Kläder safari
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Hej tjejer,
har varit sänkt några dgr pga magsjuka, men nu är jag fit for fight igen...
Lapinette - om ni åker till Amsterdam, så skrev jag ihop en guide till en kompis förra våren. Jag kan maila över den i så fall! Nu på fredag är det dags igen, mmm! Häromhelgen hade de 14C därnere, så jag hoppas på lite vår!
Jag har också Barcelona högt upp på min önskelista - har hört så himla mkt gott om den staden! Rom lockar med, men tyvärr är det flera som varit där som sagt att servicen varit dålig & hopplöst dyrt. Men samtidigt så vill jag ändå dit, man får helt enkelt försöka hitta de små "hålen-i-väggen"-restauranterna & undvika de värsta turistfällorna!
Kul med USA-planer - vi har lite funderingar på att åka över till Boston, mannen har släktingar där. Men då vill jag absolut boka in ett par dgr i NYC också! Den staden gav sådan otrolig mersmak! Var i Californien för 7-8 år sen tillsammans med min bror - vi hade två suveräna veckor i LA, bilade längs med Highway1 till San Fransisco & sen en liten sväng i vindistrikten. Gjorde allt som bara var sådär superamerikanskt (det var första gången i USA för oss båda).
Trist med datorproblemen du åkte på Lapinette. Jag blir TOKIG på sånt! Inga semesterbilder som försvann hoppas jag?
Hej
Långt bort: Vi bodde på St Georges hotel i Kapstaden som var ett helt ok mellanklasshotell ca 15 min gångväg till Waterfront. Vi bokade via travelpartner så vi fick ett bra pris.
Blaauwbosh längtar vi ofta tillbaks till, det var så lugnt och skönt där. Vi bokade transport t.o.r från PE med safariparken, på det viset slapp vi hyra bil och betala för att ha den stående flera dagar i parken.
Måste dock säga att vi klarade oss utmärkt utan hyrbil i Kapstaden. Taxi är billigt att åka om man vill ta sig runt i staden. Vill man besöka ex vingårdar kan man också åka på arrangerade turer. Om man vill köra med egen bil till vingårdar så tror jag man kan bo på flera av dem. Det är ju synd att behöva spotta ut det goda vinet!! Att köra bil med vin i kroppen tycker jag inte heller är tillrådligt, och man behöver nog ta reda på vad konsekvenserna blir om man kör på någon under dom omständigheterna.
Vi åt på en massa trevliga restauranger i Waterfront, dom har verkligen mycket spännande sorters kött att välja på. Alla människor är så härliga och vänliga. Vill ni köpa träprylar så gå till Green market square. Finns samma saker där som i souvenirbutikerna men till billigare pengare, glöm inte att pruta. Africa Cafe är ett mysigt ställe vid green market square där man kan äta afrikask mat och bli underhållen av serveringspersonalen. Man får in en massa olika rätter och man kan ta in mer av de olika rätterna tills man blir mätt. Kanske lite turistigt men en upplevelse.
Långt bort,
håller med Lapinette i allt hon skrev!
Om ni vill bo i Sea Point & ha tillgång t riktig pool, så rekommenderar jag www.bickleyhouse.com Ingen havsutsikt, men promenadavstånd ner till stranden (fast vattnet i atlanten lär vara KALLT! ) Supertrevlig personal, jättefina rum, fräsch frukost & parkering innanför murarna.
Vi avverkade flest vingårdar i Robertson-området, lite för att vi kom körande österifrån & R kom liksom först då. Aningen långt bort kanske om man bara åker över dagen från Kapstaden. När vi väl kom till Stellenbosch några dgr senare, var vi lite "mätta" & därför blev det inte så många där
Just det, glömde en sak - vi hyrde bil med "Value Car Hire" - har ingen web-adress, men man kan säkert googla & hitta det den vägen! I vårt fall var det nämligen Bickley som bokade åt oss. De kom med bilen direkt dit, klart smidigt...och som välkomstpresent fick vi en flaska rosé Vin från hyrbilsfirman - osvensk kombination!
