• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • Butterscotch

Jag tolkar alltid inlägg som umpaparas som en liten teaser, därefter förväntar jag mig något reklamaktigt (kanske reklam för en pyramidorganisation eller annat tvivelaktigt) alternativt något halvt olagligt

• Pink Lady

jag lyckades få upp min lön med 2000kr efter ett halvår! Jätteglad :)

Vi har ett lönesamtal per halvår, så jag kanske kan förhandla igen till våren, kanske en tusenlapp i halvåret går att få? Då kommer jag nästan ha 30' innan jag är 30 iaf :)
    *drömma går ju*

• Mitt hjärta är hemma

Har inte läst tråden... Jag har sex års utbildning på universitetet (inte kurser utan en och samma utbildning med påbyggnad/fördjupning ett år utomlands), lönen jag hade i höstas var 17500 kr delat på två eftersom det var halvtid. Så utbildning behöver inte alls ge klirr i kassan tyvärr.

• umpapara

Nam-Nam

Man ska ju inte ge ut tele e-adress o.s.v

• umpapara

Pink Lady
    tor att du inte är statligt anställd

• Emm_

umpapara: berätta vad det är!

Och ingen som vet vad man bör läsa för att bli en attraktiv säljare för företag?

• Pink Lady

umpapara:

Stämmer är anställd på en privat firma.

• Ma Tai

Det ar ju inte sa stor poang med generella uppmuntringar som "sta pa dig i forhandlingar", peka pa vad du tillfor" etc etc. Vad hjalper det den som ar kommunalt anstalld eller annars vet med sig att ett besok in till chefen med storsta sannolikhet bara resulterar i roda kinder?

Mitt tips kanske inte heller passar alla, men det ar atminstone mera konkret.

Ak utomlands!!! Meningen ar inte att du skall emigrera for evigt, men redan ett par ar utanfor hemlandet ger en det man behover for att kunna oka sin inkomst: spetskompetens!

Varfor skulle nagon ge dig mera lon om dom vet att dom kan ersatta dig ratt enkelt? Tricket ar att gora sig sjalv svarersattlig.

Detta gor du genom att lara dig ett "ovanligt" sprak. Mina framsta forslag ar kinesiska eller ryska. Det finns tusentals som ar battre pa franska och tyska an du, sa dom spraken kan du glomma. Att studera ett "svart och exotiskt" sprak ar ocksa mera sporrande och givande. Man kanner sig duktig och unik redan efter de forsta framstegen.
    Trots att du inte ar speciellt sprakbegavad kommer du att lara dig spraket ratt val pa ett par ar bara du pluggar hart och ser till att skapa ett socialt liv pa det spraket. Ta som exempel fordelarna med ett par ar i Kina (dar jag nu bor):

1. Det ar inte speciellt dyrt att vare sig plugga eller leva har.
    2. Upplevelserna och aventyren ar manga.
    3. Valdigt fa svenskar/utlanningar kan spraket val.
    4. Kunskaper i engelska i Kina ar skrala.
    5. Hela varlden siktar nu pa att etablera sig i denna 1/4-del av varlden som ar otrampad mark i manga avseenden.

Det kommer att ta nagra ar, och du kommer att fa jobba hart for det. Men slutresultatet ar med ganska stor sannolikhet att du kan borja jobba inom ett privat foretag som har kontakt med Kina/verkar inom Kina. Foretaget behover dig mera an du behover foretaget, det ar DA du kan mjolka fram en lon pa 30 000 eller mera.

Borjar du jobba som expat har du foljande fordelar:
    - god lon netto
    - inga boendekostnader
    - manga andra kostnader sponsrade av foretaget
    - fina meriter att visa upp nar du flyttar hem igen och soker annat jobb.

Enda sattet att oka viljan hos arbetsgivare att betala, ar att rent konkret oka sitt eget varde.
    - och ha valdigt mycket roligt pa samma gang.

Jag har sjalv bott i Kina snart tre ar och talar mandarin utan brytning. Jag har ocksa bott i bl a Japan och Ryssland och har ovarderliga minnen och bekantskaper fran dessa ar. Utan att tidigare ens ha sommarjobbat pa foretag, sitter jag nu som 31-arig vd pa ett svenskt foretag i Kina. Inte en chans att det skulle ha gatt hemma utan erfarenhet och utan slutexamen fran universitetet.

Sprakstudier utomlands kan helt enkelt inte ga fel. Blir det inget toppjobb far man atminstone nya kunskaper, vanner och erfarenheter.

Nagot jag sjalv inte gjort men tror kan funka ar att nischa sig valdigt snavt sprakmassigt, t ex att lara sig flytande tjeckiska eller mongoliska. Arbetstillfallena ar naturligtvis inte sa manga, men det ar heller inte konkurrenterna.

Det var mina tips.

• Blivande Fru Stålhandske

Det var inga dåliga tips, Ma tai!
    Kan inte annat än att instämma!

Vart i Kina bor du?

• anne på grönkulla

Mycket konkret, men passar kanske inte alla! Jag har delvis gått samma väg och kan konstatera att språkkunskaperna och de nätverk de medför i sig oftast är personlighetsutvecklande, men många svenska företag är också lite rädda för den typ ev meritförteckningar som har för mycket sånt - de uppfattar en som udda och överkvalificerad, tyvärr - de har iallafall varit många vänners erfarenhet. Själv har jag farit bättre, även om jag har långt ifrån ett toppjobb i min organisation.

