• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • starlight_

Vilka säljarutbildningar är bra och vart finns dom?

• pickolina

Jag minns faktiskt inte... Det var några år sedan jag undersökte det där. Men det går säkert att söka sig fram till..

Men testa att sök jobb oxå, för som sagt, många företag är inte så petiga när det gäller utbildning.

• Nonika

Jag är ju en sån där konstig typ som tycker att jag tjänar bra...har 18.500:- i lön

Visst skulle jag vilja ha mer, men kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara.

Man blir rik på att kunna handskas med pengar också. Den som kan klara sig på det man har, blir rik och lycklig på det. Min sambo tjänar strax över 20.000:-, och vi har tillsammans 4 barn, bor i hus, har 2 bilar och ett sommarställe som vi arrenderar.
    Och vi sparar 2000:-/mån till vårt bröllop

Vi ska 2 veckor till Grekland på smekmånad också, och året därpå ska vi åka med 3 av barnen utomlands.

Jag tycker vi klarar oss bra.

• starlight_

Nonika; bor du i Stockholm??

• pickolina

Nonika

Visst är det så! Väldigt sant...
    Mer pengar är dock en frihet. Min bror tex ska köpa villa nu och han är singel... Men han kan göra det, för att han vill och har råd. Han har bil + 2 motocyklar osv... Jag tjänar ganska hyffsat jag oxå men jag skulle aldrig ha råd med sådana saker... Men visst, jag skulle leva ganska bra om jag var mer ekonomiskt lagd.. :) *hehe*

• pickolina

Jo just det, vi bor i sthlm...där allt är DYYYRT!...

• Ettolrach

Ett sätt att få 30.000 i lön är att ha erfarenhet, jobba i en bransch eller yrke där lönerna ligger högt och/eller ha en specialitet som inte är så vanlig.

Maken tjänar 30', han har ingen akademisk examen men väl erfarenhet och fortbildat sig inom sitt yrke.

Se'n är det tyvärr surt men sant att kvinnor med examen ibland har lägre löner än män utan examen...

Själv har jag strax över 23'. Inget märkvärdigt men troligen fullkomligen normalt för en "kontorsråtta" som jag själv.

Sedan ska man komma ihåg att löneläget är olika i olika städer och landsändar. Det kan verka som att stockholmare har överdådiga löner men generellt sett har genomsnittsstockholmaren mindre kvar i plånboken när de fasta kostnaderna är betalda än vad genomsnittssvensken utanför Ståkkålm har...

• yrvädret

Kan säga att lärarlönerna ligger inget vidare heller. Men jag ska inte klaga, fick en ingångslön på 20500kr och hamnade över mina kollegor som jobbar som lärare i 4-5 år. Dessutom är jag 1-7 lärare och skulle enligt lönenivåerna ha sämre lön än en nyexad 4-9. Men det har jag inte
    Det som bara är så in i helv-te trist är att löneutveckligen i det närmaste är obefintlig inom lärarsektorn. Den löneökning man får brukar oavkortat gå till hyreshöjningen :-/

• pickolina

Ettolrach

SÅ SANT! Stockholm är DYRT att bo/leva i... Helt klart!..

Syrran köpte ett hus högre upp i landet, för 60.000 och ett likvärdigt hus + likvärdig tomt här får du nog betala 2,5-4.000.000 för.. :(

• *Smurfen*

hmmm. jag å min man har runt 30 000 båda två, han är civ.ing. å jag ekonom båda har univ. examnen. Jag har en kompis som oxså är ekonom och har 35000 i lön.

Men jag vill poäntera att uni. studenter oftast har csn lån så det svider...

Den lönen TS anger är inte så ovanlig tycker jag

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??