Det ar ju inte sa stor poang med generella uppmuntringar som "sta pa dig i forhandlingar", peka pa vad du tillfor" etc etc. Vad hjalper det den som ar kommunalt anstalld eller annars vet med sig att ett besok in till chefen med storsta sannolikhet bara resulterar i roda kinder?
Mitt tips kanske inte heller passar alla, men det ar atminstone mera konkret.
Ak utomlands!!! Meningen ar inte att du skall emigrera for evigt, men redan ett par ar utanfor hemlandet ger en det man behover for att kunna oka sin inkomst: spetskompetens!
Varfor skulle nagon ge dig mera lon om dom vet att dom kan ersatta dig ratt enkelt? Tricket ar att gora sig sjalv svarersattlig.
Detta gor du genom att lara dig ett "ovanligt" sprak. Mina framsta forslag ar kinesiska eller ryska. Det finns tusentals som ar battre pa franska och tyska an du, sa dom spraken kan du glomma. Att studera ett "svart och exotiskt" sprak ar ocksa mera sporrande och givande. Man kanner sig duktig och unik redan efter de forsta framstegen.
Trots att du inte ar speciellt sprakbegavad kommer du att lara dig spraket ratt val pa ett par ar bara du pluggar hart och ser till att skapa ett socialt liv pa det spraket. Ta som exempel fordelarna med ett par ar i Kina (dar jag nu bor):
1. Det ar inte speciellt dyrt att vare sig plugga eller leva har.
2. Upplevelserna och aventyren ar manga.
3. Valdigt fa svenskar/utlanningar kan spraket val.
4. Kunskaper i engelska i Kina ar skrala.
5. Hela varlden siktar nu pa att etablera sig i denna 1/4-del av varlden som ar otrampad mark i manga avseenden.
Det kommer att ta nagra ar, och du kommer att fa jobba hart for det. Men slutresultatet ar med ganska stor sannolikhet att du kan borja jobba inom ett privat foretag som har kontakt med Kina/verkar inom Kina. Foretaget behover dig mera an du behover foretaget, det ar DA du kan mjolka fram en lon pa 30 000 eller mera.
Borjar du jobba som expat har du foljande fordelar:
- god lon netto
- inga boendekostnader
- manga andra kostnader sponsrade av foretaget
- fina meriter att visa upp nar du flyttar hem igen och soker annat jobb.
Enda sattet att oka viljan hos arbetsgivare att betala, ar att rent konkret oka sitt eget varde.
- och ha valdigt mycket roligt pa samma gang.
Jag har sjalv bott i Kina snart tre ar och talar mandarin utan brytning. Jag har ocksa bott i bl a Japan och Ryssland och har ovarderliga minnen och bekantskaper fran dessa ar. Utan att tidigare ens ha sommarjobbat pa foretag, sitter jag nu som 31-arig vd pa ett svenskt foretag i Kina. Inte en chans att det skulle ha gatt hemma utan erfarenhet och utan slutexamen fran universitetet.
Sprakstudier utomlands kan helt enkelt inte ga fel. Blir det inget toppjobb far man atminstone nya kunskaper, vanner och erfarenheter.
Nagot jag sjalv inte gjort men tror kan funka ar att nischa sig valdigt snavt sprakmassigt, t ex att lara sig flytande tjeckiska eller mongoliska. Arbetstillfallena ar naturligtvis inte sa manga, men det ar heller inte konkurrenterna.
Det var mina tips.