Trixet är att INTE utbilda dig till ett jobb som mest går att få inom den offentliga sektorn och inte till ett "kvinnodominerat" yrke. Hel "fel" ur lönesynpunkt är det därför att t ex bli undersköterska, barnskötare, socionom ja du fattar. Lite samma börjar det bli med lärare, mkt pga att man överutexaminerar lärare samtidigt som man anställer dem utan utbildning...det motsatta är det t ex med läkare, där examineras hela tiden färre än vad som behövs...Dessutom, har du en utbildning som är relativt "lätt" och vanlig att ta sig igenom blir det oftast lägre lön.
--------------
Pickolina: Hur för 60 000????? Nog för att det finns billiga hus här uppe, men för 60 000 får man i princip ett "ruckel" vill jag påstå. Eller ligger det typ utanför Kalix, mitt i skogen? En sommarstuga för 60 000 med torrdass och så är det fullt möjligt att få.
Tror medelpriset för villa i väster- norrbottens utkant
ligger runt 200 000 om jag inte minns fel.
I umeå stad är medelpriset för villa 1.5 miljon. Och då har vi ju ofta lägre löner här uppe så det jämnar väl ut sig i slutändan om man har ett sådant lån.
Är dock själv villaågare och läser med glädje "Villaägaren" Där stod för något år sedan att en genomsnittsfamilj i Stockholm som bor i villa har runt 20 000-25000 att röra sig med när själva husets månadskostnader är betalda. I norrbotten tror jag det låg runt 15000. Har svårt att tro att matpriser är så där väldigt mkt högre i Stockholm än någon annanstans. Däremot tror jag många där har högre "krav" på standard än vad man har på mindre orter gällande möbler, kläder etc. Mer märkesgrejer kanske, här går det knappt få tag på. Ja, nu finns ju internet, men man blir inte lika exponerad.
Håller f-ö med Nonika och är nöjd med vår levnadsstandard, som i nuläget innebär ungefär 2000 kr över när räkningarna är betalda. Har en sammanlagd inkomst på ca 12000 efter skatt. Tjänar man mer blir som sagt resultatet oftast bara att man köper en dubbelt så dyr bil, dubbelt så dyr tröja osv så i slutändan kan man känna sig lika "fattig" ändå och vilja ha mer....