• lillnalle

Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?

Hallå tjejer, är ni några blivande brudar i mina hemtrakter Degerfors/Karlskoga? Skulle bara vara kul att chatta lite om bröllop:)

• Svar på tråden Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?
  • viktualia

Mat till bröllopet!

Vi tog offerter från Golfen, Bofors hotell och Wärdshuset. Golfen var utan konkurrens billigast.

Vi hade förrätt, varmrätt, efterrätt och tårta. Något som min man propsade på men jag avråder er från. När vi kom till tårtan så orkade jag - trots att jag är tidernas matvrak - inte äta mer än typ tre skedar! Så skippa efterrätt om ni har tårta eller tvärtom!

Vi betalade 280 kr per kuvert för maten från Golfen. Menyn var räkcanapé, oxfile m potatisgratäng och yoghurtpannacotta. Jag har för mig att det blev några kronor extra för att vi hyrde glas till efterrätten (den serverades i glas) och nån krona för utkörningen också.

I priset INGICK dock att vi fick proväta maten!!! Vi åkte till Golfrestaurangen nån månad innan bröllopet och provåt hela menyn. Diskuterade smaker och annat med Sandra efter varje rätt! Jättemysigt och smidigt eftersom vi behövde anpassa oss efter specialmatsjox!

• Bruden Ringman

Tack Viktualia. Det är hur super som helst att ha er att fråga! Vi är typ de först i vår bekantskapskrets som gifter oss här i Karlskoga. Alla andra är ogifta, har gift sig på annan ort eller gifte sig för minst 10 år sedan. Så vi har inte så många att fråga om lokala tips och idéer.

Ska nog ta in lite olika offerter. Sandra på Golfen är ju urgullig, däremot har vi lite svårt för hennes mamma, hon är lite tvär i humöret.

• viktualia

Bruden Ringman - jaa jag saknade som sagt en sån här tråd när vi höll på med planeringen!

Jag rådfrågade en bekant som gifte sig i somras, men mest fick vi leta själva.

Det gick ju bra det med.... men det tog lite längre tid ibland.

• lillnalle

Go morgon:)
    280 kr är ju ett jättebra pris:) Och ni tyckte att var toppenmat eller?

• lillnalle

Får hör mig för hur det går till att ta maten via Gittan och varifrån hon tar den. Om det blir billigare att ta från golfrestaurangen så kommer jag nog göra det.

• Bruden Ringman

Vi räknade lite igår kväll jag och min blivande. Det finns ju en del pengar att spara på maten. Säg att man kommer ner en 100-ing per person, för vår del betyder det 5000 som vi kan lägga på något annat, typ ringen eller resan som jag hellre skulle lägga mycket pengar på!

Någon som har erfarenhet av buffé på bröllop. Kan det upplevas snålt (även om man tar den på catering, vi orkar eller hinner inte göra något själva med maten)?

• lillnalle

Jag har pratat om detta med min syster som har varit på några bröllop de senaste åren. Hon och hennes sambo är eniga om att buffe är det trevligaste alternativet. Gästerna får då röra lite på sig och mingla runt lite undertiden som de tar mat. Om det är tre rätters så får man lätt ont i rumpa sa min systers sambo:)

• Mimsan75

Vi tog maten till festen från Lunedet (Camilla). Vi hade en väl tilltagen italiens buffé som var anpassad för såväl vegetarianer som glutenallergiker. Vi betalade 215 kr/person och 500 kr i utkörningsavg. Maten kom i värmeskåp och i formar/brödkorgar som var bara att ställa fram.

Nu åt jag inte själv av maten, men de jag pratat med om det uppskattade den iaf.

Vi tog offerter från strandcafeét, Lagerstam och Lunedet. Lunedet var de som hade mellan priset, men deras buffé innehöll så mkt mer olika rätter så därav valde vi dem.

Nu till ngt annat, ngn efterfrågade budget tips, här kommer mina:

* Gör alla trycksaker själv (funkar framför allt om man gillar att pyssla)

* KONTAKTER, har ni goda vänner som är duktiga på ex hår, smink, blommor osv. Fråga dem, de flesta blir glada över att kunna vara delaktiga.

* musiken, vi hade både liveband ( min man är musiker och många av hans vänner likaså ) och sen hade vi laddat hem musik som vi skapade en riktigt bra blandning av och helt enkelt lät gå istället för DJ, funkade ypperligt, folk dansade sih svettiga.

* kläder, kolla om din favvoklänning finns att köpa begagnat (om man inte vill hyra såklart) oftast ser de som nya ut trots att de är använda en gång. Barnens kläder lika så (om man har små barn) de växer ur dem med en gång iaf. Mannens kläder, hyr dem (om ni inte har användning för dem sen) oftast kostar mannens utstyrsel ca hälften av vad brudklänningshyran går på.

* Bordsdekorationer, IKEA är bra att ha , jag köpte nästan allt till bordsdekorationerna där. Med lite fantasi kan bli det riktigt bra.

Hoppas det kan vara till ngn hjälp iaf

• Mimsan75

Viktualia, låter som om ni fick ett bra pris på maten, tänkte aldrig på golfrestaurangen när vi tog in offerter.

Som du sagt tidigare, önskar att denna tråd funnits tidigare

• Bruden Ringman

Säger det igen, ni är guld värda för alla tips. Dock har vi nog en "tråkig" bekantskapskrets. Inga musiker, inga som kan blommor, inga som kan hår och smink. Undrar just vad alla jobbar med, jo de är liksom jag kontorsråttor, de kanske kan fixa alla trycksaker då . Nej jag säger som en vännina, "det är bara att blunda och betala". Och för vår del för det mesta som har med bröllopet att göra . Ska ringa fotografen nu och boka in ytterligare en kostnad på 4000.

Svar på tråden Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?