Vi bodde förresten två nätter i Wilderness också, mellan George & Knysna. Låg superfint precis vid stranden & vi tog långa morgonpromenader, härligt!
Rosenhaga - håller med, Madikwe var verkligen GULD! Vi flög ut i ett litet tolvsitsigt plan, bara det var en upplevelse! Blev upphämtade på grusbanan där planet landade & redan på vägen till vår lodge (Madikwe Safari Lodge), så såg vi de första girafferna! När vi kom till lodgen välkomnade de oss med varma handdukar Men det häftigaste var ju ändå djuren & känslan av att vara låååångt ute i vildmarken! När det blev mörkt, var det verkligen becksvart! Åt ett håll, långt långt borta, såg vi lite ljus, tydligen var det en by i Botswana. Har ni läst böckerna om Damernas Detektivbyrå förresten? Klart mysiga böcker, lite rolig & lagom "puttrig" läsning!
Piggelin1: jag glömde tacka dig för tipset om CC Africa. Dom har verkligen fina lodger. Jag tittade på deras lodge i SA innan vi åkte dit men tyvärr så ligger dom lite utanför min prisklass, åtminstone om jag vill på safari fler än 2 dagar.
Angående hyrbilsfirman så var det verkligen osvenskt, vet dock inte vad dom har för promille regler där. Själv skulle jag dock aldrig våga köra när jag druckit. Jag blev på lyran bara av de där 4 halvfulla glasen vi fick på vinprovningen i stellenbosch men så är jag ovan vindrickare och ganska liten.
Piggelin - på något sätt så sparade den alla semesterbilder innan den gav upp. Dock har maken alla bilder också så det hade inte varit något problem om de försvann. Om vi åker till Amsterdam så tar jag tacksamt emot din guide lapinettez@yahoo.se
Har svärmor här på besök och hon har också talat om att våren redan har kommit (norra Frankrike/Luxembourg). De har ca 10 grader och krokusen blommar. Det är en månad tidigare än normalt.
na76,
jag tror faktist att de egentligen har ganska låg promillenivå även i SA, men sen är det väl en annan femma om folk efterlever det eller ej... En anledning till att vi aldrig körde bil kvällstid därnere...
Så vår flaska rosé blev fördrink en av kvällarna på Bickley, innan vi tog taxi in till stan
Håller med, taxi var billigt, men dagtid var det ändå himla smidigt med bil - ner till Godahopp, Constantia, Kirstenbosch etc.
På alla ställen vi provade vin, så fanns det förresten krukor/vaser att spotta i, som iaf vi använde en del, alt. smuttade försiktigt några ggr...
Håller med om att CC Africa är inte direkt billigt, om vi hade haft planer på typ en veckas safari, då hade vi letat upp ett billigare alternativ.
Hej
Piggelin1: Ingen av oss hade lust att köra bil så för oss blev det arrangerade turer i minibuss till Godahoppsudden, Hermanus, Stellenbosch etc. Vi hade dessutom tur vid dessa turer för vi var max 4 pers i bussen så det gjorde att vi hann beöka lite extra platser som inte egentligen var inkluderat i turerna.
Vi besökte bara en vingård för jag är inte så förtjust i vin men tyckte ändå det kunde vara trevligt att få se hur det såg ut. Det som jag gillade bäst i SA var att maten var både god och billig och eftersom vinet var så billigt kunde vi ta in en flaska för att smaka. Här hemma är det ju så dyrt med vin på restaurang och då känns det alltför lyxigt när jag ändå lika gärna föredrar nåt annat.
Alla har vi ju olika intressen och preferenser och jag tror att SA tilltalar alla på något sätt. Eller hur?
Vi älskar god mat och vin och har provat en hel del viner under den tid vi bott i Frankrike. Vi njöt massor av att prova nya viner både på restaurangerna vi besökte och vingårdarna. Sen är vi vana (från Frankrike) att ta bilen överallt, både dagtid och kvällstid så det gjorde vi även här. Råkade inte ut för några problem under våra två veckor. Hörde däremot vid vår frukost i Plett att ett par hade haft inbrott i bilen under en av sina restaurangbesök.