• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • Fea

Tjänstemannayrken är typ alla på kontor, men även säljare, bankpersonal, poliser, lärare mm. Privat anställda är oftast bättre betalda än de som är anställda av stat eller kommun, just eftersom skattepengarna är begränsade.

• pickolina

Berir ju på vilken typ av säljare man är, var man jobbar osv... Vi är med i handels och inte tjänstemannaförbundet.

• utvandraren

Jag tjänar över 30'.... ett jobb som jag gillar, schyssta arbetstider. Betald bil, telefon etc. Bor i Norge! Bara att flytta...

• flower177

Hmmm..

Pickolina: Jag har funderat på att bli säljare, kanske innesäljare....

Vet du något om det yrket: mer exakt hur man arbetar, vart (kontor eller hemifrån), krav på utbildning, lön...?

• pickolina

flower177

Det är ju väldigt olika. Man kan ju arbeta som innesäljare i en vanlig butik, eller som utesäljare på ett företag eller som frilansade säljare, för tex MaryKay eller liknande...

Lönen varierar från låg till extremhög så det är svårt att säga något specifikt. Men om man är duktig och ambitiös så kan man tjäna riktigt bra...

Vissa företag kräver utbildning eller erfarenhet men många har inga krav alls, de lär up sina anställds själva och genom ett sådant företag får du ju en bra erfarenhet som du kan söka vidare på.

Jag har själv inte ens gymnasieutbildning men har inte haft några problem att få arbete eller avancera inom företaget. Många jag känner har dock varit tvungna att komplettera sin utbildning för att ta sig så högt upp som de velat...

• pickolina

flower177

De jag känner som tjänar mest arbetar som utesäljare för ett utländskt företag. Den ena säljer rengöringsmedel och den andra säljer verktyg... Samma företag. De tjänar riktigt mycket pengar.

Arbetar du i en vanlig butik, som H&M eller liknande så är nog lönen oftast på kanske runt 17.500:-/mån + OB och provision, om man arbetar med provision. Vilket inte alla gör... Där jag jobbar har vi haft höga löner pga bra prosvision men det blir sämre och sämre pga att vi tjänar för mkt av företagets vinst. Bläää... Skratt.... En nackdel är ju sena kvällar och många helger, samt storhelger som jul osv... Så om man har familj måste man tänka på att man får offra en hel del, även om man självklart tjänar mer pga detta oxå. Tex så arbetar vi ofta sjukt mycket dec-jan... Medan andra säljare kanske har lågsäsong då, beror ju på VAD man säljer.

• flower177

Men jobbar du alltså i butik...?

Har du förslag på några bra företag man kan ta en titt på....?

Jag vill helst undvika butiker, stått tillräckligt i kassa..huh..

• chai

pickolina
    jag menade inte att hacka ner på stockholmare egentligen... menar bara att det inte är så mycket billigare att bo överallt annars som det ibland verkar... och så hade jag fått en överdos av dryga stockholmare (nu menar jag alltså INTE att alla stockholmare är dryga, utan att det _finns_ dryga stockholmare som klankar ner på alla som inte bor där) under midsommar så jag var kanske lite stingslig...

det jag menar med att man klarar sig utmärkt utan bil i Stockholm är att det FINNS kollektivtrafik... tunnelbanorna går för det mesta flera gånger i timmen... det är knappast en halvmil till närmsta busshålplats/tunnelbanestation tex...

och så skrev jag faktiskt i mitt förra inlägg att boverkets utredning inte tar hänsyn till att skillnaderna mellan hushållen nog är större i Stockholm också...

väljer man att bo i storstan så får man räkna med att det kan kosta mer än om man bor nånannanstans... och som storstad räknat så är Stockholm billigt : www.n24.se/dynamiskt/efterborsen/did_13039075.asp

När det gäller att få upp sin lön - och det vill vi väl alla - så önskar jag att jag hade några konkreta tips... men tyvärr är det så enligt min erfarenhet att de jobb som betalar bra gör det för att annars skulle ingen ta dem... visst lockade en ingångslön på 29000 för snart tio år sedan väldigt, men inte när det samtidigt innebar 60-80-timmars arbetsveckor...

fast å andra sidan så kan man ju påverka hur mycket man får kvar av lönen även om den är mindre... många kan sänka en hel del kostnader utan att göra avkall på livskvaliteten... fast det är lite tris för dem som redan gjort såna åtgärder och ändå inte får tillräckligt kvar
    en del tips finns i denna tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-7/m1695291.html

• pickolina

flower177

Arbetar du som ren säljare så står du aldrig i kassan....

Hmmm, jag har faktiskt ingen koll på andra företag. Jag vet tex inte ens vad företaget mina kompisar arbetar för, de som tjänar så mycket. Skratt.....

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??