• Lapinette

Kläder safari

Åker till Sydafrika om två veckor och ska 3 dagar på safari i närheten av Port Elizabeth. Tänkte höra med er som varit där vad för sorts kläder/skor ni rekommenderar när man ska ut på safari?

• Svar på tråden Kläder safari
  • Rosenhaga

Hörrni, det här är nästan lite läskigt trevligt med er! Resor, mat och vin - och så samstämmigt!

Jag har bilat runt många gånger i bland annat Frankrike och gillar verkligen Normandie och Bretagne på grund av att historien från andra världskriget är så påtaglig. Har missat detta med att prova Calvados, gjorde det bara en gång för 15 år sedan och man har ju utvecklats sedan dess - hoppas jag.

Tack för tips att åka tidigt till Mont St Michel. När jag var där för 35 år sedan så var det ganska lugnt där, mest munkar och vi. Var där och vände för kanske 15 år sedan - just för att det var så himla mycket folk på parkeringen - och det var så varmt. Vi pallade helt enkelt inte.

• Rosenhaga

Alsace - japp, har en massa tips men börja du med....*flinar lite*....att köpa Håkan Nilssons bok om Alsace.

Egentligen skulle vi hyra en buss allihop med chaufför och åka runt i Alsace tillsammans - förstå hur läckert det skulle vara.

• Lapinette

Idag är jag trött. Börjar bli gammal och orkar inte med en halv flaska vin så där i slutet på veckan.

Piggelin - min mans bror + familj bor i Strasbourg men vi är tyvärr inte där så ofta och när vi är det så blir det över dagen. Makens familj kommer från Lorriane, precis vid gränsen mot Luxembourg. Inte något område dit turister åker direkt. Gammalt gruvområde med små byar, stora skogar och kullar. Vackert men som sagt inte direkt något turistmål.

På tal om Amarone så har jag dels varit på Amarone vinprovning samt att vi fick en jättefin flaska av min väninna som fick ta över min gamla lägenhet. Hon hade verkligen frågat sig för och jagat för att få detta speciella vin...och vi vart besvikna. Maken ville faktiskt t o m hälla ut det men det gjorde vi inte. Rosenhaga kan du tipsa om en riktigt bra Amarone så får vi testa igen. Alla pratar gott om det men jag har hittills inte lyckats bli övertygad.

Vi har en väldigt klassisk smak gällande vin men försöker även prova nya världen. På vårt bröllop provsmakade vi massor med viner men tillslut blev det ändå ett ekologiskt odlat franskt vin till huvudrätten och en Chablis till förrätten. Självfallet startade vi med en champagne - Pol Roger - som är min favorit.

• Lapinette

Och apropå Systembolaget...vi hinner aldrig dit. Har nog bara varit där typ 2 ggr det senaste halvåret. Istället ryker våra dyra franska viner ifrån vinförrådet när det är middagar hemma hos oss. Hade 60 flaskor med oss i bilen när vi flyttade upp från Cannes. Saknar verkligen möjligheten att åka runt i Provence och prova/köpa viner samt vinmässan i Nice (som är 2 ggr per år). Annars håller jag med om att utbudet på Systembolaget är otroligt...dock har de inte några av våra Sydafrikanska favoriter .

• Fröken Rut

Vilken underbar morgon! Idag är jag ledig (ska arra stor fest imorgon) så jag har börjat dagen med att sova läääänge och sedan gå upp och göra mitt favoritkaffe... Havannabönor från Bönor & Blad som är rostade i rom - guuuud så gott! Till det en resa runt i världen med er

Solen skiner, glad musik strömmar från högtalarna och jag fyller på min tipsbok med alla era tankar och kommentarer. Ni är för härliga tjejer, tack för att jag får vara med i er tråd!

Nästa tisdag är det Sydafrika kväll igen, det ska bli spännande att se vilket vin blivande valde. Fairview Pinotagen gillade vi bägge två!

Rosenhaga jag är med på vinbusstur Efter snart 30 år i livet håller jag äntligen på att ta körkort så med lite tur kan jag snart sitta bakom ratten också!

• Lapinette

Idag regn och rusk och igår kväll champagne, hummer, räkor och löjrom. Vad vi firade? Mmmmmm...let's see, kanske att vi hade en lördag kväll hemma ensamma för första gången på väldigt länge. Eller att det var förbaskat länge sen vi drack champagne, den kunde helt enkelt inte ligga på kylning längre. Eller...? Måste man ha ett skäl till att dricka champagne?

