• Florida23

Han fiser jämt och ständigt, hjälp!

Min man fiser jämt och ständigt- i köket, vardagsrummet, sovrummet och gärna högt och det stinker hälften av alla gånger och det stör mig nå fruktansvärt!

Jag har sagt åt honom, att det stör mig och att jag tycker att det är äckligt. Han gör det nämligen inte bland folk, bara hemma hos oss. "Jag har ju så gaser i magen" skyller han på och "Vad ska jag göra då , ska jag springa på toa var femte minut?" brukar hans kommentarer vara och vi brukar bråka kring detta en del på sistone, men är det verkligen normalt att det ska vara såhär?

Som sagt, det stör mig otroligt mycket, är det nån som har samma problem eller har tips på vad man kan göra åt detta? Eller är det normalt?
    Vore jätte tacksam för svar, då jag tycker att det är jätte jobbigt och inget kul tema precis.

• Svar på tråden Han fiser jämt och ständigt, hjälp!
  • 7804

Det är helt naturligt att bajsa också.. menar ni att ni sitter och krystar och skiter med öppen dörr då också?

• fashiongirl

Jag förstår också att du tycker att det är jobbigt. Som någon skrev så tycker jag också att det handlar om respekt. Jag blir verkligen illamående av folk som typ sitter i soffan och fiser utan att bry sig. Skulle inte klara av att bo med någon som gör det jämt och ständigt.

• NinaHq

Jag har testat preparatet "Dida" som finns på Life och andra Hälsokostbutiker. Hjälper bra, en bonuseffekt är att jag även blivit betydligt slankare om magen.

• Modestie

Jag förstår att du tycker det är jättejobbigt. För mig handlar det här om respekt.. jag skulle aldrig drömma om att trycka fram en fis när jag är tillsammans med min kille, och aldrig han med mig. Många hävdar att man ska kunna vara sig själva med sin partner och därför både prutta, bajsa med öppen dörr och fetta till sig med varandra. Tjena. Skulle aldrig funka för mig. Jag tror att vissa saker ska hållas privat - för alltid!
    Varför pruttar inte folk i så fall på jobbet, eller med vänners flickvänner? Jo-.. för att de visar hänsyn och inte vill att de ska tycka att de är äckel.

----------------

Men hemma ska man väl kunna "vara sig själv" mer än man t ex är på en konferens med arbetskamraterna? Jag fiser t ex inte när jag står och håller föredrag, det är socialt oaccepterat, folk skulle börja fnissa förmodligen. Men om folk har de sociala koderna också hemma tycker jag synd om dem. Just fisar är bara luft som antagit en viss odör (det har bildats en gas som luktar speciellt), det är inte bajs med massa bakterier man häver ur sig. Fattar inte hur man kan jämställa att bajsa med öppen dörr med en fis nu och då. Å andra sidan bajsar våra barn med öppen dörr och vi måtte vara övermänniskor som även klarra att torka dem i rumpan utan att spy

Själv tycker jag det är mer respekt att acceptera att den andre fiser ibland så magen får lätta på trycket och man inte får magknip.

• Modestie

Ska tillägga att Miniderm också kan hjälpa mot denna "åkomma" (bubblig mage) om man vill prova

• praline

7804

Hej! Jag håller med dig, jag och min blivande har varit ihop i 6 år och vi skulle aldrig få för oss att fisa högt inför varandra. Jag vet att många tycker det låter konstigt men för oss är det helt naturligt. Jag har frågat honom om det för jag menar på att nästan alla andra par gör det ju... Men han tycker som jag, varför skulle vi det och att det inte är särskilt fräscht.
    Jag älskar honom för det för jag tycker faktiskt oxå att det är äckligt när ens kille går omkring och släpper sig. Ha de.

• viktualia

Här har ni PRUTTFIA! Jag pruttar hela tiden. Förpestar min omgivning då och då. INGET jag är stolt och glad över... utan en väldigt jobbig åkomma.

Jag HAR testat mig för både laktos och gluten, lagt om kost och joxat - men nej jag fortsätter prutta. Min pappa är likadan och antaligen får jag leva med detta.

Min kära make blir främst drabbad av att höra min prutta. Den äckliga lukten brukar han slippa undan. Värst för både honom och mig är dock nätterna. Jag pruttar våldsamt i sömnen och det stinker skit under mitt täcke - men vad ska jag göra åt saken??? Tror faktiskt att jag lider värst själv.....

Så, visst måste vi pruttisar försöka se till att omgivningen inte drabbas för ofta men samtidigt är det rätt ofrivilligt också..

• 7804

Pralin> Jag frågade min kille senast idag om han skulle tycka att det vore mer avslappnat och skönt om vi kunde fisa med varandra. Han spärrade upp ögonen och frågade "Är du galen?".. klart man inte gör det bland folk överhuvudtaget.
    Jag ligger inte pruttar i soffan med mina närmsta vänner heller. Man kan väl ändå ha anständigheten att lämna rummet i fall man behöver. Respekt herregud.
    Man undrar ju om alla som tycker att pruttar är helt normalt.. om rapar också är det? Är det ok att er kille klunkar läsk och sen bara brölar ut en lång rap?

• Rugbytjej

Både jag och min pojkvän pruttar ohämmat när behovet tränger sig på. Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med nån som tycker att det är respektlöst att prutta inför varandra. Man måste väl kunna prutta i sitt eget hem framför den man delar sitt liv med! Jag ser inget konstigt eller respektlöst i det. Och vi blir inte mindre attraherade av varandra bara för att vi släpper oss framför varandra. Jag tycker inte alls att det är äckligt, och ja, jag kan prutta framför mina närmaste vänner också (även om jag inte alls gör det ofta) och det känns jätteskönt. Det är ett naturligt behov och jag håller med om att man självklart inte pruttar framför kolleger eller i andra sammanhang, men bland sina närmaste måste man kunna få göra det. Men alla tycker ju olika. Smaken är som baken.

• Modestie

7804. Men om både du och din kille är öevrens om att ni inte vill prutta och rapa inför varandra är det ju superbra för er att ni har samma inställning där, men så är det inte i TS fall. I VÅRT fall är det naturligt och respektfullt att låta gaserna som ger magknip komma ut vid behov. Ingen blir glad av magknip, där är nog risken större att sexlivet dör ut om man ska gå omkring med magbesvär pga att partnern vägrar låta en prutta. Jag tror få pruttar för att vara taskiga eller respektlösa, för att skada sin partner. Jag t ex lider precis som vikulalia av mitt pruttande. Både för att det kör i magen och gör ont om jag INTE pruttar och för att det INTE är kul att t ex ligga och prutta i sängen när man ska sova. Men står valet mellan magont och pruttlukt osm är relativt övergående är valet ändå lätt.

Visst kan man fråga sin partner om han pruttar för att han är taskig eller ouppfostrad, men blir svaret att magen mår bra av pruttande är det jätterespektlöst att komma och säga att man är respektlös för att man vill slippa ha ont i magen.

Oc inte heller tyker jag det är respektlöst om min man skulle rapa efter middagen. Jag tycker väl inte heller det är RESPEKTFULLT som man tycker rapar är i t ex Japan, men för mig är det bara luft. Precis som en prutt

/Puttfia

Svar på tråden Han fiser jämt och ständigt, hjälp!