• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • Jessie76

Gå till MVC/BVC - prata med en barnmorska. Då gör dom ett "riktigt" test och så får du en tid för inskrivning. Hon har en snurra som hon räknar på - det är nåt med sista mensens första dag eller nåt.....
    Grattis och lycka till!

• BrudSommar2006

Jag lyckades till sist få stegring på ÄL-testet igår, flera veckor efter beräknat datum. Jag hade i det närmaste gett upp men det var ju tur att jag inte gett upp testandet trots att jag arbetat mig igenom flera förpackningar vid det här laget. Det känns skönt att veta att den biten verkar fungera i alla fall även om kroppen inte verkar ha återhämtat sig än efter piller-stoppet med så ojämn cykel. Jag antar att mensen blir flera veckor sen nu också, där hade man ju kunnat hinna med x antal grav tester och fått upp hoppet riktigt ordentligt. Nu känner jag igen symptomen från förra gången faktistkt, fast då fattade jag nog inte att det var ägglossning eftersom jag inte börjat med tester då, krampande urinblåsa, svårt att gå på toa och ont i kroppen. Sist var jag helt övertygad om att jag blivit sjuk men eftersom vi var bortresta på semester så hann det gå över innan jag kom iväg till doktorn. Det är ju ödets ironi att man ska må urdåligt och verkligen inte vilja tänka på mys med make när det tydligen är som viktigast att man lyckas få till just det, suck.

• Skivbaren.nu

red rose
    grattis!
    du räknar från sista mensens första dag, så de gäller att ha koll på när man hade mens sista gången.
    Här är en bra länk, så kan du få hjälp att räkna ut hur långt gången du är + att de står ganska bra förklarat där.
    familjeliv.se/Gravid/graviditetsutrakning.html

så man börjar räkna en graviditet ca: 2veckor innan man eg blivit gravid.

• carpediem

Jessie76
    Jo, vill vill absolut bli gravida nu, men eftersom hela cycklen spelar ett spratt just nu, så vet jag inte när jag ska testa ÄL nästa gång om ingen mens kommit sedan "förra månaden" (ca 40 dagar). Det måste antagligen bero på att jag är så inställd på att vänta på den att den totalt nonchalerar att dyka upp. Jag känner verken menssyntom (hade för en och en halv vecka sedan, när jag skulle haft mens och därför gick för att köpa ÄL-test istället) eller gravidsyntom just nu. Det är däför jag funderar på hur kroppen fungerar; kan mensen "hoppa över" en hel cykel och bör man då kunna prova ÄL-test den här månaden i alla fall (under förutsättning att mensen inte dyker upp)?

• _koko_

BrudSommar2006 - intressant! Jag har inte fått något ordentligt äl-utslag ännu, men hade känningar i helgen (som jag skrivit om tidigare i tråden). Vet inte om det är mina stickor som är dåliga eller om jag inte haft äl ännu... Blir inspirerad av dig att fortsätta testa, man vet ju aldrig! :)

• _koko_

carpediem - testa med mogonurin nästa gång! Kommer det för lite på stickan lär det ju vara svårt att få ett tillförlitligt resultat!

• nu är jag fruL

hejsan alla
    Hmmm jag känner inga symptom alls just nu. så det är bara att inse att det inte tagit den här månaden heller usch vad ledsen jag blir
    fast det kanske är klart man kanske inte ska gräva ner sig innan man måste... det är ju en hel jäklarns lång vecka kvar till mens. Fy vad jobbigt...
    VILL vara gravid...men har inga symptom

jessie: Det där med att vänta på barn kan vara farligt. Vi gjorde det pga av mitt jobb osv vi hade kanske tänkt vänta ett litet tag men det blev mycket längre av olika orsaker. Så här i efterhand kan jag säga att med facit i hand skulle vi INTE ha väntat.
    Vad är orsaken att vänta? kan du få fast tror du? Hu är arbetsgivaren i sådana fall? om han är schysst och vill ha dig borde du ju kunna få det trots bebbe.
    Man vet aldrig hur det kommer bli.

• _koko_

jessie76 - jag håller med fruL, nästa år kanske du får en ny tillfällig anställning som du inte vill "sabba". Det finns inga "rätta" tillfällen, det kan alltid dyka upp oväntade saker!

fruL - ta ett djupt andetag tjejen, många har blivit gravida just den månaden de inte känt några symptom alls innan! :)

• Toca

Hej alla bebis-sugna. Grattis till alla som plussat. Det är ju en underbar känsla!!
    Jag hör nog inte hemma här då jag har två småttingar redan och antagligen inte kommer skaffa fler.
    Tänkte bara att nu när några är i väntans tider kan det vara skönt att ha nån att fråga. Jag har haft två helt olika graviditeter. Min första var fruktansvärd!! Jag låg i sängen nästan sex månader..
    Min andra var underbar. Var pigg ända in på slutet.
    Jag har alltså upplevt båda sidorna av graviditeter... Fråga på om ni undrar nåt.
    Stora kramar till er alla!!

Svar på tråden gravid? när märker man av det?