• Rockbröllop

Sminktips!!!

Har sett att det är massor av frågor angående sminkningar!

Jag är utbildad makeup artist och har de senaste 3 åren sminkat massor med brudar. Gifter mig själv den 26 augusti o ska sminka mig själv...tror det blir en arbetsskada till slut :D :D

Tänkte jag skulle ge några tips och ser gärna att ni andra ger era egna tips på den här tråden...se den som en tipstråd för brudsminkningar!

• Svar på tråden Sminktips!!!
  • Heidegger

En liten fråga om sotade ögon.

Igår försökte jag sota ögonen men undertill såg det bara ut som att mascaran hade runnit eller att jag hade målat kajalen lite för långt ner och sedan suddat. hur ska man får snygga sotade ögon? ska man sätta lite skugga även under ögat och i så fall var?

• LillaMy@

Ooouihhh! Perfekt tråd, nu ska jag passa på å fråga Rockbröllop:
    Har varit på MUS o gjort provmake, provade ut foundation, oljebaserad. Har nu fått för mig att jag blir blank av denna... Vad göra?? Har inte råd att gå o köpa samma färg i vattenbaserad, ska jag försöka köpa oil-blotting eller försöka hitta ngn hudcreme som tar ner "blänk" eller vad??? Mkt förvirrad och lite nervös för att så där på stora dagen och se nypolerad ut i ansiktet!! *hemska tanke*...brr... Tips på vad jag kan göra?

Fråga nr 2: Ang att lägga skugga i globlinjen... tycker aldrig att jag får den på rätt ställe! När jag var på sminkningen vill jag minnas att jag tittade snett uppåt när hon la på den skuggan men när jag gör så blir den o hamna för högt upp så att det ser ut att behövas längre ned... Ska jag fylla i där då el drar det ned ögat så det ser hängigt ut då?? Hoppas du förstår min krångliga förklaring...

• Modestie

Ooooh, vilken tråd

Tänkte höra vilken primer du tycker är bäst?

• 060606

Woohooo, jag har längtat efter en sån här tråd!

Jag undrar hur man bäst får sin ögonskugga att "stanna kvar" på ögonlocket. Jag brukar få till en jättebra sminkning, men när det gått några timmar så ligger all ögonskugga i en rand i "ögonlocksvecket", om du förstår vad jag menar

Sen undrar även jag hur man bäst får till en sotig ögonmake.

• Heidegger

060606

svaret på att få ögonskuggan att ligga kvar där den ska heter "primer" . en liten kräm som ser ut som underlagskräm fast lite tunnare som man lägger på ögonlocket innan skuggan. Man lägger bara ett tunt lager och efter vad jag har förstått så kan den tom ha en vårdande effekt också. Pricey men gör skillnad.

• Rockbröllop

Heidegger:

Sota ögon kan va rätt kruxigt ibland. Hela grejen är att man ska tona med ren pesel. Först applicerar du ju skuggan på själva locket, ända inifrån och ut. Svart skugga. Därefter brukar jag (tycker det blir bä'st så) ha på lite silverskugga på borsten som jag då gör själva sotet med. Tona tona tona...sota sota sota... inte för högt upp bara. Under ögat brukar jag ta en kantig pensel och försiktigt dutta på längs undre fransraden. Sota ut det jätteförsiktigt. Sen avslutar jag med penna runt fransraden på ovanlocket.

Hoppas de blir bra!! :D

• Heidegger

åh tack rockbröllop! Jag antar att det bara är att öva öva öva... Nån dag måste det ju bli fint tycker man..

• Rockbröllop

Lilla My: Om du känner dig oljig o inte vill köpa en ny rekommenderar jag ett löst transperent puder att "fixera" foundation med. Det brukar lösa det problemet!

Globlinjen är lätt att hitta, om du trycker strax ovanför ögat så har du ett ben där. Precis under det benet är globlinjen, det löper ända in till ögonvrån. :)

• Rockbröllop

060606: Precis som tjejerna säger så finns det en speciell primer. Jag brukar använda cremeögonskugga som primer, den ger lite lyster samtidigt som skuggan håller sååå bra, det är grymt!!!!

• Rockbröllop

Modestie: Jag använder faktiskt MUS highlight cremeögonskugga.... den har jag alltid som PRIMER!!! Sååå bra, färgen heter PLATINA.

Svar på tråden Sminktips!!!