• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • pickolina

Modestie

Jo just det.. Min bror ska köpa hus och han vill bo lite avsides så han kollar sommarstugor i lite lantligare miljö, runt här på södra sidan av sthlm... Det är alltså hus på 30-40kvm, utan vatten/avlopp osv och de kostar alltså ändå 1,5-2,5 mille....

Två kompisar sålde sin lgh, en liten tre och fick 3 mille för den...

En annan kompis köpte en liten tvåa och betalade över 2 mille...

Nog är det dyyyrt alltid!.. :(

• starlight_

Jo, stockholm är dyrt. SL-kort var 30:e dag, 600kr. Läste tråden om ridning, kostar ju 270kr i timmen att rida i stockholm. Ute i Järna (landet) kostar det 140kr i timmen!!!!

Hm.

• pickolina

starlight_

Jag måste bara säga något komiskt eller mindre komiskt om att åka kommunalt i sthlm....

Min kompis kom å hämtade mig ibland när vi skulle jobba och det tog 10min i rusningstrafik, från dörr till dörr. Dvs jag bodde ganska nära där jag jobbar.. Men, jag har inte bil så jag åkte vanligtvis kommunalt och det tog 1tim + att bussen ofta inte kom på vintern så jag var tvungen att räkna med att det skulle ta 1,5-2tim.... Detta betalar man dyra pengar för! *s* Ja, att saker ligga nära betyder inte att det går snabbt eller lätt att ta sig dit... Jag menar, min syrra kommer till sunsdvall fortare och det ligger 10mil bort... Ujuj...

När man tänker på sådana saker kan man ju undra vad som är så underbart med att bo i sthlm men det är bra underbart på många sätt.... :)

• Mbrud

Ett bra tips är att byta jobb några gånger i början av karriären, kanske vartannat, vart tredje år någonting. Det är svårt att få upp lönen mycket på samma tjänst inom samma organisation/företag, men om man byter tjänst eller arbetsplats har man ett helt annat förhandlingsläge. Bästa sättet att höja länen är att byta jobb!

• starlight_

Pickolina: Du har helt rätt!!!!!

Nu bygger de om spåret på min t-banestation och det är ersättningsbussar! Tror du de passar in i anslutningen till t-banetågets avgångstid?! Nähe du!! Det blir väntetid på 10 min! Ovanpå detta har de minskat bussarnas tider, de går varje halvtimme, i rusninstrafik!!! Gaaah.... Resan till jobbet tar mig en timme och 10 min nu! Och i vanliga fall 30 min! Usch! Tror du man får rabatt på SL-kortet på grund av detta???? Nääääää........

Mbrud: Tack för inlägget! I min bransch går inte lönen upp alls om jag byter jobb inom samma bransch: transportfacket. Hur menade du byta jobb? Du tänkte till ngt annat? T.ex. vad? *behöver tips*

• New York City Love

Till Alla!

jag jobbar i restaurang branschen, vilket många förknippar med dåligt betalt och korkade människor som inte kan få andra jobb.
    Visst är det obekväma arbetstider, MEN jag tjänar mer än de flesta av mina vänner som har långa universitets utbildningar, plus att man fåe driks. Vilket resulterar i att jag efter skatt har ca 19-22000 att leva på varje månad.

Sen är det fysiskt tungt, men det är inte så uselt betalt som man kan tro;)

• Mbrud

Det kanske inte fungerar på alla jobb, men för mig har det varit så iallafall. Man får ju inte så mycket löneförhöjning i de årliga löneförhandlingarna, men söker man nytt jobb kan man ju kräva högre lön än vad man hade på förra jobbet. Jag jobbar som informatör och hade 18.500 när jag fick mitt första jobb för fyra år sedan, men sedan har jag bytt jobb en gång (inom samma yrke men med mer ansvar) och i den organisation jag jobbar i nu har jag bytt tjänst en gång. Både när jag bytte till helt nytt jobb och när jag bytte tjänst inom samma avdelning fick jag ju möjlighet att löneförhandla (kan inte säga att jag är så bra på det, jag hatar att diskutera pengar!) men nu börjar jag närma mig de där 30000:-/mån, inte riktigt där än, och då är det ändå inom offentlig sektor. Jag har även lärarkompisar som fått upp sina löner vesäntligt genom att byta till andra skolor ett par gånger i början av karriären, så det är nog inte helt dumt att göra så om det finns möjlighet och man vill.

• starlight_

Mbrud: Det låter väldigt bra! Kul att det funkar även för oss tjejer! Viktigt!

Vad har du pluggat och hur gammal är du? (kan spela in vid lönesättningen)

• pickolina

starlight_

Jo tack, det där med väntetider är jag alldeles FÖR bekant med... Innan jag flyttade hemifrån så fick jag sitta 30 min och vänta när jag skulle byta buss.. det var OK på sommaren men vintern var INTE kul... När jag jobbade på ett annat ställe så gick bussen bara varje halvtimma och jag brukade alltid missa den ena med någon minut så då blev det tll att sitta ute i kylan 30min då oxå, vilket dessutom låg i det område med sthlm´s värsta kriminalitet så det var ännu värre... :( Uffa!..

• pickolina

starlight_

När jag bodde hemma så fick jag först gå 10min, åka buss, byta buss, byta till t-banan och sedan gå igen... Dit tog det oftast en timma och hem upp till två timmar pga väntetider mellan två bussar, på typ 30min vardera... :(

Tar man bilen tar det max 15min... *s*

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??