• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • Ancher

*Smurfen*
    Hur länge har ni jobbat? Jag undrar ungefär hur lång tid det tar att kommat till 30 000kr lön. :)

• -August-

Intressant att lasa om allas loner och funderingar kring loner. Jag flyttade till London efter att ha kampat upp min lon fyra ganger till 31 000. Som trainee pa banken borjade jag med 18 500, vilket jag tyckte var toppen. Jag jobbar pa en enhet dar det finns massor med pengar och vi tjejer ar i minoritet, sa jag utnyttjade det. Nar jag flyttade till London mer an fordubblade jag min manadslon, vilket ar helt helt sjukt. Jag njuter sa lange det varar och ar generos mot mina vanner. Det ar helt bisarrt hur vissa kan tjana sa mycket pengar och gora sa lite nytta, medan de som verkligen star for karnan i samhallet (skola och omsorg) inte alls kanner sig belonade.

Som t ex ekonom och ingenjor finns det inga tak pa lonerna. Inom den gruppen finns ofta cheferna for stora bolag. Det galler att veta vad man varderar innan man satter sig i skolbanken och utbildar sig till nagot specifikt. Jag hade "karriar" i sikte, men jag jobbar absolut inte med det jag ar intresserad av. Om nagra ar har jag nog glidit over till HR-sidan eller en slags coachtjanst.

Det ar kul med pengar men ocksa enormt viktigt att man gillar sitt jobb. En av mina vanner jobbar som SPA-chef i Riksgransen - kanske det mest harliga jobb jag kan tanka mig!

• Modestie

Trixet är att INTE utbilda dig till ett jobb som mest går att få inom den offentliga sektorn och inte till ett "kvinnodominerat" yrke. Hel "fel" ur lönesynpunkt är det därför att t ex bli undersköterska, barnskötare, socionom ja du fattar. Lite samma börjar det bli med lärare, mkt pga att man överutexaminerar lärare samtidigt som man anställer dem utan utbildning...det motsatta är det t ex med läkare, där examineras hela tiden färre än vad som behövs...Dessutom, har du en utbildning som är relativt "lätt" och vanlig att ta sig igenom blir det oftast lägre lön.

--------------

Pickolina: Hur för 60 000????? Nog för att det finns billiga hus här uppe, men för 60 000 får man i princip ett "ruckel" vill jag påstå. Eller ligger det typ utanför Kalix, mitt i skogen? En sommarstuga för 60 000 med torrdass och så är det fullt möjligt att få.

Tror medelpriset för villa i väster- norrbottens utkant
    ligger runt 200 000 om jag inte minns fel.
    I umeå stad är medelpriset för villa 1.5 miljon. Och då har vi ju ofta lägre löner här uppe så det jämnar väl ut sig i slutändan om man har ett sådant lån.

Är dock själv villaågare och läser med glädje "Villaägaren" Där stod för något år sedan att en genomsnittsfamilj i Stockholm som bor i villa har runt 20 000-25000 att röra sig med när själva husets månadskostnader är betalda. I norrbotten tror jag det låg runt 15000. Har svårt att tro att matpriser är så där väldigt mkt högre i Stockholm än någon annanstans. Däremot tror jag många där har högre "krav" på standard än vad man har på mindre orter gällande möbler, kläder etc. Mer märkesgrejer kanske, här går det knappt få tag på. Ja, nu finns ju internet, men man blir inte lika exponerad.

Håller f-ö med Nonika och är nöjd med vår levnadsstandard, som i nuläget innebär ungefär 2000 kr över när räkningarna är betalda. Har en sammanlagd inkomst på ca 12000 efter skatt. Tjänar man mer blir som sagt resultatet oftast bara att man köper en dubbelt så dyr bil, dubbelt så dyr tröja osv så i slutändan kan man känna sig lika "fattig" ändå och vilja ha mer....

• lolabe

Saken är den att även om man har ett jobb där man tjänar "bra" finns det alltid andra (även inom samma yrke) som tjänar bättre. Jag tjänar ganska bra men jag har kompisar som tjänar nästan 20.000 kr mer, trots att vi är lika gamla och har samma utbildning samt jobbar som konsult. Men då jobbar de också mer än vad jag gör och har högre krav på debitering/fakturering. Visst, jag skulle också gärna tjäna mer men samtidigt känner jag att jag inte klarar av högre krav än de jag har på mig idag, så jag känner mig ändå ganska nöjd med lönen.

