• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • chai

Hmm, hur får man över 30" i lön?

Jag kanske kan komma upp i det om jag förhandlar bort min övertidsersättning... men då kan företaget å andra sidan kräva att jag jobbar upp till 300 timmar övertid per år utan att få en enda krona i ersättning, oavsett om det är röda dagar eller ej, så den niten går jag inte på...inte i Telecombranschen där företagen fortfarande anser att det är billigare att de anställda jobbar övertid varje dag än att anställa fler...

Annars är nog knepet att se till att få byta tjänst eller befattning... eller byta jobb helt... de flesta företag som har kollektiv lön, har istället för möjligheten att höja sin lön, möjligheten att byta befattningskod, och att varje befattningskod har egen lön kopplad... dvs man ska vara noga med att se till att befattningskoden följer med när man får andra eller fler arbetsuppgifter... och ibland finns befattningssteg som bara handlar om hur länge man varit där också...(tex assistent och senior assistent)

Om jag gjorde samma sak som idag, fast i Stockholm hade jag också tjänat mer... för lönerna ligger ett par tusenlappar högre i Stockholm än i Skåne...

och jag köper inte riktigt argumenten om att det är synd om Stockholmarna för att kringutgiftrna skulle vara så mycket högre.. jämför man ytan ni kan resa över får ert kollektivtrafikskort så är det en bra bit billigare... 600kr/månaden för hela storstockholm, jämfört med 850kr/mån för att ta sig från Hörby eller Sjöbo till Malmö/Lund där jobben finns, tex...

Försäkringspremien för bil är helt proportionerlig mot risken för inbrott eller trafikskador... med det utbyggda kollektivtrafiksnät som finns i Stockholm klarar man sig dessutom alldeles utmärkt även utan bil...

senaste undersökningen från Boverket visar att ett villahushåll i Storstockholm har i snitt 68000 mer kvar att leva på efter att boende och skatt är betalda, än hyresgäster i landets mindre kommuner... men visst, skillnaderna mellan hushåll är nog större i Stockholm än i de mindre kommunerna också...

• pickolina

Modestie

YES, det menar jag.. Bilförsäkringarna kan vara 2-4ggr billigare. En bilförsäkring som kostar ca 10.000 här kan kosta 2.000 där syrran bor. Sedan har de även billigare bilskatt. En annan sak är att det blir billigare bensinförbrukning. Även om syrran har närmare 10mil till sundsvall (där de storhandlar mat) så är det lansdvägskörning och bilen drar mycket mindre än när man bara kör stadskörning.

Anledningen att försäkringarna är dyrare är nog bla pga stöldrisk och många små olyckor i stadstrafiken osv...

• pickolina

chai

Klarar man sig utmärkt även utan bil???
    Jaha, jo jag klarar mig finfint det kan jag hålla med om. Jag har ju i alla fall möjligheten att åka kommunalt vilket inte alla har... Men det betyder inte att det är lätt! Om du läst mina tidigare inlägg så har jag tex förklarat mina resvägar och jag pendlar 2-4tim per dag när jag jobbar, trots att det ligger nära och bilresan skulle gå på nolltid.

Jag förstår varför det är skillnad i försäkringspremier, jag har aldrig sagt något annat men oavsett så ska pengarna läggas ut och när det kan handla om kanske 6.000:-/år mer så är det inte så kul kanske....

Som sagt, min syster har flyttat ifrån sthlm för att det var så dyrt här och de har bott där nu i ca 4år så nog vet de vad de pratar om när de säger hur billigt de lever där jämfört med hur de levde i sthlm.

Sedan ger jag ingenting för en sådan typ av undersökning med tanke på hur många höginkomsttagare vi har som räknas in i detta snitt. Vanliga "svenssons" som mina föräldrar hankar sig fram för att klara sig.

• pickolina

Jag försöker inte påstå att det är hemskt att leva i sthlm och underbart bra och lätt att leva på alla andra ställen. Som sagt, det finns för- och nackdelar med alla städer/orter.

• pickolina

chai

Sedan är det ju faktiskt inte så att man klarar sig utmärkt utan bil i sthlm... Det beror på VAR i sthlm man bor! Där mina föräldrar bor klarar man sig tex inte utan bil...

• pickolina

Sedan måste jag säga att jag inte gillar när folk säger saker som "stockholmare tycker att det är så synd om dem för att..." Jag tycker inte at det är synd om oss. Jag väljer att bo i sthlm med både dess fördelar och nackdelar men det betyder ju inte att man inte kan diskutera för- och nackdelar och konstatera att det finns stora nackdelar med att bo i sthlm! Det finns även många fördelar och jag är inte främmande för att erkänna dem och diskutera dem.

Avskyr detta "förakt" och nedlåtande sättet att se på stockholmare.

• Lapinette

I'm there! och hur kom jag dit? Är inte purung, dvs har många års arbetslivserfarenhet. Har jobbat på privata företag där man ofta har höjt lönen med ca 1 000 kr per år. Plugat på min fritid (IHM) och bytt jobb ca 3 gånger de senaste 5 åren. Lycka till!

• pickolina

Gällande att åka kommunalt och om hur bra det är....

Min resa varje dag förr från jobbet var så här: Gå 10min, åka t-bana, vänta 30-50min, buss, vänta 30min, buss, gå 15min... Detta var ju kalaskul på vintern kan jag tillägga...

Hur som helst, samma resa tog 15min med bil, dvs sträckan var inte lång alls men så BRA fungerar våra kommunikationer i sthlm!

Jag skulle inte ens tänka tanken att åka kommunalt om jag inte arbetade nära där jag bodde.. :(

• Pink Lady

men hur mkt kan man egentligen begära under en löneförhandling? Läste någonstans att någon skrivit 4000kr, det är väldigt mycket!

Jag ska snart ha min första löneförhandling och jag vet inte vad jag ska begära, men säger jag 4000kr så tror jag att de kommer skratta! Jag vill ha 2000kr, men tror det är för mycket...de i höstas som hade sin första löneförhandling nu i våras fick som högst 1500kr...

• pickolina

Jag menar inte att det inte kan vara lika svårt på andra ställen jag vill bara få fram att allt kanske inte är så bra och fungerar så perfekt som många tror..

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??