Igår kväll bokade vi även in en helg till Köpenhamn. Så det blev inte längre bort än så vi kommer i maj. Men, men å andra sidan så har vi sagt flera gånger att vi ska besöka Köpenhamn så nu blir det dryga 2 dagar i danska huvudstaden. Har ni några tips på mysiga ställen/restauranger så tar jag tacksamt emot. Fördelen med att åka till Köpenhamn är att vi båda har varit där tidigare (dock är det typ 15-20 år sen för min del) men vi behöver inte traska runt för att se lilla sjöjungfrun etc utan tänker enbart mysa, promenera på Ströget och göra det som faller oss in.

• Rosenhaga

Lapinette,

Nä nu ska vi hitta en god amarone till er! Maken tipsar om "vilken amarone som helst från 1995 och 1998 - men det kostar". Kikade in på Systembolaget och hittade lite godsaker:

Amarone Classico della Valpolicella Riserva 1995 (nr 81633) - 599:- i beställningssortimentet.
    Corte Bra' Amarone 2000 (nr 89192) 239:- i beställningssortimentet
    Masi Amarone Costasera (nr 2345) 242:- i ordinarie sortiment

Jag tycker att i stort sett allt stekt eller grillat kött passar till detta, men viltkött är snäppet galet gott till. Potatishalvor i ugn, rostade rotfrukter eller hasselbackspotatis. Yummie!

Avsluta med att bända bitar av en bra parmesanost och äta till vinet som dessert. Sedan är ni halvägs till himlen.

• Rosenhaga

Fröken rut?! Havannabönor rostade i rom? Nämen....du får inte bara säga så där åsså inget mer!! Förr var jag tokig i att köpa olika bönor på Sibyllans och mala mina bönor själv till kaffet. Undrar just varför jag slutade med det?

Fröken - du fick mig inspirerad att leta efter kaffekvarnen. ....Äsch - den är på landet! Hmmm, här ska fixas i veckan.

• Rosenhaga

Lapinette,
    Inte behöver vi någon ursäkt för att dricka champagne?! *flinar*

• Piggelin1

Vad GLAD jag blir av att läsa era inlägg! Grymt kul att vi har så lika smak/ alla gillar att njuta av livet
    Här har varit jättekonstigt väder idag, först regn, sen knallblå himmel, sen ngn blandning av snö & hagel, sol igen & sen precis lagom tills vi tog en promenad så kom haglet på nytt!
    Jaja, det funkar alldeles utmärkt att sitta här sitta här & skriva också! Igår hade vi helt underbart vårväder i Gbg. Traskade runt i Haga (fullt av små mysiga affärer & fik) & sen en kaffe på favvostället Bar Italia på Linné. Sämre kan man ha det!

Måste ju ge mig in i kaffediskussionen lite jag med - här mals det italienska bönor varje helg Det har blivit en vana att vi gör det till frukosten på lördagar & söndagar... Numera köper vi en hel säck a´2kg, lika bra liksom!
    Sambon beställde kaffe via nätet för ngt år sen - svindyrt jamaicanskt kaffe, som tydligen skulle vara det absolut finaste som finns, men faktist tyckte ingen av oss att det var såååå himla mkt bättre. Gott - absolut! Men som sagt, det levde inte riktigt upp till förväntingarna.

Lapinette - jag tar jättegärna emot tips om såväl rivieran som franska viner! Vi har iofs ingen resa planerad till Rivieran just nu, men tar gärna emot tips ändå!

Lät alldeles perfekt att ni drack bubbel igår, Lapinette - går alltid att hitta en alldeles utmärkt anledning att fira, eller så skippar man anledningen & njuter ändå! Nästan ännu bättre ibland faktist!
    Riktig champagne på nyår har jag däremot lagt ner sen länge, mkt bättre att spara till ett annat tillfälle, då man njuter desto mera! Drack förresten ett bra alternativ till champage nu senast på nyår - Rotari, finns även som rosé. Kostar runt hundralappen.

Rosenhaga, låter kanon med en tur till Alsace *fniss* Fyra helt lyriska mat- & vinnördar i farten, som mmm:ar & åååh:ar!
    Jag kom på att jag läst om Håkan Nilsson & Alsace, tror att det stod om den i hans Sydafrika-bok. Den ska jag absolut införskaffa om/när vi åker dit så småningom!

Angående Amarone & dina mattips - lät sååå gott det du skrev! Om du har några recept att dela med dig av, så tar jag gärna emot!

Lapinette, låter underbart med alla flaskorna som ni hade med er hem till Sverige! Nästa gång sambon & jag bilar till Frankrike, så får vi nog skaffa en större bil - senast körde vi MiniCooper'n & det begränsar ju en del...(fast den rymmer mer än man tror!). Typ skaffa Volvo XC90 & plocka ut sätena?!

Svar på tråden Kläder safari