• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • Lapinette

mugglefan - jag skulle ha bokat tid! Mens ska man inte ha så pass länge. Ring nu bums!

Själv beklagade jag mig idag för två kvinnliga kollegor. Vet att man helst inte ska tala om på sin arbetsplats att man försöker men jag vet att den ena är ofrivilligt barnlös (snart 65 år och kunde aldrig få barn). Båda tittade och förstod för det visade sig att även den andra kollegan (som har 2 söner) hade problem att bli gravid. Det tog dem 3 år och hon sa åt mig att inte vänta för länge innan man kollar upp vad som är fel. I deras fall var hans spermier lite trötta.

• A.M.

_koko_:
    Du undrade vad man gör om felet ligger hos mannens spermier. Läste en artikel i SvD i morse om just det. Tydligen finns det en ny metod - mikroinsemination som ska kunna hjälpa massor av barnlösa. Men som sagt, det är ju svårt ändå för männen har inte riktigt samma nätverk av människor att prata med när det gäller sådant här ...

Moppy: grattis! Hoppas det är en graviditet - och att du kan få en tid för ultraljud för att kolla (och att det går att se något på ett tidigt ultraljud) Håller tummarna!

CicciL: Lycka till på nya undersökningsstället. Trist att de var knäppa på Mama Mia. De öppna mottagningarna blir kanske lite löpande-band-principen ... Men på själva MVC är de gulliga (beror dock nog på om personkemin funkar eller ej. Har varit med om att tvingats byta BM - för att den första var FÖR ointresserad (dock inte denna grav och inte på Mama Mia)

• mugglesfan

Lapinette: har försökt nå min vanliga MVC men de har stängt idag pga utbildning. HAr lämnat meddelande, hoppas att de hör av sig imorgon el så får jag ringa dem igen när de behagar vara tillgängliga.
    JAg är så irriterad på vården som ännu inte har upptäckt internetbokning, mejl mm - HALLÅ! (Jag vet att den privata vården är lite bättre där)

• mugglesfan

YES, nu har jag en tid imorgon bitti hos BM - de ringde tillbaka. Gött e de

• Liten med Mindre

Vad skönt Mugglesfan, att du får kolla upp vad som är på gång.

• Storasystern

Så barnmorskorna i G:a stan är i topp just nu! Bra, då ska jag kolla upp dem! Det är alltid bra att vara förberedd... ;)

CicciL, Odenplans läkarhus har varit bra de gånger jag har varit där, men jag har aldrig varit his gyn. Kan du inte rapportera hur de är när du har varit där??

• Lapinette

mugglesfan - vad skönt! Trots att min läkare är privat så har de inte mail vilket jag tycker är konstigt för det är ju så mycket enklare att förklara sina krämpor via mail istället för via fax som de pratar om på sin telsvarare.

Moppy - vad spännande. Hoppas, hoppas att det är ett plus.

• Moppy

Pratade med min gynekolog nu, hon var inte överpositiv, utan lutade mer åt ett missfall pga att min mens varit som vanligt. Om man får mens och är gravid så är ofta blödningen mer sparsam...

Kunde inte göra VUL förrän om 2 veckor, eftersom man inte kommer se något förrän då. Så nu kan jag se fram emot 2 långa veckor av väntan... Ska göra gravtest då och då också för att se om det 'håller i sig'.

Vi har bestämt att vi inte tänker ta ut ngt i förskott och prata för mycket om det, utan försöka leva som vanligt... (lätt!) Wish me luck! :)

• _koko_

Åhh, vad jobbigt Moppy!!! Håller tummar och tår för att det ska hålla i sig!!

Svar på tråden gravid? när märker man av det?