• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • nenne78

fast vad GÖR folsyran egentligen?? Det finns väl i broccoli och sånt?

• nenne78

Snart så...
    å huvaligen, är det så??

• FruSofia

Snart så..
    Nej, där har du fel för dig! Folsyra ska man fortsätta äta även som gravid och speciellt viktigt är det de första månaderna eftersom det bla motverkar att bebisen drabbas av ryggmärsbråck. Det är rätt att man ska börja äta det redan när man planerar att bli gravid. Jag vill tipsa om Mitt Val Kvinna tabletter som finns på apoteket. Speciellt utformade för kvinnor i fertil ålder, innehåller bla folsyra. Så två sådana om dagen redan från planeringsstadiet och tills man ammat klart, enkelt! Jag har ätit dem båda mina andra graviditeter och började med dem i somras igen

• FruSofia

Mer info om Mitt Val Kvinna: innehåller folsyra, järn, vitamin A, D, E, B, C, Zink, Selen och Kalcium mm mm. Ska intas med måltid och helst inte med mjölk eller kaffe som hämmar järnupptaget (men gärna med apelsinjuice).

• sweetstreet

Ja folsyra är inget annat än en typ av B-vitamin!! (Oj nu är skolsyster här igen...!!!! ;) )

Det är jättebra att äta även när man inte alls planerar att bli gravid för det är bra mot t ex hjärt- och kärlsjukdomar! :)

Mitt val kvinna tror jag är ba för en av mina vänner äter detta och hon tog även tabletter innan och under sin graviditet. Och hon är barnmorska!!

Annars är det väl bra att äta mycket grönsaker för det ska vara mycket folsyra i t ex broccoli, spenat, sallad och jag tror även i frukt o bär som tex jordgubbar?

I övrigt har jag hör att det enda man inte bör äta under graviditet är piller som är gjorda av "herbal extracts", dvs vissa hälsokostpreparat. Vet inte riktigt varför, men jag tror det har att göra med att man vid produktionen av sådana tabletter kanske inte har full koll på andra ämnen som finns i dessa växter?? Fast jag vet inte riktigt. Detta är bara en gissning.

• sweetstreet

och nej, Folsyra leder inte till missfall!!!

Förresten så tillsätter man extra folsyra i mjölet i USA och Kanada. Så alla i USA och kanada får i sig detta om de äter bröd etc som är bakat på amerikanskt mjöl. Och man har sett att detta minskat antalet missfall per år jättemycket sedan man började med detta! :)
    Så jag tror att det har varit prat i EU om att ev göra samma sak i Europa. Men än har man inte bestämt sig.

Gissar att det är ungefär på samma sätt som att man ju i Sverige tillsätter extra järn i bl a mjölk eftersom man sett att detta är bra för allmänna folkhälsan??

• FruSofia

Det stämmer nog ang häslokost - de är ju inte lika kontrollerade som vanliga läkemedel.

snart så..
    jag tror du blandade ihop folsya med rosenrot (spekuleras ju om det gör det lättare att bli gravid) som många äter innan grav. Bla på familjeliv har det diskuterats om det lättare blir missfall om man ätit det. Folsyra ökar inte chanserna att bli gravid.

• _koko_

Jag äter mitt val kvinna sedan ett par månader tillbaka, men tycker att det får räcka med en om dagen. Inbillar mig att jag får i mig en del vitaminer och sånt i min vanliga kost också, två tabletter ger ju 100% av dagsbehovet.

• Snart-lilla-frun!

Shit, idag vart det utslag på ÄL-testet från CB!! Har testat lite då och då men eftersom jag har mens lite hipp som happ men kanske 5-6 ggr per år så har jag ställt in mig på att det kommer att bli krångligt att hitta ÄL-dagarna... Men nu!!! Whiiieee, snacka om att det blir lööööv tonight, hehe!
    Ngn mer som är "i fas" och tänker förföra karl´n ikväll?
    Hur var det nu då...bakifrån är det den samlade kunskapens slutgiltiga bud för den ultimata gravställningen? HAHA
    Hoppas nu bara inte mannen kommer hem alldeles trött och utarbetad...

• sweetstreet

Snart-lilla-frun!

Lycka till ikväll!!
    Tror att alla ställningar är lika framgångsrika faktiskt. Om man nu skulle göra en statistisk undersäkning vill säga. Bästa ställningarna måste vara de som gör att ni vill ha mer sex - snart igen! ;) Hehe!

Svar på tråden gravid? när märker man av det?