• lillnalle

Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?

Hallå tjejer, är ni några blivande brudar i mina hemtrakter Degerfors/Karlskoga? Skulle bara vara kul att chatta lite om bröllop:)

• Svar på tråden Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?
  • Bruden Ringman

Jag hör av mig mimsan...natti natti...

• viktualia

*asgarv*

Helt sanslöst! Ni sitter verkligen och jobbar i samma hus... ha ha ha....

Helt facinerad av småstadens galenskaper!

Själv pendlar jag som sagt till Karlstad så jag missar allt "dagligt" liv i Kga...

• Bruden Ringman

Vet inte om det är så spännande det dagliga livet i Kga. Stirrar mest paralyserad på en skärm hela dagarna...

Men visst är det lite patetiskt med denna lilla stad, alla känner alla på något märkligt vis.... ..men samtidigt lite skönt, man är typ aldrig ensam...

• viktualia

Hm.. jag som aldrig bott i nån småstad tidigare och som inte tar del i Kgas dagliga liv är inte säker på att det känns så lockande heller.

Och "man är typ aldrig ensam... " gäller väl för "infödingar" snarare än för oss som är inflyttade...

Nyfiken fråga: är det nån mer än jag som flyttat till Kga? (alltså längre flytt än tex vara uppvuxen i Linnebäck och sen flyttat in till stan).

• Bruden Ringman

Nja, vet inte om flytt från Degerfors till Karlskoga räknas...ha ..ha men det är ju längre än från Linnebäck till karlskoga. Skämt å sido.

Hoppas att du ska börja trivas någon gång. Om inte annat tror jag att du kommer att tycka att det är perfekt om ni skaffar barn. Är så otroligt enkelt allt. Tro mig jag vet. Har många vänner som bor i tex Stockholm med barn. Och det är mycket jobbigare i vardagen med avstånd, dagis, skolor, kompisar etc. Här tar det bara 10 minuter att åka från ena änden stan till andra änden...praktiskt så in i norden. Sedan kan man också cykla överallt. Himla bra när barnen är större. Då kan de cykla själva, slipper vi sitta i en bil och skjutsa runt dem vareviga dag.

Men det bästa är att Karlskoga ligger "mitt i Sverige", lika långt till Göteborg som till Stockholm som till Oslo. Till Danmark och kontinenten går det i ett nafs att ta sig.
    Vi har alltid (med undantag för denna vinter) snö men vi har även varma sköna somrar och en riktig vår och höst.
    Vi har vargar, björnar och älgar.
    Vi har Alfred Nobel och Bofors (bra vid krig, då är det bara att åka ner till industriområdet och kvittera ut en "pickadoll"... ).
    Vi har världens märkligaste kommunstyre, men vad vore vardagen om inte de fanns som ställde allt på ända titt som tätt. Vi har världens fulaste centrum, men vad skulle vi annars klaga på som shopaholics?
    Nej, det ända jag saknar är IKEA, men kanske är Karlskoga ihopslaget med Örebro år 2179 då har vi även det...

• Bruden Ringman

Glömde säga att det är sååååå mycket billigare att leva här än i en storstad.
    Även om du tjänar mer i tex Stockholm så är netto kvar i plånboken varje månad mycket mindre i Stockholm....

• viktualia

Bruden Ringman

Min syn på Kga:

Transport (näpp, jag är från storstan så jag har vid snart 30 års ålder inte tagit körkort och nu hinner jag inte): Bökigt utan tågstation, även om bussystemet funkar bra.

Shopping: Shopping och Kga går ju knappt att nämna i samma mening.. men men... visst har även jag fyndat lite nån gång ibland. Men oftast shoppar jag i Uppsala, Stockholm, Göteborg eller Karlstad när jag ändå är där/här.

Avstånd: Jag är uppvuxen i en stadsdel i Uppsala där allt fanns inom hyfsat avstånd. Det där med bilskjuts är en anpassningsfråga. Jag cyklade överallt när jag var liten och var inte något instängt barn trots att föräldrarna inte hade bil (men dock körkort båda två).

Restauranger - jag hör till dem som gråter blod över att Underbart på Torget la ner.. nu finns det ju inga vettiga restauranger att äta ute på... baaaaaaaaaaa *ledsen*

Fördelar med Kga:
    - otroligt prisvärt ställe att vara på när vi gifte oss! OJ vad mycket billigare vi kom undan än mina vänner som gift sig i Uppsala!!!

- billigare mat än Sthlm/Ua

- promenadavstånd till centrum från min bostad

- bra pendlingsmöjligheter till både Örebro och Karlstad

- som sagt.. komisk kommunledning som bidrar till underhållningen genom projekt som Campus Kga...

- många schyssta badsjöar inom en mycket liten radie från centrum

- stenhård underhållning i form av CarlskogaTV

- och sist men inte minst: Sveriges roligaste dialekt!!! Man kan INTE gå ut efter ett besök på Kronhallen utan att småle åt nån som bräker på Kgamål... *mys och fniss*

• Bruden Ringman

Kul...:D

Du verkar ändå lite smått road här ändå.

gråter också floder över en sak......restauranger....är helt katastrofalt att det inte finns något alternativ mellan Bofors Hotell och MC Donalds. Det finns ingenstans att gå ut och äta om man inte vill bli matförgiftad (Kinan) eller få en drös fulla medelålders över sig (pubarna). Där håller jag med dig till fullo.

Vad kan vi göra för att få dig att trivas?
    Varför bor ni här och inte i Karlstad?

• viktualia

Vad kan vi göra för att få dig att trivas?

- först och främst skulle jag nog behöva jobba i kga för att överhuvudtaget känna att jag bor där... nu känns det mer som att jag bor i en förort till Karlstad.. med segt lång bussresa dit..

- drömmen (det som skulle få mig att trivas): gott om jobb för samhällsvetare, brett restaurangutbud, snabbtåg till Örebro och Karlstad... fniss fniss det är faktiskt sant...

Varför bor ni här och inte i Karlstad?

- för att maken har fast jobb i Kga och jag har tidsbegränsad anställning. Och för att maken bodde i Kga när vi träffades (han kommer från Gbgtrakten så han är också inflyttad)

• Bruden Ringman

Hoppas att du hittar ett jobb här i Karlskoga när din tidsbegränsade anst går ut så kanske du känner att du kommer in lite mer i "bruks-trallen".

Fast jag tycker nog inte att det är så illa som du upplever det.

Har glömt bort, hur gammal är du?

Svar på tråden Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?