runt själva.

Tack för Dublin-hotell-länken - har spanat in flera ställen tidigare ikväll!

Lapinette - mail kommer så småningom!

• Lapinette

Måste kännas hemskt att vara utan internet i flera dagar! Själv fick jag en ny laptop i fredags och "råkade" deleta ca 20 % av min privata map som jag skulle föra över på den nya datorn. Blev så ledsen och arg att jag efter det även lyckades deleta min map "Semester". Där hade jag lagt ned alla tips som jag fått här om SA, alla olika semesterplaner vi haft de senaste 3 åren, en skriftlig redogörelse om vad man ska se på Sicilien (tipsat andra) etc etc. Känns trist men säkert nyttig (försöker intala mig själv). Så nu är det bara att börja om från scratch och börja spara ned saker på vår hårddisk hemma (fråga mig inte varför jag inte gjort det tidigare).

Nästa långresa blir förmodligen till USA. Mannen pratade väldigt om New York i veckan och dit kan man ju åka på en vecka. Sen vill jag till San Fransisco och den kusten. Har en väninna som bor där sen flera år så det vore trevligt att hälsa på och där kan man ju också prova vin. Fast nu ska vi stanna hemma ett tag och renovera lägenheten. Någon som har några tips om vad man kan göra i Sverige i sommar?

• Lapinette

Ahhh...förutom en weekened i maj för att fira vår 1-åriga bröllopsresa. Något tips på en weekend i Europa. Jag vill helst till Rom eller Barcelona då jag aldrig varit där men har även kollat på Amsterdam då det är så mycket närmare. Mannen har nämligen bonus att utnyttja på Air France/KLM och Lufthansa.

• Rosenhaga

Piggelin,
    Det hade alltså flimrat förbi mina ögon att du varit där! Det var helt otroligt, första gången jag var på "safari" och jag hade inte kunnat önska mig en bättre upplevelse. Vi bodde på Bush House, liten lodge med verkligt bra viltvårdare och tuffade runt i tre dagar i reservatet tidigt morgon och i skymningen - härligt!

• Rosenhaga

Lapinette, det där när datorer inte funkar som de ska är ett helsike. Jag har inte tappat någon information ännu, men har brottats med galna datorer så det räcker för resten av livet nu.

Tips på sommaraktiviteter på hemmaplan finns massor! (I vart fall som jag skulle vilja göra om jag hade semester hemma.) Jag skulle ta en svängom i vår huvudstad som turist och se:

Vasamuseet, Kungliga slottet, Drottningholms slott, Skansen och ströva i Gamla Stan.

Jag skulle ha picnic i Hagaparken och dricka gott vin och äta god medhavd mat.

Besöka Rosendals trädgårdar och Bergianska trädgården.

Jag skulle äta mig runt på en massa bra restauranger i stan där våra duktiga svenska kockar jobbar, promenera på Djurgården, Norrmälarstrand och mata duvorna och bara vara.

Ta en sväng till Finland med en finlandsbåt, en kryssning i bra hytt med bra mat och gott vin samt handla i Helsingfors gamla saluhall och kika på Artek.

En svängom till Bomans hotell i Trosa, Gripsholms värdshus i Mariefred, kanske Grythyttan bara för att jag är nyfiken hur det funkar nu utan CarlJan.

Ta en tur på Göta kanal med en båt av någon sort. Söka upp musikevenemang runt om i Sverige som gör mig nyfiken - stort som smått. Ströva med hunden på Mellbystrand - den delen där hundar får bada.

Plocka blåbär och hallon i skogen och göra en paj, sitta i skuggan under äppelträdet och höra humlor surra samtidigt som doften av gott kaffe sprider sig.

Cykelsemestra på Gotland, Åland eller Bornholm - men bo på vandrarhem eller hotel för att tälta är jag för lat för.

Oj, kan visst inte sluta med funderingar - sorry!

• Rosenhaga

Lapinette,

Jag har varken varit i Rom eller Barcelona så det står högt på listan över önskeresemål - och jag har hört fantastiska beskrivningar av Barcelona från vänner som varit där. Rom är ju Rom - dit måste man ju. Dyrt, rejält dyrt ska det vara där.

Lufthansa och AirFrance flyger ju över hela världen så fastna inte i Amsterdam på grund av det. Man kan ju åka till SA med dessa bolag! *garv*

Svar på tråden Kläder safari