Pickolina: Glad midsommar själv
Visst är det högre taxeringsvärden osv på husen, men det finns ju ändå en övre gräns för vad du måste betala. Och om ditt hus ökar i värde har du ju egentligen en investering i det, iofs låsta pengar, men många hus/lägenheter i Stockholmstrakten har ju fått ett fördubblat värde på typ 3-4 år, så folk gör ju ofta hiskeliga vinster när de köper och säljer bostäder i miljonklassen. Vinster som man inte kan göra här i utkanten av storstäderna där huspriserna ofta står stilla eller tom sjunker och det därför är rätt svårt att få lån till dem överhuvudtaget.
För 4 år sedan köpte vi en lägenhet i en mellanstor stad. På 2 år hade värdet på den åttadubblats
den var dock billig när vi köpte den, men ändå
Vi sålde och köpte billigt hus för det vi fick ut
Jag skulle själv ändå inte vilja ha lån på 3 mille för en lägenhet eller ett hus. För man kanske vill bo kvar i 40 år, då är ju en ev. vinst bunden ju och det skulle kännas läskigt att låna så mkt.... (tror jag) även om vi hat stora inkomster, vilket vi iofs kommer få om ett par år, kanske ändrar filosofi då
Nåja, det är intressant det här med priser ändå. I slutändan känns det ändå som att det kanske jämnar ut sig. Här i norr är det billigare att bo, men man kan inte heller så lätt göra en vinst på bostaden som i Stockholm. Lägre taxeringsskatt javisst, men begränsningsskatten gör att om du har låg inkomst behöver du ändå inte betala lika amkt som den som har högre, jämnar som jag ser ut det.
Men visst är det så att skattesystemet i Sverige och bidragssystemet är lite lurigt. Vi t ex får mkt lägre dagisavgifter, lägre skatter och bostadsbidrag nu, vilket gör att vi lever på samma nivå som när vi jobbade och tjänade mer!!!!!! Snett är det ju....inte lätt att bli rik i Sverige