Snart lilla frun,
Jag trodde också att jag skulle slippa illamående när jag inte kände nåt i början. Det var v7-8 som det var som värst för mig. Sen blev det bättre, men jag tror att det delvis var för att jag lärde mig hur jag skulle hantera det också. Jag fick inse att livet skulle te sig torftigt ett tag (och inte riktigt som jag föreställt mig livet som nygift
). Jag tog inga chanser utan körde bara "ren överlevnad" dvs. jobbade (el. rättare sagt var på jobbet...), sov så mycket jag bara kunde och ägnade resten av tiden till att försöka träna lite och fixa en hel hög matlådor att ta med till dagen därpå. Mackor, knäckebröd, nyponsoppa, olika frukter, lagad mat, varma koppen, nötter... allt jag kunde komma på eftersom jag inte visste vad jag skulle kunna tänka mig att äta nästa dag. Så satte jag på åkbanden direkt när jag vaknade innan jag gått upp, för hade illamåendet väl börjat så var det för sent. Att sova var väldigt viktigt för mig, för är man trött blir man lättare illamående, och där fick jag ingen bra start för jag var fullständigt slut efter bröllopet. Men gå inte och oroa dig för mycket (om du kan låta bli...) utan försök njuta av varje dag du mår bra! Vissa mår ju bra hela tiden.
Gällande risken för missfall var jag också jätteorolig för det, men fick en glad överraskning vid min inskrivning, för då frågade de om jag ville göra ett vul (vaginalt ultraljud) och det hade vi ju inget emot. (De erbjuder det till alla där vi går.) Man såg hjärtat slå och då sjönk missfallsrisken till bara nån procent i och med det. Jag hade bara gått 10 fulla veckor då. Tror du att du kanske också kan få göra det?
Sen har jag en fråga till CicciL:
En annan liten överraskning vi fick vid ultraljudet var att de inte kunde se om det var ett eller två foster! Så vi ska tillbaka på fredag och kolla igen. Men jag tror att det bara är en baserat på dels att tvillingar inte är så vanligt men mest på att jag inte mår så fruktansvärt dåligt som jag har fått för mig att man gör när man väntar tvillingar. Men det kanske inte alla gör??? Minns du om du gjorde det? Hoppas det är ok att jag frågar, jag fattar att du inte mådde bra psykiskt i och med utgången av det hela, men du får gärna svara om du känner att du vill.
Nej, nu får jag sluta skriva så rasande långa inlägg...