• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • Snart så....

Sweetstreet: visst bodde du i USA? Nu till en riktigt knäpp fråga då jag inte har varit där. Är det så julklätt på hus, traditioner osv som de visar på film??

• sweetstreet

Förresten kan jag berätta att jag var på kurs förra veckan och där pratade de bl a om hur "svårt" det är att bli gravid. Buhu! jag tyckte det var lite jobbigt faktiskt att lyssna på. :(

Men en sak de sa som jag tänkte på nu när jag läste Ciccis inlägg ang befruktning, var att en vuxen genomsnittskvinna (vem nu det är?!) har ca 30 % (!!!!) ägg som är "odugliga" redan från början. Dvs de har olika typer av kromosomfel eller kromosomavvikelser som gör att de inte "duger" och vid en ev befruktning av ett sådant ägg kommer de att antingen inte fästa alls eller så kommer de spontanaborteras.
    Så jag tror alldeles säkert att det inte alls "bara" handlar om att ägget måste bli befruktat, utan det är ju många fler faktorer som spelar in för att det verkligen ska bli en "riktig" graviditet och sedan ett livsdugligt foster.

Tyvärr kan vi ju inte styra detta, även om det hade känts jätteskönt!

Så jag tror säkert att även om ett ägg blir befruktat behöver detta inte alls resultera i en graviditet. Tyvärr. men man kan säkert få en massa symptom ändå eftersom ägget producerar hormoner efter befruktningen.

• sweetstreet

Snart så
    Ja det är både och!

Jag bor i NYC och inne i stan (Manhattan) är det inte alls så julpyntat som jag trodde det skulle vara. Men det är enligt de som bott här längre, beroende på att det inte är "politiskt korrekt" att fira jul här längre...!!!!!!! ;)
    Så man har slutat säga merry Christmas utan säger istället Happy Holidays!
    Självklart beror detta på att det i NYC bor folk från "hela världen", så det är jättemånga som ju inte firar jul eftersom de är hinduer, judar, muslimer, buddister, svarta som firar "Kwanza", etc etc
    Men om man är utanför Manhattan så finns det områden (villor, rahus, kedjehus) som är helt SJUKT utsmyckade!!!! I området där jag jobbar är det så. Förra året gick jag och min man runt där för att kolla in alla folks fasader o trädgårdar och det var jätteskoj! Väldigt mycket är riktigt smaklöst och fult (tycker jag), men det är väldigt KUL!! Upplysta renar, madonnor med jesusbarn, tomtar, danska (!) soldater (typ tennsoldater), ljusgirlanger runt fönsterkarmar, dörrkarmar och längs fasaderna på husen.... Ja, listan kan göras oändlig! I år tänker jag nog ta med kameran o fota lite när det är dags för en "julpromenad". :)

• Snart så....

sweetstreet: Sitter och skrattar, trodde inte att det var så :D
    Har ni svenska traditioner eller har ni "anpassat" er?

• _koko_

CicciL - jag har läst att det ska "förstärka" ägglossningen, vad nu det betyder. Kanske att man har mer hormoner som hjälper ägget att fästa? Att man ska sluta efter äl tror jag beror på att man inte kunnat utesluta att det kan orsaka missfall.

Snart så... - Det är så lustigt hur oika referensramar man kan ha - mycket mens för mig är när man måste ha superplustamponger, vilket jag aldrig behövt (förutom förra månaden då)...

sweetstreet - hahaha, vill se dessa hus! Vet ni att det finns ett sånt hus på vägen till arlanda? Jätteroligt, undrar om flygplanen inte kan navigera efter det... :D

• mugglesfan

sweetstreet: ta lite foton, lägg upp dem på nätet och länka dit för 17 så vi får se! Gud vad häftigt att bo (fattade jag rätt?) på Manhattan! Jag var i NY nov/dec 2004 en vecka och det var urläckert. En av världens häftigaste städer tycker jag...
    Är din man svensk el amerikan?
    Jag hade ingen aning om att det inte är politiskt korrekt att fira jul i NY längre - intressant!
    Förresten, Kwanza?????????

• _koko_

Tack för all peppning förresten.

Kan meddela att katterna är på väg hem igen nu, vaccinerade och klara och med antibiotika för såren som blivit infekterade. Förmodad gräsallergi?! Inget lugnande behövde han, det löste sig ändå (inte utan problem, men det gick). Bra knep att panik-tjejen (jag) inte var med och stressade upp dem...

• nu är jag fruL

koko: nu har jag missat något igen! Vad hade hänt med katterna?????
    Nu tycker jag att dina katter får lugna ner sig från äventyr...

• _koko_

Det är ju sån aktivitet här att man missar inlägg!! Vet att jag själv fått bläddra tillbaka när någon helt plötsligt svarat på något jag inte alls tycker mig ha läst tidigare, hahaha...

Dels skulle de få sin årliga vaccinering mot kattsnuva och kattpest (är det väl?). Sen har stora katten fått små sår i pannan och på halsen som antagligen beror på allergi (enligt vet). Han har ju förstås kliat och de har blivit infekterade, så nu ska han få antibiotika stackarn... Synd om lillkatten också som tydligen hade bajsat ner sig i buren på väg till vet... Ojojojoj, mina bebisar... Har en del träning redan inför riktig bebishantering. :D

• mugglesfan

Åååååhhh, jag skulle så gärna vilja ha katt - jag älskar katter. Men tyvärr är flera av mina närmaste kompisar jätteallergiska så då kan de aldrig komma hem till mig, och jag skulle vara tvungen att byta kläder när jag skulle och träffa dem - och det känns inte hållbart.
    Så jag får nöja mig med Whiskas-reklamen!!!

Svar på tråden gravid? när märker man av det?