• nu är jag fruL

gravid? när märker man av det?

Ja ungefär hur länge efter det man blivit gravid dvs ägget befruktats kan man börja känna av det?
    Jag känner mig illamående och har haft ägglossning för ett par dagar sedan max. Kan jag redan känna av en eventuell graviditet eller är det bara inbillning?

• Svar på tråden gravid? när märker man av det?
  • Snart så....

koko: ja det är ganska skönt faktiskt och rider/tränar step så är det precis som man skakar ut mer så då kan den vara över på en dag.
    Läkarna/barnmorska är väldigt nöjd över blodvärdet och sa att det är väldigt bra om man blir gravid :)

hahah...man blir alkis och tjock innan plusset kommer :)

• _koko_

Snart så... - nu hängde jag inte med, vad är bra om man blir gravid?

• Snart så....

Jag vet inte vad det kallas "blodvärdet", jag har 146 och normalt ligger man runt 130 tror jag det var. När man blir gravid så tar barnet en del och vissa kan behöva järntabletter osv..

• FruSofia

Jaha, så kom mensen idag! Fast det var väntat då jag testade negativt i måndag. Är inte speciellt deppig eftersom det var första försöket. Åtminstone skönt att veta att äl och allt kom igång efter p-ringen även om det tog 7 v till första mensen. Så nu blir dt till att köra på med äl-test igen nästa vecka

• FruSofia

Hb brukar kallas för blodvärdet och det är bra om det inte är lågt redan innan man blir gravid eftersom det ofta sjunker lite när man är gravid.

• Snart så....

FruSofia: tack så heter det :)
    Kände precis som dig, trist att inte plussa men samtidigt skönt att veta att kroppen fungerar när man slutat med p-ring/p-piller.

• FruSofia

Ja, jag tar gärna några månaders försök för jag tycker det är så spännande när man väl ska testa Knäpp i skallen är man nog allt! Fast det kanske beror lite på att jag redan har två barn och blev lätt gravid med dem (och även med de två missfall jag haft) så jag vet liksom att min kropp har funkat tidigare i alla fall även om det inte är någon garanti nu.

• sweetstreet

Hb-värdet är "hemoglobin-värdet". Alltså det protein som finns i våra röda blodkroppar och som transporterar syre och koldioxid! Det innehåller järn som är en viktig del av proteinet för att man ska kunna transportera syre. Därför säger man ju att man har t ex järnbrist om man har dåligt med järn o blodet och då fungerar inte syretransporten så bra och man blir trött.

När man är gravid får man ju en ökat blodvolym och då kan det hända att järnet "späds ut" vilket gör att man kan behöva ta extra järntabletter och äta järnrik kost för att få ordning på det hela igen!

Oj, nu lät jag precis som en skolsköterska eller så...! :0
    Jaja, hoppas att ni inte somnat än. :D

• FruSofia

Det var en utförlig förklaring! Som jag själv inte orkade skriva

• Snart så....

Sweetstreet: zzzz... nee det är bra att du har koll, jag kom bara på att läkarna har sagt att jag nästan har som en mans värden, dvs som inte har mens.

FruSofia: Sen får man inte glömma att det är roligt med "verkstaden" :D

Svar på tråden gravid? när märker man av det?