• Rockbröllop

Sminktips!!!

Har sett att det är massor av frågor angående sminkningar!

Jag är utbildad makeup artist och har de senaste 3 åren sminkat massor med brudar. Gifter mig själv den 26 augusti o ska sminka mig själv...tror det blir en arbetsskada till slut :D :D

Tänkte jag skulle ge några tips och ser gärna att ni andra ger era egna tips på den här tråden...se den som en tipstråd för brudsminkningar!

• Svar på tråden Sminktips!!!
  • lolabe

Oj, hur har jag lyckats missa denna tråd... Det jag tycker är svårt, nu när jag ska ut och köpa ny underlagscreme + puder, är att verkligen få till både rätt nyans och ett underlag som passar min hy. På många ställen (NK, Åhlens, Kicks) har ju varje märke sin egen disk så att säga, med säljare som bara promotar det egna märket. Då måste man ju gå runt till tusen olika ställen känns det som, innan man hittar det märke, den produkt och den färg som passar en bäst. Någon som förstår mitt problem? Sedan är det inte alltid jag "litar" på personalens kunnighet i det avseendet, ibland känns de som vanliga "expiditer" eller vad man ska säga... Något tips?

• Rockbröllop

Lolabe:

Tyvärr är det många gånger "bara" vanliga expediter som kanske inte riktigt ger den hjälpen man behöver! Samtidigt finns det riktigt duktiga tjejer som verkligen kan sin sak, det kan va svårt att avgöra dock!

Foundation är ju mycket beroende på din hudtyp och hur "gammal" du är i ansiktet, tänker på div linjer och ev. fläckar. Har du en "ung" hy tycker jag du satsar på en lätt foundation, inte så täckande alltså. Har du fet hy bör du kanske skippa en med för mycket olja i, har du torr hy bör du satsa på en som ger fukt o.s.v. Färgen kan du lättast klura ut genom att lägga lite foundation på haklinjen, då ska den färgen du lägger på matcha halsen. Sen brukar vi ha antingen, gul, rosa eller olivfärgad ton i våra ansikten....

Pudret köper du en som matchar foundation, inte mörkare än den. Gärna transparent. Den ska bara fixera och matta ner foundation vettu.

Jag tycker att du går till en etablerad butik där du vet att alla är utbildade som kan hjälpa dig!

Hoppas du hittar något som passar, kram

• lolabe

Tack för ditt svar Rockbröllop! Något tips på bra butik i sthlm?

• Rockbröllop

Jag är utbildad på make up store varför jag brukar rekommendera dom, tycker kanske inte att alla deras produkter e dom bästa...och definitivt inte deras foundations.

Face vet jag inte mycket om...
    Dom är i stort sett kopior med varann.

Lancome har bra foundation.... loreal oxå.. tror att dom har rätt hyfsade priser. Sen har du ju väldigt dyra märken som oxå har en del bra, tycker ibland inte att det är värt dom pengarna, man kan få bra produkter mycket billigare. Det ör själva märket som är dyrt! Lycka till i foundation djungeln nu :D

• Deej

Jag tycker det är svårt med ögonskuggor som sitter bra, har ögonlock som liksom hänger i två lager (?!), hoppas du fattar nu, så det samlas och läggs vid just globlinjen. Har du något tips på antingen en skugga som sitter som berget eller hur jag ska sminka mig inför dagen d? Har mörkt hår (svartbrunt) och bruna ögon.

• Rockbröllop

Deej...

Hängande ögonlock, tror jag vet vad du menar. Viktigt för dig är att sminka den mörka skuggan i globlinjen och sedan höja den strax ovanför globlinjen. Så att man lixom "trollar" bort hänget. Inte ha för glittriga skuggor dock.

Tidigare på denna tråd pratade vi om primer, du kan ha på primer...men inget tjockt lager. Det är därför det lägger sig i vecken. Tunt lager så ska du se att det blir bra!

Färger.... spontant känner jag direkt att en grön skugga skulle va fin på dig. Beror mycket på ditt färgtema för bröllopet oxå? Brunögda passar fantastiskt bra i gröna skuggor annars!

Hoppas du fått hjälp! :)

• LillaMy@

Varför är inte MUS foundation bra? Har börjat fundera på att ändå köpa en ny... tycker jag blir så blank av MUS-foundation... (köpte ju MUS-foundation på provsminkningen)
    Du nämde Loreal, någon speciell av alla varianter dom har? Finns ju så många... svårt att chansa också för det kostar lite för mkt för det tycker jag...
    Tack för att du agerar vår persnliga make-up artist!!

• Rockbröllop

LillaMy:

Varsegoooo...de va så lite så, bara roligt!

Jo, jag är upplärd med MUS foundation men precis som du säger så får man lätt en blank känsla. Så efter jag blev färdigutbildad och började jobba insåg jag snabbt att det finns så mycket bättre på marknaden!!

Som sagt, loreal har ju så många olika... det bästa är att kolla sig själv först, hudtyp och vad det är man vill att foundation ska göra.

Om man nu vill ha lite billigare foundation tycker jag att NIVEA har några riktigt bra! Beauty protect heter en, den täcker bra och är vårdande samtidigt. Vill man ha en som inte är så täckande har dom en som heter Skin Like... Sen har dom en som är jättematt, den blir INTE blank garanterat!!! DÅ ska man dock inte ha så mycket linjer... lätt att det lägger sig i dom annars!

Testa vettja! :D Kram

• jmc

Superbra tråd!

Jag ska köpa en foundation och har tittat lite på MUS men har inte hört så mycket bra om dem så jag börjar att tveka. Jag har blandhy med fet t-zon som snabbt blit blank. Vill ha en foundation som täcker men inte ser spacklad ut. Vill inte lägga mer än ca. 250 -300 kr.

Svar på tråden Sminktips!!!