• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • gill

Tittij : Då har väl jag ett väldigt bra jobb då! :)

• starlight_

Ybrud, gill och Tittij m.fl.:

Men vilka företag kan det vara, alltså innesäljare inom vilken bransch? Vad ska man söka sig till..?

Jag kan faktiskt tänka mig innesäljare... Betongpumpare vet jag däremot inte riktigt... och så har jag redan lite blandade högskolepoäng, så inte för mkt lån mer....

• pickolina

Tittij

Hmm, då arbetar hon nog i en vanlig butik kan jag tänka mig???

Jag arbetar oxå i en vanlig butik men vi har alltid haft höga löner jämfört med andra företag... Vi tjänar definitivt mer än din kompis...

Jag känner andra som arbetar som säljare, på en lite annan typ av företag och de kan tjäna riktigt grymma pengar...

Den som tjänar mest av dem alla är dock utesäljare... Men han är RIK!.. *skratt*

En duktig säljare kan tjäna väldigt bra..

Företag som BMW tex är dock noga med att anställa säljare på meriter eller om de har en fin säljarutbildning. Eller om man har kontakter så klart, vilket gäller alla företag. Men vad jag menar är att om man inte har en gedigen utbildning så måste man i vissa fall ha en gedigen erfarenhet, men visst går det!

• jocelyn

Jag tror inte man ska försöka sig på något yrke som man inte gillar bara för pengarna. Känner flera med 50k-löner som HATAR sina jobb och försöker byta. En kille pluggade till jurist "för så skulle det minsann vara", sedan fick han ångest över sitt yrkesval och ombildade sig till fritidsledare...och stormtrivs!

Tycker man om sitt jobb är det betydligt lättare att göra en insats man kan vara stolt över samtidigt som man själv mår bra! Vissa arbeten ger mer pengar om man har rätt utbildning så visst är det värt att investera i sig själv.

Om du "nästan" har en examen kan du komplettera med kurser så att du får ihop en. Många kurser går att läsa på distans eller som helg/kvälls/sommarkurs. Ta reda på vilket huvudämne som passar dig bäst innan bara.

Några få personer "halkar in på ett bananskal" eller har tur med arbeten, de råkade befinna sig på rätt plats vid rätt tid och har tjänat på det. Jag skulle _personligen_ inte våga lita på "turen" i såna här frågor.

• pickolina

jocelyn

NR.1 är att trivas!
    NR.2 är att tjäna bra!

Självklart måste man tjäna så man överlever men ingen människa mår bra av att arbeta med något som de vantrivs med.

• pickolina

Oj, glömde!

-HÅLLER MED! ;)

• starlight_

Hm, och finns det företag som utbildar internt till säljare? Eller vad ska man läsa på universitetet, ekonomi?

Jag tycker det verkar intressant! Just för att jag vill göra nåt nytt. Jobbat på denna plats snart 10 år, uh.....

• starlight_

Inom bevakningsbranschen tjänar vi 102 kr i timmen.... i slutändan tycker jag det är svårt att klara ekonomin, har fått dra ner på ALLT utom själva lägenheten....

Trist...

Enda fördelen med bevakning är att det är rätt så fritt och att man kan jobba mer när man vill och mindre dom perioder man vill så..

• pickolina

De utbildningar jag pratar om är rena säljarutbildningar som finns att gå. Inte vanliga högskoleutbildningar alltså.

Men många företag utbildar själva oxå...

Om du vill testa att jobba som säljare för att du är intresserad av yrket så tycker jag absolut att du ska testa... Vilken typ av jobb det än skulle vara så ska man ju testa... För att se vad man tycker om det + få erfarenhet av olika saker, vilket är en merit i sig.

Å som sagt, som säljare finns det bra möjligheter att tjäna pengar oxå vilket självklart är en positiv bonus om man gillar yrket! :D

• starlight_

Alltså jag har gått efter intresse ett tag nu...men gått ner i lön pga det. Några tusenlappar, ner till runt 16000kr. Tog ett extrajobb på ett ställe jag verkligen älskar! Men det är en svår fråga om det var lönt....

Det ultimata är som du skrev just 1) Trivsel och 2) Lönen. Båda behöver finnas!

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??