• starlight_

lolabe: ja, man vill ju så klart inte ha så höga krav på sig att man måste jobba övertider, helger och "ta med jobbet hem"... Man vill ju vid sidan av en en högre lön, kunna njuta av livet också... Sant!

Brud i augusti: Intressant att läsa din historia! Ja, det är viktigt att göra det man gillar också...en balansgång...svår balansgång. Men antagligen är du väl lite intresserad av detta? Eller hade du hellre velat göra ngt annat?

Sen en allmän fråga: Att flytta till ett annat land kan säkert vara bra lönemässigt. Men vilka länder är det då? Inte kan det vara vilket land som helst!!?

• anne på grönkulla

Fast priset för de högre lönerna är ju ofta det - att man har (om än informellt) dygnet-runt-ansvar, jobbar KLART mer än 40 timmar i veckan, reser mycket även på helger, etc.

Så man ska nog ofta akta sig för att önska mer betalt. Det följer mer ansvar och klart mer oreglerade arbetstider. Däremot kan jag tycka att det är helsjukt att den sorts ansvar som finns i vårdyrken inte avlönas bättre! Tyvärr tror jag att det beror på en mängd faktorer - inte minst kollektiv lönesättning och en inställning att jobbet/trivseln är viktigare än lönen... Båda dessa är vanligare böand kvinnor än bland män - båda grupperna borde lära sig att tänka om lite!

• brudkronan

Det är nog sagt innan... utbilda dig INTE till sjuksköterska om du vill tjäna pengar... åtminstone inte om du vill jobba med patienter... Jag har varit färdig i 14 år, har fyra års högskolestudier inom vård + två årandra studier = fullt studielån! Jag tjänar 22 600/mån... Och så länge jag vill ta hand om patienter kommer jag inte att komma så mycket högre. *suck*

• -August-

Sa lange lonen kommer ifran skattepengar ar den, och kommer att forbli, lag. Sverige ar uppbyggt av en enorm statsapparat, pa gott och ont kan man tycka. Fordelen ar att det finns en trygghet och nackdelen saklart att det finns obegransade resurser.

Var man ska flytta for att fa en bra lon ar beroende av branch och skattenivaer. Har i London ar ju finansbranchen den dominerande, samt ar maxskatten 40% (jamfort med Sveriges 57%). Vardyrken verkar betala sig bra i Norge t ex.

starlight_
    Om alla jobb betalade sig lika bra hade jag varit dykinstruktor eller safariguide Intressen handlar ofta om kunskap. Ju mer man lar sig om ett omrade, desto mer intressant blir det, tycker jag.

Go girls!

• starlight_

Jag tycker det är svårt när allt STÅR OCH FALLER med mig, och hela tiden...såna jobb där man t.ex. måste vara tillgänglig även efter jobbet och på helgerna...mina chefer har det så...de måste rycka in hela tiden!!

Jag kanska slutar som betongpumpare ändå....

*Smurfen* m.fl. :

Hur mkt betalar man varje månad till CSN nu för tiden? Lönar det sig att plugga när man är närmare 30år, tro... Man har väl kortare avbetalningstid då? Den blir mer komprimerad och det blir mer att betala tillbaka per månad? Eller?

• pickolina

Modestie

Syrran bor mellan östersund och sundsvall, i en liten by... Det är en stooor, jätte fin tomt och en fin tvåvåningsvilla. Inget ruckel alls, det är bra standard på huset...

Gällande det här med att det är dyrt att leva i sthlm.... Tex så kostar bilförsäkringarna ofta 2-4ggr mer här i sthlm jämfört med andra städer/delar av landet.. Osv... Numera så kostar det ju även en hel del i månaden om man måste åka genom biltullarna varje dag till jobbet... Ja det finns många kringkostnader som är väldigt mycket dyrare i sthlm än tex där syrran bor... Skatten på husen, eftersom taxeringsvärdena är högre osv... Ja, om man sitter och diskuterar och jämför så kan man komma på HUR mycket som helst.

Vi umgås mycket med folk från hela sverige så detta ämne har diskuterats en hel del... *s*

Nu har ju SL äntligen ändrat priserna. Så man åker billigare kommunalt.. Tidigare fick jag tex betala 45:- för en bussresa på 10min. Om mina föräldrar skulle åka till stan, vilket tar 15min med tåg så fick de betala 60:- per person, enkel resa. Att parkera i stan kostar 50:-/tim..

Osv... Kan fortsätta i alla evighet... *s*

Men det är och förblir en helt underbar stad!!! :D

GLAD MIDSOMMAR!!!! :D

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??