Jag har gått från 16.000 till 30.000 på mina sju år i yrkeslivet. Det är jag ganska nöjd med. Svårt att ge generella tips, men jag ska försöka:
- Byt jobb ganska ofta och begär minst 3-4.000 högre lön när du byter jobb. Sedan kanske du får pruta, men du ska i alla fall ta chansen.
- Var jätteförberedd inför alla löneförhandlingar, oavsett om du förhandlar själv eller inte. Om facket förhandlar för dig så delar du med dig av dina förberedelser till dem. Kolla tex upp lönestatistik, fråga andra vad de har, skriv ner allt du gjort under året och vad företaget tjänar på det du gör osv. Använd ditt fackförbund som bollplank. Lägg minst 4-5 koncentrerade timmar på förberedelser.
- Utvecklas i ditt arbete, se till att få gå kurser, ta på dig nya ansvarsområden osv. Det måste inte betyda att du jobbar mer, 40 timmar i veckan ska räcka, men att du gör mer kvalificerade saker. Och varje gång du får mer kvalificerade arbetsuppgifter så ber du om en lönediskussion.
- Bli jämställdhetsombud och driv via facket att ni ska göra en lönekartläggning på arbetsplatsen. Då kollar man om kvinnor har lägre lön för att det är kvinnor, och ifall det är så för dig så ska man omedelbart höja din lön.
- Försök att jobba med saker där det är tydligt att det du gör genererar vinst, typ som säljare så kan du räkna ut hur mycket du sålt för under året. Det är svårare som tex internadministratör.
- Skaffa dig kompetens som inte så många av dina kollegor har - gör dig oersättlig och därmed värd mer.