Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?
Hallå tjejer, är ni några blivande brudar i mina hemtrakter Degerfors/Karlskoga? Skulle bara vara kul att chatta lite om bröllop:)
Hallå tjejer, är ni några blivande brudar i mina hemtrakter Degerfors/Karlskoga? Skulle bara vara kul att chatta lite om bröllop:)
Japp, då var transporten från kyrkan fixad. Kanon med en toastmaster och toastmadame som man kan lita på. Ställde bara frågan till dem om de hade någon idé. Nu har vi fått till svar att det är fixat. Vet inte vad de fixat, det är en överraskning till oss. Men anar att det är en Z3, hur sjutton ska jag få plats med klänningen i den? Vilkan angenäma bekymmer man kan ha va
Hej tjejer.
jag har jobbat på många bröllop och jag kan dels säga att nej, skippa efterrätten och ta tårtan istället. Ingen orkar. det det oftast blir är ett konstant ätande.
Vi ska ha buffé dels för att det blir ett mingeltillfälle, dels för att det kräver mindre personal och dels för att det kan bli lite mindre stelt än om man kör trerätters men det beror oxå även på gästerna så klart och vilken prägel och känsla man vill ha på festen.
Kan göra lyxiga bufféer oxå men tänk bara på att det vid trerätters kan bli väldigt mycket stillasittande och långdraget då det tar mycket längre tid och är fler störningsmoment med serveringspersonal.
Trerätters kräver oftast (vad jag upplevt) en proffsigare toastmaster än en buffé då det är dennes ansvar att få till en bra rytm i middagen, med tal och diverse saker som kan komma med.
Nu blev det långt men det är min erfarenhet i alla fall.
Kram på er
Tack snäckan80 för dina erfarenheter. Ska träffa toastmaster/toastmadame i helgen, då tar vi en sista diskussion om maten. De får vara med och bestämma vad de tycker passar, 2 rätters eller buffé. Sedan bestämmer vi detaljerna på maten.
Vi hade trerätters plus tårta.. BARA för att min make insisterade...
Resultat?!? - Vi hade sanslösa mängder tårta över och undertecknad som är ett särdeles matvrak orkade inte äta mer än tre skedar tårta.
Vi skippade vickning och hade lite snacks istället.. folk var ju proppmätta ändå...
Vigseln var kl 16 och middag kom väl igång vid 18 kanske.
Viktualia, vart hade ni vigseln? Hur lång tid tog den? Minlade ni länge innan ni satte er till bords? Många frågor men bara för att vi håller på att "strukturera" upp tiden innan middagen. Har två vigseltider att välja på, kl 15 el kl 17 (kl 16 är kyrkan upptagen om vi ska ha den vilket vi inte vet ännu). Toastmasterparet tyckte spontant att kl 17 var i senaste laget, tar tid innan middagen kommer igång då. Det tycker vi med, men känns som om kl 15 kan bli snoigt att hinna till. Inte så sugen på att "studsa" ur sängen kl 6 på morgonen för att hinna fixa allt som ska göras. Men iofs kan man ju ha vigseln kl 16, men på något annat ställe, men min kära vill ha kyrkan så det är lite svårt att övertala honom till något annat.
Hur ska ni andra göra/hur gjorde ni?
Bruden Ringman: Hej! Vi kommer att vigas kl 15 vilket vi tycker är en väldigt bra tid. Vi hoppas på att kunna starta middagen senast kl 18. Vi har redan delegerat en massa till nära och kära för att vi ska slippa gå upp så tidigt på morgonen. (Som om man kommer att ta sovmorgon ändå ). Jag kommer att vara hos frissan kl 9, räknar med 3-4 timmar med smink och hår, min tärna ska också med.
Sen kommer det att vara lite dötid innan vigseln men det är nog bara skönt så man slipper stressa.
Min m2b kommer inte att se mig innan vigseln så han får i uppdrag att åka till hotellet med våra väskor medan jag är på salongen. Min mamma och min bror kommer att checka lokalen med det sista när det gäller dekorationer osv. Dagen innan kommer vi att duka så att det står färdigt och klart.
Lotta49, när tar ni bröllopskorten? Tänkte mtp att du säger att han inte får se dig innan vigseln.
Vi kommer att åka i väg och fota efter vigseln, det kommer att ta ungefär 40 min.
Under tiden ordnar värdparet så att gästerna kommer till festlokalen, de blir serverade en fördrink och lite tillugg samt blir bjudna på lite rolig underhållning.
Bruden Ringman
Jag hade satsat på 15. Planera bara dagen och se till att allt är färdigt. Tänk på att om ni väljer 17 (och ni inte ska vigas på samma ställe som ni ska ha festen) så tar den ca 30 min, sen ska alla säga grattis och ta kort och kasta ris osv, Ni är vid festlokalen ca 1830. Alla ska ta en fördrink i lugn och ro. Brudskål, ev information från toastmaster, alla ska hitta sin plats. Fördrinken brukar ta åtmonstonde 30-35 min. Det vill säga ni sätter er 19. Nu beror det ju lite på upplägg av middag men det blir ändå sent.
Ska ni vigas då, fotograferas innan!!!
Det är kanske tanken ändå men jag säger det bara av erfarenhet igen.
Håller med din tärna om att det kan vara i senaste laget men det är klart. Alllt beror på vad ni planerat kommer ske under middagen och hur ni tänker lägga upp kaffe och tårta. I samband med dans? Under presentöppning? (Inte att rekommendera om ni vigs sent då detta tar ca 1 timme).
Detta är bara min åsikt och utifrån vad jag varit med om.
Ni vill kunna slappna av och njuta och känna att ni inte behöver stressa, Jag tror att 17 kan bli tajt.
Bara en tanke från mig.
Hoppas ni hittar ett upplägg som blir bra. Det är inte meningen att låta påstridig, jag har bara varit med om bröllop där jag har en känsla av att paret kännt efter ... vad var det som hände, för dom haft extremt små tidsmarginaler.
Lycka till.
Tack snäckan80, är hur bra som helst med era erfarenheter. Som gäst när man varit på bröllop har man mest bara varit, inte behövt tänka på tider och sånt.
Nej det får nog bli kl 15. Mellan kyrka och festlokal tar det bara 10-20 minuter att ta sig. Då kan vi ju fotas efteråt som vi tänkt oss. Toastmasterparet får underhålla gästerna en liten stund.
Middagen hade vi inte tänkt skulle vara speciellt långdragen, vi hatar nämligen sånt båda två. Vi gillar att mingla, umgås med våra vänner, festa och dansa. Inte sitta på ett "podium" i flera timmar och se ut som två skyltdockor. Nej vår middag kommer nog att bli den snabbaste i världshistorien. Presenterna tänkte vi öppna i lugn och ro dagen efter. Så att man verkligen kan reflektera över vad man får och från vem, hade nog tänkt att göra något kul av det till tackkorten som vi sedan skickar. Det är det tråkigaste vi vet att stå och kolla på när brudpar öppnar paket. Det blir sååå segt efter 5:e paketet. Nej tacka vet jag en riktig fest, med vin, dans, sång och mycket prat. Och ingen av våra gäster tycker att det är kul att få träsmak i baken heller.
Har ni fler bra tips som man ska tänka på sådär 6 månader innan det är dags att skrida till verket?