Blivande brudar i Degerfors/Karlskoga i sommar?
Hallå tjejer, är ni några blivande brudar i mina hemtrakter Degerfors/Karlskoga? Skulle bara vara kul att chatta lite om bröllop:)
Hallå tjejer, är ni några blivande brudar i mina hemtrakter Degerfors/Karlskoga? Skulle bara vara kul att chatta lite om bröllop:)
Degernäs herrgård har du också som ett alternativ.
Ansu - håller inte Degernäs på att byggas om för att bli golkklubbens lokal?!?! jag har fått för mig att det är stängt där - men jag kanske har fel
Viktualia: Du har säkert rätt i det, hade glömt det där med golfbanan.
Äspenäs heter stället jag yrade om nyss...
Ledtråd.. nåt bygdegille håller till där tror jag...
Espenäs har vi haft en del fester i på mitt jobb och tyvärr så är inte lokalen så där jättestor men väldigt fin och väldigt väldigt mysig.
Största utrymmet är på övervåningen där kan man nog sitta ca 40 personer men det är en väldigt gammal brant trappa upp med smala steg som man ska tänka på är besvärlig för äldre människor.
Sen finns det bara utedass, dock ett fräscht sådant.
Ansu: Gula villan hade jag glömt, kollar det genast, men tillhör väl antagligen Bofors Hotell = svindyr fest för 50 personer. Degernäs går inte längre, tillhör golfklubben nu.
Tack för alla tips, ni är goa! Helt plötsligt är allt bokat 11 och 18 augusti utan lokalen 11 augusti. Men 18 är ju som redan nämnt inte optimalt mtp min mors 50-årsdag, men får nog ringa henne ikväll för en överläggning.
Men efter samtal med Saxin idag såg känns det som om det blir Ölsboda utan transport (tack Viktualia för dina kloka åsikter!) Espenäs blir tyvärr för litet, hade släktträff där med mindre än 50 personer = urtrångt och vi var ute hela kvällen.
Vad tror ni om musikpalatset? Kanske för stort?
Nu har vi varjefall kollat in ringen, så bröllop blir det med eller utan lokal. Får väl hyra ett partytält och sätta upp nere vid näset annars...
Musikpalatset kan ju bli råhäftigt!! det finns väl olika delar av huset också! Vet att vi fikade på övervåningen, men där var det förstås ganska lågt i tak. Å tredje sidan så blir ju lokalerna vad man gör dem till!
Och tillägg till transportfrågan: De flesta har ju bil eller kan lifta tillsammans. Fler än man tror är gravida/ammande/nykterister eller kan tänka sig att bara vara nyktra för att fixa förflyttningen och nån större uppoffring behöver det väl inte bli?!?
Målet med bröllop är väl att alla ska vara med och även efteråt minnas brudparets stora dag. Vi la ner LIKA mycket möda på att välja alkoholfria drycker som alkoholhaltiga - allt för att allas upplevelse skulle bli bra!
Dina gäster behöver ju troligen inte fixa hotellrum/logi - var ju våra tvungna att göra. 70 pers kom på vår bröllopsfest och 60 av dem sov över i Kga...
Bruden Ringman,
hoppas det löser sig med lokal för er, har tyvärr inga brillianta förslag .
Det här med transport, vi hade busstransport för de gäster som ville, de fick anmäla intresse för busstransport hem från festen i samband med osa. Vi valde att göra så av erfarenhet då det kan bli väldigt bökigt att få taxi (om det inte finns många "chaufförer" vill säga) till så många nattetid på helger. För oss var det såklart viktigt med transport då vi gifte oss på nyår(= jättesvårt att få taxi efter 12-slaget), men jag har varit på bröllop sommartid där vi har haft svårt, och fått vänta läääänge på att få komma hem.
Våra gäster som anmält sitt intresse för buss fick 2 avgångar(tider) att välja på och de fick lösa bussbiljetter i baren (informerat om kostnad i inbjudan) och på det sättet blev det billigare än taxi för våra gäster som inte hade chaufförer, samt att vi inte behövde stå för hela kostnaden för hyra av buss och busschaufför.
Bussen var uppskattad av gästerna och det var inte många som _inte_ åkte buss.
Viktualia, du har så rätt om nykterister och alkoholfria drycker. Har än så länge noterat 4 ammande gäster, kanske fler är gravida, då är transportfrågan löst i ett kick. Absolut ska även de ha något gott i sina glas och inte en sedvanlig alkoholfri cider från ICA. Antar att de är rätt trötta på den vid det laget.. ..
Nej, alla "utomjordingar" kommer från början från Charleswood så de inkvarterar sig nog hos sina föräldrar. Ringer kommunen imorgon om musikpalatset.
Nu till något helt annat. Är det någon som gav eller kommer att ge sin blivande man något i morgongåva och vad i såna fall? Har mina ideér men behöver stämma av så det inte finns några bättre...
(vi skippade morgongåva och drog på fin bröllopsresa där vi åt gott och myste istället)