• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • Snart-lilla-frun!

Hej igen vänner-fan!

Hm, ja du har såklart rätt, ingen ide att gå och fundera på hur det kommer att bli med det där! Men grejen är den att jag har en helt sjuk ämnesomsättning (tror jag iaf) för jag har alltid varit jättekänslig för att äta dåligt. Det innebär att jag redan är helt inne på det där spåret med nötter, nyponsoppa, frukter, små matlådor osv osv Hoppar jag över ett enda mellanmål el ännu värre måltid blir jag galet illamående till att börja med sedan bär det iväg utför... Min man brukar skratta åt mig på morgonen när jag håller på och fixar med mina små matlådor, frukt och mellispåsar... Men å andra sidan vet jag numera att illamåendet när man är gravid inte bara beror på att blodsockret sjunker utan även på "opåverkbara" faktorer. Synd nog.

Ang VUL, vi har ju diskuterat detta här i tråden tidigare och det verkar vara lite olika över landet med vilka som får göra ett sådant. Kanske är det skillnade mellan olika vårdgivare också. Hur som, får jag göra ett skulle det såklart vara spännande men jag kommer nog att få rätta in mig i ledet och göra som landstinget Dalarna har bestämt...

Funderar lite över det där med Folsyra... Äter du? Fick du rådet på MVC att börja el åt du redan? Jag äter inte och hittills har ingen sagt något om det heller... Och om det var viktigt skulle väl barnmorskan ha sagt något vid tidigare kontakter?? Gillar def inte att börja peta i mig nått utan att veta vad rekomendationerna är... Hm, kanske borde ringa och fråga...?

Menar du att man brukar må bättre när man väntar tvillingar? *nyfiken*

• nenne78

snart-lilla-frun
    jajust ja, du var ju också dalkulla!

• Snart-lilla-frun!

jo, jag är ju det...
    Och du, jag ska hålla tummarna hela veckan! Bonka på bara... haha

• Vänner-fan

Jag äter Folsyra i form av VitaMax Kvinna. Man kan äta den eller Mitt val kvinna. Jag fick rådet på MVC när jag ringde för att få inskrivningstid och när vi var där dubbelkollade hon så att jag tog det. Jag minns inte riktigt vad det är bra för nu, men det ska helt klart vara bra. Står i min läkarbok också.

Nej, man brukar må sämre när man väntar tvillingar. Och jag har ju mått dåligt, men inte legat huvudstupa och spytt hela tiden som de tre som jag känner som fått tvillingar gjorde under sin grav.

• Snart-lilla-frun!

Grrr , tycker det är knasigt att man inte ger samma råd till ALLA isf! Fick då inget sådant råd när jag pratade med barnmorskan... Jaja, får väl ringa då...*sur*

• ljuvlig

Go´kväll kära "göra-barn-makerskor"!

Har varit dålig på att skriva på ett tag men jag försöker i alla fall läsa så gott jag hinner Det är så trevligt,,,,

När det gäller mig så vet inte när min beräknade BIM är men jag har inte fått min mens än så jag håller tummarna!! Men jag vågar inte hoppas för mycket för min menscykel är otroligt oregelbunden.
    Sista mens började den 11 september, böj den 2 oktober (alltså för 2 veckor sen) och innebär en idag lång cykel på 35 dagar. Går nästan runt och kniiiiper så inte mensen ska komma *fniss*
    Tänkte höra vilket graviditetstest ni använder? Jag har köpt CB-digital och testade mig idag med ett fett minus
    Hur är det med stickorna? Är de bättre tror ni?

• sweetstreet

Snart-lilla-frun!,

Börja gärna äta folsyra! Det är bara bra!!!! På de flesta ställen rekommenderar barnmorskorna att man ska äta det från det att man planerar att försöka bli gravid.
    Folsyra är en B-vitamin så det är inget farligt alls!! Tror det är B6 (men är inte helt säker). Finns även naturligt i många grönsaker som t ex spenat, brroccoli samt mycket i jordgubbar tror jag! Så det är bra att äta den typen av frukt o grönt också!

Folsyra är bra för att det minskar risken för att fostret ska få olika typer av neuroligiska skador. T ex att neuralröret sluts ordentligt etc... Det är viktigt under första tiden av graviditeten eftersom det är då som hjärnan och CNS bildas.

Jag bor i USA och här samt i Kanada tillsätter man folsyra till mjölet sedan en del år tillbaks (ungefär som att man i Sverige tillsätter t ex järn till vissa matprodukter) och man har sett att man minskat antalet missfall samt barn som föds med neurolgiska skador avsevärt sedan man börjat med detta. Jag tror EU har börjat kolla lite på detta med, men än gör man inget sådant i Europa.

Lycka till nu!!!!!!

• sweetstreet

nenne78

GRATTIS!!!!!!!!!! Kul att höra att livet som fru verkar gå kalas!!! :)

Kanske har du några bilder eller så från bröllopet!?! (Nyfiken i en strut tittar ut....)
    Man får väl hoppas att era övningar ger resultat nu då när ÄLen närmar sig med stormsteg!
    Men se upp med skavsår!!!!!!! Finns få saker som avskräcker humpa-bumpa-övningar så mycket som skavsår på "fel ställen"!!! Och visserligen älskar jag compeed, men vad jag vet har de ännu inte marknadsfört någon sort som passar till skavsår på vissa ställen Tyvärr.... :D

• Novemberbrud06

Hej alla! Slutade med p-piller igår!!!!
    Är det ok om hänger här på er tråd?
    Vi gifter oss 11 november, så jag hoppas jag får min mens snart så jag slipper den på bröllopet! Jag hann äta nästan halva kartan piller, så mensen bör väl komma oavsett när man slutar äta de, eller?

Det ska bli intressant och roligt att följa allas väg till liten bebis!!! (Själv har jag en son som snart blir 4)

Kram ;)

• Vänner-fan

CicciL:

Måste också säga att det var GODA nyheter att du bestämt dig för att sluta röka!! Du verkar vara en tjej med mycket styrka och jävlaranamma och om du bara är hälften så målmedveten med detta som du är med att bli gravid, så tror jag det kommer gå jättebra! Jag tror på dig! Håll oss uppdaterade hur det går! Lycka till!!

Svar på tråden gravid? när märker man av det?