Kläder safari
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?
Japp, håller med - vanlig digitalkamera räcker gott & väl!
Min sambo fotar enormt mkt, därav hans papparazzi-objektiv...
Håller med Rosenhaga helt & hållet - det är ju själva upplevelsen på plats som är det häftigaste, jag påminde mig själv & smabon om det flera ggr när vi var ute - typ se till att inte bara uppleva djuren, naturen etc genom kameralinsen/ videokameran!
Sist men inte minst - ha en underbar resa!
Mmm, vad sugen jag blev nu på Fairview´s ostar & viner...! Har hittat flera av deras viner på bolaget nu när vi kommit hem, bla Fairview Pinotage - goa minnen!
Får nog gå & botanisera i "vinskrubben" snart tror jag... sitter ju här & blir vinsugen!
Funderar redan på middagen...jag gör nog något som passar till något av vinerna från Sydafrika. Tack för inspirationen!
Må det snöa på er och bli en underbar dag!!
Rosenhaga och Piggelin - jag är så tacksam för alla tips jag fått! Igår ringde mannen och bokade bord på La Colombe i Contantia som ska vara den 28:e bästa restaurangen i världen. Däremot var det full i den som ligger som 38:a, Le Quartier Francaise i Franschoek. Ville boka där någon av våra sista kvällar men det var redan fullt! Men, men det finns ju fler bra restauranger i Franschoek så vi kollar in boken och bokar när vi kommer ned.
Väskan är verkligen fullproppad med sommarkläder men ska försöka trycka in några varmare tröjor för safarin. Det som fattas nu kommer vi att inhandla när vi kommer ned. Vi är ju i Kapstaden i 6 dagar innan vi åker på safari.
Det ska bli så uuuunderbart!
aaa jag blir galen på detta forum!
Man hittar bara mer o mer underbara saker att göra eller saker att köpa :D
jag måste vinna några miljoner snart. hihi
safari e ju helt underbart. snacka speciellt bröllopsresa... måste övertala sambon att snåla i några år ;)
Lapinette,
Du kommer att få det underbart, vilken bra planenering för njutning ni har! Du har säkert redan hört detta men slänger iväg lite sista minuten-tips i alla fall.
Skippa Robben-Island. Tänk inte ens tanken. Det är historiskt jättespännande och vi var alla triggade (10 pers) och intresserade men slösade bort en halv dag på resa dit och från samt rundåkning. Många säger att det är så himla bra och att man inte ska missa det. Jag vet inte vad de upplevde som vi inte gjorde men för oss var det slöseri med tid, åk hellre till en vingård eller två till.
Picnic på Signal Hill är mysigt. Handla färdigmat i någon mataffär och åk upp och ät lunch med Kapstaden för era fötter.
Pingvinerna i Tomastown (tror jag att det var). De är bara för näpna och tänk hur nära man kommer. Promenera runt bland pingviner - det du! (När du hör något bakom busken som låter som en åsna med andningsproblem så är det pingvinerna som parar sig.)
Glöm inte en sport-BH för dom ofta skumpiga och långa Jeep-turerna!
e234 - smart tips! Fleecejacka var bra också för den kyliga morgonen.
I'm back!!! Har haft det helt underbart! Sport-bh tipset hann jag tyvarr inte se innan jag akte annars var det nagot jag kande att jag borde ha tagit med mig pa safarin. Kopte ett par safaribyxor i Waterfront for 250 kr som jag anvande hela tiden. Sen blev det t-shirt, keps, solglasogon och fleecetroja. Har sett lejon, giraffer, zebror, antiloper, noshorningar, cheeta och elefanter. Safarin vi var pa var valdigt kuperande sa det var sa vackert pa kvallsturen nar man sag solen ga ned over bergen. Blauwbosch personalen var suveran. Vi blev sa val omhandertagna och satt pa kvallarna ute med tanda ljus eller framfor brasan och at middagar.
Supertack for alla tips jag fatt! Basta hotelltipset har jag for mig att jag fick fran emlan. B and B i Plett. Det var helt sagolikt! Hon hade fatt en grupp som skulle bo dar sa vi uppgraderades till sviten. Hade en terrass som var pa ca 70 kvm med utsikt over havet och bergen. Wow!
Ett annat underbart minne ar ostbrickan pa Ernie Els. Har for mig att det var Rosenhaga som kom med det tipset. Jag blev magsjuk i Kapstaden sa en dag gick nastan helt bort for mig. Dagen efter stack vi till Stellenbosch och bl a sa blev lunchen denna underbara ostbricka helt ensamma pa Ernie Els terrass. Sagolikt! Bra att fylla den tomma magen med vin....NOT!
Basta middagen var i alla fall pa La Colombe som ligger pa Constansia Uitsig. Den ar rankad som nr 28 i varlden och det kan jag forsta. Sa personligt och sa gott! Annars sa at vi mycket gott (sjalvfallet) nar vi var dar och bokade in flera utsokta restauranger i bade Kapstaden och Franschoek.
Ater igen - TACK FOR ALLA TIPS!
Lapinette,
Det låter som att du har haft det helt enkelt underbart - ett stort grattis! Det är inte utan att jag blir sugen att åka tillbaka, det är ju så himla underbart - inte sant!