• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • E-tuna

Madz...Hur menar du att någon/några får anpassa sig efter dom som har barn?

• Bellie

Madz: som vi har sagt här tidigare i tråden. Stay away från familjeliv.se. Man blir bara stressad av allas problem där...

• _koko_

Om jag jämför mig med de som är föräldrar på mitt jobb stämmer det att de är mycket mer organiserade än vad jag är. :)

Men jag förståelse att det kan vara ett problem att vara den som inte har några barn eftersom det alltid är den personen man kan kalla in på helger och dylikt... Att ha barn är liksom en generellt accepterad "ursäkt" på många arbetsplatser för att inte behöva ta de obekväma passen. Typ.

• E-tuna

...nu jobbar jag visserligen inom vården men jag har aldrig upplevt att man som förälder har några speciella fördelar såvida man inte är ENSAMSTÅENDE förälder då det kan vara en avgörande faktor...
    Att arbetsbördan på något sett skulle bli tyngre för mina arbetskamrater när jag är hemma för VAB än vad arbetsbördan blir för mig då min kollega är hemma och är sjuk har jag heller aldrig upplevt!

• Madz

E-tuna: Precis som Koko skrev så är det vi som inte har barn som får ställa upp att alltid vara kvar sist, ändra semestern pga dagisstängt på sommrarna osv.

• E-tuna

Madz:

Nu kanske det är olika från yrke till yrke men jag har aldrig upplevt det så.

Fackliga förhandlingar och arbetstidslagar ställer sig faktiskt högre än vad föräldrarskapet gör...

Inom mitt yrke så tas det ingen som helst hänsyn till huruvida man har barn eller inte, såvida det inte rör sig om att barnet inte har någon passning för att man som förälder blir inkallad till arbete...
    Även en inbeordrig följer ju en viss rangordning som är oberoende av om du är förälder eller inte- det är ju lagar och regler bakom.

Inom vilken branch jobbar du?

• E-tuna

Nu är jag fruL:

Förlåt att jag lånar din tråd...

• Madz

E-tuna: Säljbranschen och visst finns fackföreningar/arbetstidslagar. Problemet är ju att vi har telefontider och någon måste ju stanna hela tiden ut. Jobbar ihop som ett team med en annan tjej som har barn och haft mkt problem med det jag beskrivit ovan samt får MASSA extra mig när hon är hemma för VAB.
    Efter att ha pratat med vår chef har jag fått mer hjälp/backup.

Usch känner mig som en annan gnälltant nu...

• E-tuna

...ja, någon måste ju alltid finnas på plats om en blir sjuk (beroende av vilket yrke man har)
    Huruvida min kollega är hemma och är sjuk eller om hon är hemma för VAB drabbar ju inte mig på OLIKA sett- däremot så kan det drabba mig OFTARE om hon har barn som avlöser varandra i sjukdom...Om jag då får jobba dubbelt, extra eller övertid så måste det ju naturligtvis kompenseras mig i betalning eller ledig tid...
    Är det bara du och hon som jobbar i team?
    Vem rycker då in och täcker upp om ni båda är borta?

Jag kan tänka mig att det inom vissa yrkesgrupper är den närmsta chefen som "kallar in" ersättare och det ska då vara dennes ansvar att fördela all över/ mertid mellan kollegorna så att ingen "drabbas" kontinuerligt av att en kollega är borta.Där går ju dessutom arbetstidslagar/regler in.

• Madz

Allt blir ju lite mer komplicerat då vi har egna budgetarmed bonusar osv...

Nää nu återgår vi det roliga med barn istället :)

Svar på tråden gravid? när märker man av det?