• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • FruSofia

Jessie
    Min första förlossnings start räknar jag från det att vattnet gick (9 på morgonen och han är född 00.32 ) Visserligen hade jag småont redan natten innan vattnet gick.. Andra förlossningen startade kl 3 på natten med att vattnet gick pang bom när jag låg och sov och snabbt därefter fick jag kraftiga värkar. Hon är född 5.30...
    Ang att det tar längre tid att läka efter ett snitt än vaginal förlossning.. Givetvis tar det längre tid eftersom det är som vilken bukoperation som helst. Naturliga bristningar och ju väldigt ytliga om man jämför med snitt. Sen är det klart att det är individuellt hur ont man har efter respektive sätt. Jag upplevde toabesöken dagarna efter min första förlossning som otroligt smärtsamma (om jag inte hade duschen) men det betyder inte att alla tycker likadant även om de flesta jag vet tycker det gör ont. Jag instämmer i att man inte alls känner när man går sönder för det gör lika ont precis över allt

Mindre

Det har jag aldrig hört och jag tror inte det ligger allför mycket i det.
    Sen själva grejen att man i förväg vet att man kommer att bajja under förlossningen är ju jäkligt pinsam. Fast det är inget man heller märker och barnmorskan är väldigt diskret i handhavandet

• FruSofia

Frejis
    Vet du hur många dagar du haft från äl till mens? I så fall är det så du räknar ut den exakta dagen.
    Nyfiken fråga bara..du behöver inte svara om du inte vill. Varför vill du ha snitt och varför vill du inte amma?

• Snart så....

Godmorgan allihopa,

Nyttigt att få läsa om förlossningar och om hur olika/lika personer tycker. Skulle gärna oxå vilja veta hur tiden mäts? Är det från första värken, vattnet går mm?

Oms: Vad hade du för gravsymptomer? *nyfiken*

start september: du har samma BIM som mig och jag kommer nog testa mig på lördag. Kommer inte kunna hålla mig längre :D

• Frejis

FruSofia - tack för svaret, då räknar man ut bim dagen ungefär så som jag trodde.

Jag tror att för min del handlar det hela om ett omedvetet kontrollbehov. Jag skulle behöva veta vem det är som kommer att vara där, hur kompetenta personerna är, är de bra på det de gör, etc. Sedan handlar det säkert till viss del om obehag och rädsla att någonting ska gå snett. Har inte funderar extremt mycket på det eftersom det inte har varit aktuellt, men om jag blev gravid då skulle jag ju på allvar behöva ta ställning till "snitt eller förlossning" frågan. Barnet måste ju komma ut på något sätt ;)

Amning... jättefint när andra kvinnor ammar, men jag vet inte om jag vill göra det själv. Min mamma kunde inte amma och då har jag säkert tagit efter henne. Jag uppfattar brösten nu främst som en erogen zon, men att ha MINA egna bröst (ego, jag vet) som en matfabrik... jag vet inte. Om det gick problemfritt att amma, ja, men annars är jag tveksam till projekten.

Men man vet aldrig hur man blir som gravid. Kanske förändras man över en natt och jag skulle börja förespråka både naturlig förlossning utan smärtlindring och amning tills barnet är två ;)

• Bröllopstokiig

Godmorgon!

Precis som Snart så... vill jag höra alla era tidiga symptom på graviditet innan den beräknade mensen alltså!
    Själv hade jag mensvärk i går i magen, under kvällen och även i morse, men nu är det borta igen, det kommer och går. Det mest sjuka och det som gör mig lite orolig, är att jag har ont i hela magen nu, typ vid naveln och in där... (nervös att jag har fått magkatarr av allt vin och all rökning). Brösten värkte som mest i söndags, då hade jag ont runt om hela brösten i körtlarna liksom, men det har lagt sig nu och jag känner ingenting
    Jag har inte haft ont innan mens tidigare och inte kännt mensvärk heller. Jag ska ju inte ha mens förrän den 15/10, så det hela satte ju igång en vecka nästan innan. Hmmmm

Eller kan det verkligen vara så att man inte har reflekterat över denna magont innan? Jag är ju på 4e försöktet och denna gången har jag ju verkligen ont i magen, det kände jag inte av de tidigare gångerna innan mens (som också kom).

Hjälp oss ni som redan har fött barn!

Kram från lilla mig

• Moppy

CicciL och co: Hur tidigt fick ni era symptom? Jag fick mina bara ett par dagar efter ÄL. Jag känner som en molande mensvärk och värk i svanken, liksom som om det 'värmer' därbak. Jag har även lite ont i bubbsen, men bara lite...

• Bröllopstokiig

jag fick mina symptom i helgen som var. Jag hade stegring på ÄL stickan förra söndagen den 30/9. Kände lite i boobsen i fredagskväll, sen inget och det högg lite i äggstockarna i lördags, mer ont i boobsen i söndags och sen i går och idag har jag haft mensvärk. Har nu molande värk i hela magen. Märkligt!

• FruSofia

Frejis
    Att din mamma inte kunde amma har absolut inget med din förmåga att amma att göra! Amning har så många fördelar som jag inte ska gå in på här och jag hoppas du ändrar dig. Förstår ditt "kontrollbehov" men är det inte samma sak när det gäller snitt? Att de är kompetenta och allt det där? Barnmorskan är lika bra på det hon gör som op.personalen är på det de gör. Förstår du min tankegång?

Cissi & Snart så..

Jag kan tyvärr inte hjälpa er så mycket med det. Jag hade inga symtom en vecka före mens de gånger jag varit gravid utan de kom ungefär när mensen skulle kommit. Förresten hade jag metallsmak i munnen första grav ett par dagar före mens och när jag skulle fått mens hade jag en fruktansvärd mensvärk. Vilken för övrigt höll i sig av och till många veckor. Tillhör de lyckliga som inte mått specilellt illa under grav, möjligen att jag kunde känna mig lite bakis direkt när jag vaknat men inget mer.
    Andra grav testade jag två dagar före mens bara för att utesluta grav, för jag kände absolut inte ett enda tecken på att jag skulle vara gravid. Döm min förvåning när ett fett plus uppenbarade sig i rutan!
    Jag tycker det är svårt att leta symtom innan mens för gravsymtom och pms symtom är ju exakt de samma. Jag har bim den 16/10 och känner inte ett skit förutom liiite ömma tuttar, men det gjorde jag förra månaden också och då var jag ju inte gravid. Har också haft lite känningar i magen, i äggstockstrakten, men det gjorde jag även förra månaden.. Så ja, jag har slutat leta symtom innan mens. Tjuvtestar hellre med gravtest alldeles för tidigt

• Bröllopstokiig

Okej... tack för din info, vi alla är olika! Jag ska tillägga att jag är gasig/fisig i magen med... det brukar man ju vara när man har mens inte innan och nu har jag faktiskt inte ätit några kåldolmar
    Ja ja, är jag inte gravid nu ska jag iaf kolla upp mig, för då kanske jag har ngt annat fel i magen, typ katarr, och då ska man ju bota det...

Kul att vi är så många med BIM till helgen som kommer, vi får stötta varandra hur det en går!
    Kram igen från en som håller på att bli galen!

• Frejis

Fru Sofia - japp, jag kan förstå allt det som du skriver, men jag känner mig inte så särskilt rationell i min argumentation ;) förmodligen kommer jag ganska lätt "fall" för sjukvården om jag träffar rätt personer, men så är det nog med de flesta av oss.

CicciL - får man ansluta till ditt galenskap? ;)

Svar på tråden gravid? när märker man av det?