Hmm, hur får man över 30" i lön?
Jag kanske kan komma upp i det om jag förhandlar bort min övertidsersättning... men då kan företaget å andra sidan kräva att jag jobbar upp till 300 timmar övertid per år utan att få en enda krona i ersättning, oavsett om det är röda dagar eller ej, så den niten går jag inte på...inte i Telecombranschen där företagen fortfarande anser att det är billigare att de anställda jobbar övertid varje dag än att anställa fler...
Annars är nog knepet att se till att få byta tjänst eller befattning... eller byta jobb helt... de flesta företag som har kollektiv lön, har istället för möjligheten att höja sin lön, möjligheten att byta befattningskod, och att varje befattningskod har egen lön kopplad... dvs man ska vara noga med att se till att befattningskoden följer med när man får andra eller fler arbetsuppgifter... och ibland finns befattningssteg som bara handlar om hur länge man varit där också...(tex assistent och senior assistent)
Om jag gjorde samma sak som idag, fast i Stockholm hade jag också tjänat mer... för lönerna ligger ett par tusenlappar högre i Stockholm än i Skåne...
och jag köper inte riktigt argumenten om att det är synd om Stockholmarna för att kringutgiftrna skulle vara så mycket högre.. jämför man ytan ni kan resa över får ert kollektivtrafikskort så är det en bra bit billigare... 600kr/månaden för hela storstockholm, jämfört med 850kr/mån för att ta sig från Hörby eller Sjöbo till Malmö/Lund där jobben finns, tex...
Försäkringspremien för bil är helt proportionerlig mot risken för inbrott eller trafikskador... med det utbyggda kollektivtrafiksnät som finns i Stockholm klarar man sig dessutom alldeles utmärkt även utan bil...
senaste undersökningen från Boverket visar att ett villahushåll i Storstockholm har i snitt 68000 mer kvar att leva på efter att boende och skatt är betalda, än hyresgäster i landets mindre kommuner... men visst, skillnaderna mellan hushåll är nog större i Stockholm än i de mindre kommunerna också...