• Rockbröllop

Sminktips!!!

Har sett att det är massor av frågor angående sminkningar!

Jag är utbildad makeup artist och har de senaste 3 åren sminkat massor med brudar. Gifter mig själv den 26 augusti o ska sminka mig själv...tror det blir en arbetsskada till slut :D :D

Tänkte jag skulle ge några tips och ser gärna att ni andra ger era egna tips på den här tråden...se den som en tipstråd för brudsminkningar!

• Svar på tråden Sminktips!!!
  • lolabe

Yes, har precis beordrat Sambon att köpa Clarins primer. Har också läst att den ska vara toppen. Förväntar mig underverk nu!

• Augusti-06

Rockbröllop (& gärna ni andra också) ;)

Tycker ni det e ok att ha en make up artist som man träffar tisdagen före bröllopet (lördag) o inte har träffat förut.
    Vad kan man förvänta sig ingår i priset?
    En hel sminkning, ett öga, bara prat o titta på färger? osv.

Jag sminkar mig rätt mkt. till vardags o skulle därför kunna tänka mig en ganska sotig make up. Kan tänka mig att vissa make up artister inte tycker det e "ok" i bröllopssammahang utan att man ska vara naturell... E därför lite nervös just över sminkningen, har även funderat på att göra själv men tror att jag ska anlita någon...

• Lilla Svartsmurfan

Bettan Skåne
    Jag har gjort två provsminkningar själv med clarins primer, som jag nämner ovan, vid båda tillfällen och i denna hettan! Är supernöjd med resultatet och själva underlaget ser proffssminkat ut i mitt tycke! det har håll superbra på mig, men som sagt, be om ett test först så du ser vad du tycker om det!

jädrans vad snygg jag kommer att vara på min stora dag OCH på alla krogbesök framöver!

• caprea

Augusti - ring och kolla vad det är som "ingår" och när du väl kommer, ta med bilder om du har lr tänkt ingenom innan hur du skulle vilja ha det och skriv på en lapp... sen tror jag att många makeupartister får väldigt snabbt idéer när man träffar peronen, ser alla färger oså...
    de borde inte vara ngra problem med att få en sotig brudmakeup...

• Rockbröllop

Augusti -06:

Vad kul, då gifter vi oss oxå...:D LYCKA!
    När jag sminkat brudar har jag alltid en provsminkning innan. Då gör jag en hel makeup, det som är skillnaden mot den STORA DAGEN är väl att man provar sig fram. Jag brukar alltid småprata med personen för att få fram vad det är för person, hur hon sminkar sig i vanliga fall, vad hon har för stil o.s.v. Viktigt för denna stora dag är ju att man fortfarande är igenkännlig. ;) Sminkningen ska vara DU, fast vackrare!
    Brukar gå igenom färgtema för bröllopet oxå. Blomfärg...hennes egen ögonfärg, allt!

Sen sminkar man, bruden är hela tiden med o tycker till... jag betonar detta mycket med tanke på att det är hon som ska känna sig vacker. Sen om jag tycker att det inte är det finaste jag skulle ha valt är inte min business. Jag brukar dock säga vad jag tycker men hon tar alla beslut. Provsminkningen är just till för detta.

Om du vill ha en sotad variant så ska du säga det, säg även att du i vanliga fall brukar sminka dig en hel del!!

Berätta precis vad du tycker, hon kommer inte att ta illa upp. Det är lättare att sminka såna än såna som bara håller med och är tyst!

• Karin69a

En till fråga kring provsminkning: vilka produkter bör man köpa själv för att sen kunna ta med sig under bröllopsdagen?
    Och om man träffar sin sminkös först 1 vecka före hinner man ju inte prata igenom färger & sånt så långt innan. Eller brukar frissor med sminkbord sälja läppstift/gloss etc också? (Tycker inte om att skjuta upp alla göromål till sista veckan - vad kan jag göra innan?)

• Augusti-06

Rockbröllop
    Tack för svaret! Då hoppas jag att vi iaf sminkar lite före den stora dagen ;) Så det inte bara blir prat om färger o så...
    Det känns verkligen härligt att det det snart e dax! :D

Karin69a
    Brukar inte den som sminkar ha produkterna? *funderar*
    Så har jag nog trott iaf.

• Glam

Augusti-06:
    Tycker absolut du ska välja lite sotigare, jag hade åt det sotiga hållet, jobbar själv som Make up artist o jag tycker det är så himla vackert ed riktigt markerade ögon till en stooor klänning :)

• Augusti-06

Glam
    Bra att lite folk tycker likadant? :D Vad erbjuder du dina kunder innan? Vad kan man förvänta sig ingår i priset?
    En hel sminkning, ett öga, bara prat o titta på färger? osv.
    Som Karin69a funderade på, vem brukar ha produkterna jag eller den som sminkar?

• Glam

Augusti-06 :
    Jag erbjuder en provsminkning för hela ansiktet så dom vet hur dom på ett ungefär kommer o se ut på bröllopsdagen.
    Jag brukar sällan ha bråttom med kunder, lyssnar på vad dom önskar för effekt o så, så testar vi o kommer fram till ngt( förhoppningsvis) hihi..
    JAg brukar ta med mig all smink, men till bröllopsdagen så säger jag till bruden o ta med sig sin favorit mascara.

Svar på tråden Sminktips!!!