• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • starlight_

Ja, usch...

Någon som vet nåt om hur det är att vara säljare hemifrån? T.ex. smink, Oriflame, Forever Living och annat?

• pickolina

starlight_

Det är ju många som lever så, som arbetar som sk "utesäljare"... Antingen för ett företag eller lite mer som egen företagare... Om man ska jobba på det sättet på ett fristående sätt så tror jag att man ska göra det gradvis. Börja vid sidan om sitt vanliga arbete och sedan öka tills man vet att man kan leva på det till 100%...

I en annan tråd var det tex en MaryKay säljare som skrev att hon nu jobbar 50% och kör resten som MK-säljare men att hon nu skulle börja köra MK på heltid... Det tror jag är smart. Då vet man att man duktig, trivs och kan klara sig på sin inkomst. För man har ju ingen garantilön om man frilansar....

• Fea

Jag har gått från 16.000 till 30.000 på mina sju år i yrkeslivet. Det är jag ganska nöjd med. Svårt att ge generella tips, men jag ska försöka:

- Byt jobb ganska ofta och begär minst 3-4.000 högre lön när du byter jobb. Sedan kanske du får pruta, men du ska i alla fall ta chansen.

- Var jätteförberedd inför alla löneförhandlingar, oavsett om du förhandlar själv eller inte. Om facket förhandlar för dig så delar du med dig av dina förberedelser till dem. Kolla tex upp lönestatistik, fråga andra vad de har, skriv ner allt du gjort under året och vad företaget tjänar på det du gör osv. Använd ditt fackförbund som bollplank. Lägg minst 4-5 koncentrerade timmar på förberedelser.

- Utvecklas i ditt arbete, se till att få gå kurser, ta på dig nya ansvarsområden osv. Det måste inte betyda att du jobbar mer, 40 timmar i veckan ska räcka, men att du gör mer kvalificerade saker. Och varje gång du får mer kvalificerade arbetsuppgifter så ber du om en lönediskussion.

- Bli jämställdhetsombud och driv via facket att ni ska göra en lönekartläggning på arbetsplatsen. Då kollar man om kvinnor har lägre lön för att det är kvinnor, och ifall det är så för dig så ska man omedelbart höja din lön.

- Försök att jobba med saker där det är tydligt att det du gör genererar vinst, typ som säljare så kan du räkna ut hur mycket du sålt för under året. Det är svårare som tex internadministratör.

- Skaffa dig kompetens som inte så många av dina kollegor har - gör dig oersättlig och därmed värd mer.

• starlight_

Fea: det låter toppen!

Jag vet däremot inte i vilken ände jag ska börja... Bara att jag behöver byta jobb. Vi inom transport har ALLA fackliga löner, dvs alla har 18.000kr. Oavsett ålder och bakgrund. Så antagligen måste jag byta område...

Var ditt tips också säljare? Jobbar du inom det? Flera här verkar göra det...

Låter toppen att du klarat av detta, det är ett bevis på att vi kvinnor KAN värderas lika bra som män om vi kämpar lite!!

• Lemice

Starta eget, det gjorde jag!
    Starta eget i Danmark, det har jag gjort det lönar sig... Om du inte har möjlighet att göra det så sök jobb i Danmark!!
    =)

• starlight_

Jaha...det har jag inte tänkt på... Men däremot har jag velat flytta till Danmark eller Norge pga att jag tycker det är vackert och människorna är så trevliga!

Så, berätta mer!

Inom vilket område jobbar du?

Hur länge har du gjort detta?

Konkreta tips på utbildning och kunskap som krävs?

Varför valde du just Danmark?

Tack!

• anne på grönkulla

Fea, du är ett geni! Min man har just kopierat dina tips och sparat för framtida bruk. Att han tjänar mer än jag redan nu beror till stor del på att han bytt jobb oftare - själv har jag bytt arbetsuppgifter en del men stannat hos samma arbetsgivare. Men jag har också gjort resan från 18 000 ca 1999 till lite under 30 000 nu (men det dröjer nog 1-2 år till innan jag är där).

Att aldrig argumentera för sin löneförhöjning utifrån sin egen ekonomi (att man själv har höga utgifter är inget argument! ) utan utifrån ett gediget underlag över vad man tillför arbetsplatsen/arbetsgivaren är superviktigt.

Tyvärr är det ju så att många kvinnodominerande yrken har kollektivt satta löner. Fackens inställning hjälper där tyvärr inte. Att snacka med sitt fack kan hjälpa på sikt, då de får tryck på sig underifrån att förändra det.

• Lemice

starlight_

Jag startade en resebyrå i Danmark direkt efter gymnasiet, valde att starta i Dk då marknaden är bättre där.
    Jag hade faktiskt ingen speciell utbildning.
    Den erfarenheten jag hade av resebranschen var en del sommar jobb och 6 månaders anställning på en resebyrå här i Malmö.
    Jag fick en viss summa pengar av mina föräldrar när jag tog studenten och min pappa som jobbat inom resebranschen i 20 år föreslog att jag skulle öppna resebyrå, och så blev det!
    Tog en kurs i de olika bokningssystemen och administration. Gjorde även iatan som är grunden till allt nästan ett krav tycker jag!
    Nu har jag startat ännu en resebyrå på Kastrup flygplats.
    Ska även starta en här i Malmö inom kort!

=)

• Mbrud

starlight_
    Jag har pluggat 5 år på universitet, till största delen medie- och kommunikationsvetenskap, och jag är 28.

Låter tråkigt att alla har 18000:- oavsett erfarenhet och prestation, då kan man ju inte göra något för att påverka sin lön.

/Mbrud

• Modestie

Fea: Dina tips är bra, men förutsätter ju att man inte jobbar inom många brancher. Förutsätter att du är tjänsteman eller dyl. I vissa brancher, t ex undersköterska har du t ex samma lön om du är utbildad eller inte. Vidareutbildning kan ge ett par kronor högre lön, men då får du dras med extra lån på någon tusenlapp i månaden också.

Det är även svårt att "bevisa" att det man gör leder till ett "positivt" resultat inom offentlig sektor. Du måste nästan jobba med något ekonomiskt och sitta med papprena själv för det. Det hjälper föga att man säger att man t ex får äldre eller barn att må bättre....det har inget värde ekonomiskt tyvärr... Dina råd funkar inom "typiskt manligt" dominerade arbetsplatser tror jag. Ser inte att en dagisfröken, lärare eller dylikt kan följa dem råden direkt. Men ja, privat funkar det säkert. Inom jobb där man överhuvudtaget KAN jobba sig uppåt.

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??