• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • Ellte

Exakt så gör man... Antingen pluggar och pluggar eller skaffar ett jobb med hårt kroppsarbete ;)

• Linma

haha ja...jag har läst 3,5 år på universitet och jag lär aldrig komma upp i 30.000 på vääääääldigt länge haha gäller att ha rätt yrke också..

• Penny J

Ja..så sant. Man väljer att inte arbeta inom tex vården eller barnomsorg utan hittar istället något företag inom den privata sektorn där man kan tjäna en slant...

• Miss Em

Jobba utomlands Da gar det lattare

• Ellte

Mmm...sant! Jag började själv jobba (i ITbrancen) direkt efter gymnasiet (och har därmed jobbat i elva år) och har nästan samma lön som en kompis som är sjuksköterska, en duktig och ambitiös sådan! Jag skäms över det ibland...

• starlight_

Vad är rätt jobb, i detta fall? Jag tycker jag jobbar jämt och ständigt...för att klara hyra och räkningar...

• Loppan75

IT-branschen ligger ganska bra till om det bara är pengar vi pratar om. Fast vi har inga fantasilöner, som många verkar tro.

• Dröm

Ja det drar då inga stora pengar inom vården har man ju märkt...men samtidigt så är det ju roligt att träffa nya männsikor och att hjälpa andra! Men hoppas på att lönerna går upp hoppas kan man ju....
    Ja man får helt enkelt byta jobb om man ska upp i 30 papp....turism har jag också provat...inga stora pengar där heller..men det beror förståss på vad man har för jobb inom turismen kan jag tänka!

• Sanna Panna

Ibland har man tur - jag fick ett jobb i reklambranschen trots att jag bara hade gymnasieutbildning. Började på 12500 kr/mån och hade efter 4 år 25000 då jag slutade (det kallar jag löneutveckling!!).

Pluggade sen 3 år på universitet och har idag en lön på 18 000 kr... var får man en sån taskig lön trots utbildning? Jo, inom vården såklart (jobbar som syrra). Många av mina kompisar tyckte jag var "dum i huvet" som bytte bransch men vad gör man när man får barn och inte längre kan vara borta 10-11 timmar/dag?!

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??