• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • Modestie

Pickolina: Glad midsommar själv

Visst är det högre taxeringsvärden osv på husen, men det finns ju ändå en övre gräns för vad du måste betala. Och om ditt hus ökar i värde har du ju egentligen en investering i det, iofs låsta pengar, men många hus/lägenheter i Stockholmstrakten har ju fått ett fördubblat värde på typ 3-4 år, så folk gör ju ofta hiskeliga vinster när de köper och säljer bostäder i miljonklassen. Vinster som man inte kan göra här i utkanten av storstäderna där huspriserna ofta står stilla eller tom sjunker och det därför är rätt svårt att få lån till dem överhuvudtaget.

För 4 år sedan köpte vi en lägenhet i en mellanstor stad. På 2 år hade värdet på den åttadubblats den var dock billig när vi köpte den, men ändå Vi sålde och köpte billigt hus för det vi fick ut

Jag skulle själv ändå inte vilja ha lån på 3 mille för en lägenhet eller ett hus. För man kanske vill bo kvar i 40 år, då är ju en ev. vinst bunden ju och det skulle kännas läskigt att låna så mkt.... (tror jag) även om vi hat stora inkomster, vilket vi iofs kommer få om ett par år, kanske ändrar filosofi då

Nåja, det är intressant det här med priser ändå. I slutändan känns det ändå som att det kanske jämnar ut sig. Här i norr är det billigare att bo, men man kan inte heller så lätt göra en vinst på bostaden som i Stockholm. Lägre taxeringsskatt javisst, men begränsningsskatten gör att om du har låg inkomst behöver du ändå inte betala lika amkt som den som har högre, jämnar som jag ser ut det.

Men visst är det så att skattesystemet i Sverige och bidragssystemet är lite lurigt. Vi t ex får mkt lägre dagisavgifter, lägre skatter och bostadsbidrag nu, vilket gör att vi lever på samma nivå som när vi jobbade och tjänade mer!!!!!! Snett är det ju....inte lätt att bli rik i Sverige

• pickolina

Modestie

Vi har ju även dyrare kringkostnader, som försäkringar till bil, motorcykel, hus osv... Så det är ju många sådana saker oxå som påverkar. Vi har ju kanske högre löner men inte tillräckligt för att kompensera utgifterna. Man får helt enkelt betala för att man bor i storstaden... Syrran flyttade från sthlm med sin familj som sagt.. De tyckte att det var för dyrt i sthlm..

Vi har ju dock andra fördelar, som tex större arbetsmarknad, större utbud för singlarna.. ;) Där syrran bor har singlarna det INTE kul...

Finns många för- och nackdelar med att bo på alla ställen antar jag.. :)

• chili72

starlight: Bra fråga Det kan man undra sig ibland..kanske slumpen..valde systemvetenskaplig linje. Och fick jobb med ingångslön på 16000:- år -97. Lönen har ökat uppåt under dessa år då jag har bytt land, bytt inriktning, breddat mig och helt enkelt satsat på karriären. Som högs hamnade jag på 38.000:- men nu är jag nere i 35.000:- då jag valde fasttjänst på ett företag i stället för konsulting som ger mer. Min man har tjänat mest som 42.000:- inom samma yrke han har jobbat sedan -92. Nu har han startat eget och lönen blir ju högre..så satsar man på ett område som är efterfrågad som ingen annan har eller det e få så tjänar man bra pengar..jag och min man hamnade av slump där..Sedan kan man fråga sig om pengar är viktigare än trivsel och stress men det e en annan femma Jag skulle gärna vilja jobba med något annat med människor. Beteendevetenskap eller nåt..kanske inte lika mycket betalt men något jag brinner för..får se om man orkar byta inriktning nu efter att man är 33 år

• Miss Em

Lemice,

Jobbade i Danmark en sommar. Lonen verkade jattebra (67dk/h, jag var 16 och det var 1994.)
    Visade sig att jag fick skatta 67%

Borjade med 49% och fick sen restskatt pa det sa i slutandan blev det 67. Overklagade flera ganger.

• Cameline

Tjejer!
    In i Telecom branschen..det finns så få tjejer här ännu..SÖK!!

Branschen kommer bara att expandera och skriker efter kvinnlig kompetens.

Otroligt krävande jobb men det syns däremot mycket på lönechecken.

• Ängla

Tack för tipsen Fea, jättebra!

Håller med att det är absolut nödvändigt att förbereda sig nogrannt inför en löneförhandling och alltid satsa på ca 4000 mer, även om man inte räknar med att få det!

• Jeny

jag jobbar natt och packar bröd och har nästan 30000 i lön. men det är ett grymt ostimulerande jobb, och börjar jobba 21.00 på kvällaran. så för mig är det ett tillfälligt jobb och jag ska nog börja plugga snart och sen får man väl nöja sig med runt 18000 (vill bli förskollärare) men det går inte att ha ett jobb man inte trivs med bara för pengarn!!

• Modestie

Pickolina: Så du menar alltså att t ex bilförsäkringar och andra försäkringar är dyrare i Stockholm än i andra städer? *hm* beror det alltså på att risken för inbrott etc är så pass mycket större där ?*förvirrad*

Biltullarna avundas jag er inte!!!! Men å andra sidan tror jag också det snart kommer till norrland och blir de skruttiga vägarna bättre pga det är det välkommet för annars händer inget alls på den fronten och vägarna blir mer och mer frostsprängda...

Där jag bor ska vi få börja betala för snöröjningen, visserligen bara ett par tusen per år, men det lägger man ju hellre på annat, men ni har väl inte så mkt snö därnere så det slipper ni säkert

Visst finns det för- och nackdelar med boenden och en sak är säker, här i buschen är det på kort sikt nog billigast att bo. Betalar just nu 1500 i månaden för vårt boende och det är inkluderat allt. Eftersom det inte finns några nöjesställen är det i övrigt också billigt att existera här

Nä, det är tur att man inte är singel, då hade jag flyttat direkt

• Modestie

jeny: Packa bröd nattetid...hm, ja, det lät ju trist som jobb, men otroligt att man kan få 30 000 i lön!!!! Men det är väl så att annars skulle nog ingen packa bröd

• Jeny

ja det är sant. fast jag måste lägga till att om det är någon månad helt utan röda dagar (vi jobbar dem också) så blir det lite mindre. så man kan säga att vi ligger mellan 25 och 30000. men av det är månadslönen ung. 19000 resten är OB

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??