Men för rätt person kan det definitivt vara en väg att gå!

• okt2006

Min erfaremhet säger att det är stor skillnad på att vara kommunalt och statligt anställd. Förutom att den rena månadslönen är högre på statliga arbetsplatser så har man dessutom ofta bra villkor i övrigt. Det kan t.ex. vara extra ersättningar vid sjukskrivning eller föräldraledighet, extra pappadagar, betalda läkarbesök, betald ledighet vid flytt, friskvårdsförmåner osv.

• Ma Tai

Tack, Stålhandske.
    Annars, varför blir du "Stålhandske"? Heter din fästman det på riktigt eller skall du gifta dig med en finlandssvensk (så kallas ju finlandssvensken Mats Långbacka i Hamiltonfilmerna)...?

Är själv finlandssvensk så lite nyfiken bara.

Jag bor en bit utanför Guangzhou.

--
    Att flaxa runt utomlands sticker mycket riktigt i vissas ögon, och i vissa fall kan det som påpekats t o m vara en nackdel med utlandserfarenhet. Däremot förändras företagsklimatet snabbt och allt oftare är arbetsgivaren en yngre människa som själv tagit del av de senaste decenniernas möjligheter att röra på sig i världen. Rimligtvis skall fördomarna vara mindre och uppskattningen större då.

Själv har jag bott sex år utomlands under studietiden i 4 olika länder och på 8 olika universitet. Jag har dock inte bemödat mig att ta examen nånstans, så ni kan ju gissa hur min CV ser ut...

Å andra sidan lever man ju inte för sin CV och jag tänkte att min chans nog dyker upp förr eller senare. Och det gjorde den ju, kom in på detta jobb helt på ett bananskal.

I Norden förstår vi ibland inte hur stor frihet och goda möjligheter vi har. Den som vill studera utomlands kan i regel göra det. Och gratis dessutom!
    I många andra länder får föräldrarna dra åt svångremmen för att barnen skall få någon som helst utbildning.

Så istället för att jämra över skatterna skall man utnyttja frukterna av vårt fina samhällssystem, tycker jag.

• Felice

MItt bästa tips för att komma upp i lön är att skafaf sig ett "killjobb".
    Jag har själv gått på KTH och valt en "grabbig" väg samt har pluggat dubbeltexamen och det lönar sig.

Ma tai:

Jag ska väl också heta Stålhandske inom en snar framtid (Hoppas jag!) då min sambo heter detta i efternamn. Namnet kommer ifrån Torsten Stålhandske som nu ligger begravd i Åbo domkyrka, om du vet något om honom.

Vi bor i Zhongshan, inte så långt från dig!
    Vi var faktiskt i Guangzhou på väkomnandet av ostindiefararen för ett par veckor sedan och övernattade sedan i Guangzhou, vilken livlig stad! Ska dit igen nästa månad för jobbet skull.

Man kan verkligen träffa folk från alla världens hörn här på BT!

• Ma Tai

fru Stalhandske:

Tufft! Jag visste inte att folk hette Stalhandske pa riktigt. Vore jag kvinna skulle jag kunna gifta mig med vilken karl som helst bara for att fa heta Stalhandske.

Abo domkyrka har jag dock varit i nagra ganger eftersom jag studerat pa akademin.

--
    Jaha, i Zhongshan. Jag bor i Foshan sedan ett halvt ar tillbaka och skall val vara har i 1-2 ar till.

Roligt ocksa med ostindienfararen Gotheborg. Jag var pa baten forra veckan nar Svenska exportradet hade coctailparty. Jag hade dock trott att vi skulle ut och aka nar dom sade att vi skulle ha passen med. Blev aningen besviken sedan nar jag insag att vi bara fick titta runt i baten...

Det jag gillade mest var matsalen med autentiska stockmobler, riktiga kanoner och i hornet...en laserprinter!!

--

Guangzhou ar visserligen livligt men ganska smutsigt. Ska dit imorgon bl a eftersom jag skall mota min flickvan pa flygfaltet. Hon har varit hemma och firat sin farsa som fyllde 60 i veckan.

Hon ar ocksa orsaken till att jag borjade komma in pa detta forum. Vi har varit tillsammans snart ett halvt ar, men jag borjar vara ganska saker pa att det ar hon det blir. Lite fundersam pa brollopsarrangemang dock. Skrev en trad om det, men ingen tycks ha intresserat sig.

Det gar ocksa att hora av sig per e-post pa adressen matnylun@abo.fi. Kanske vi alla kan ga pa en bars i Guangzhou nan kvall!

Ha det gott!

Jag är väldigt bröllopsintresserad, det är absolut ingen underdrift, så jag hjälper er gärna med de länkar jag har till t.ex bröllopskoordinatorer både i Hong Kong och i Sverige om ni är intresserade av detta.

Jag mailar dig i dagarna så vi inte stjäl tråden ännu mera!

• NamNam

Ville bara inflika att min tandläkare heter Stålhand. D E T tycker jag är iskallt...

*...NamNam knallar ut igen viftandes på sin intresseflagga...*

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??