• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • carpediem

Hej alla trevliga tjejer i tråden! Och Grattis till alla "plusare" under de senaste dagarna!

Jag har följt er tråd med spänning och flera skatt den senaste månaden. Jag och husbonden är också i babyverkstaden då och då och nu tänkte jag ställa en fråga till alla experter i tråden. (Ursäkta mig på förhand om frågan redan är besvarad i tråden, men ni är så flitiga på att skriva att det känns snabbare att riskera att ställa frågan på nytt...än att läsa 900 inlägg) Jag tillhör nämligen också gruppen "otåliga".

Hursomhelst frågan är när kan man tidigast ta ett pålitligt graviditetstest? Jag skulle haft min något oregelbundna mens kring onsdagen i förra veckan, men eftersom den inte synts till (hade dock premenstruella känningar), så undrar jag när jag säkert kan få ett plus (förhoppningsvis) eller ett minus som är trovärdigt?

• _koko_

carpediem - Hej!! :)
    Du kallar dig otålig, men har fortfarande inte testat??? :D

Det där är jättesvårt att säga, så vitt jag har läst mig till borde du definitivt kunna få ett plus nu om det är plus, men sen finns det de som inte får plus förrän de är flera månader in i graviditeten!! Det är dock ovanligt, förstås.
    Jag vet precis hur det är att dra sig för att testa för att man inte vill behöva hantera besvikelsen, men hos mig skulle nog nyfikenheten ta över ändå...

• Magda78

carpediem; det låter ju som om du e gravid tycker jag! Jag testade på min beräknade mens dag och plusset var väldigt tydligt. På testet stod det att 87% av gravida kvinnor som testat 3 dagar innan beräknad mens dag fick ett plus så du borde verkligen testa dig nu!

Köp ett tvåpack så du kan testa dig igen om några dagar om du vill.

• Jessie76

GRATTIS alla plussare!!! Gud vad roligt!
    Är ni alla förstagångsgravida eller har ni något barn sen tidigare? Oj, vad jag skulle vilja vara i er situation just nu

FruL - Jag hade ont i äggstockarna i början av båda mina, sa jag till barnmorskan, men hon säger att när man är gravid så hänger bara äggstockarna för dom är "ur funktion" så att säga. Det man har ont i är urinblåsan. På ett sätt är det nog lika bra om jag inte plussar den här gången med tanke på djupdykandet i lilla flaskan Hugo i helgen

Carpediem - TESTA! oj oj oj inte hade jag kunnat hålla mig så länge!

• carpediem

Tack _koko_ för snabbt svar! Det är ju det att jag har varit nära att springa till Apoteket i flera dagar, men valde att köpa ett ÄL-test istället för att gardera min besvikelse, men nu när jag inte fått mens blir jag otålig eftersom jag inte kan testa ÄL innan mensen har kommit... Ja, här är det i-landsproblem så det dräller om det. Jag kanske borde köpa ett grav-test och är det minus, så får jag räkna med att mensen kommer snart så jag kan testa ÄL istället. (Det låter nästan som jag inte har något annat för mig... )

• Magda78

Jag är andragångsgravid men gjorde första gången abort. Så jag räknar mig själv som förstagångsgravid med tanke på min ringa ålder förra gången.

.....hur vet man att det är äggstockarna man har ont i? Jag kan känna massa konstigt i magtrakten gravid eller ickegravid, men vet inte skillnad på livmoderskramp, äggstockar eller gaser!

Ang. urinblåsan så är jag redan uppe och kissar på nätterna! Fattar inte varför..?

• carpediem

Tack Jessie76 och Magda78 också..

Då verkar det potentiellt möjligt i alla fall. Det får nog bli en sväng på Apoteket igen och det blir definitivt flerpack...

• Rickard+Marie 23/9 2006

detta är min första graviditet

• _koko_

carpediem - spännande, håller tummarna för plus (men vet också att kroppen kan spela en de grymmaste spratt såna här gånger)!

• Rickard+Marie 23/9 2006

hur långt gågna är ni andra?
    jag är i vecka 6

Svar på tråden gravid? när märker man av det?