• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • starlight_

Är det inte likvärdigt med högskola? Det anses alltså bättre? Jaha....

Mycket får man veta innan öronen faller av, haha....

• starlight_

Jag var sjukskriven 2,5 år. Och har nu jobbat 1 år efter detta... Börjar kännas nu när jag åter jobbar heltid. Att man jobbar JÄMT och det "tar på sjukdomen" då jag egentligen inte är 100% återställd ännu..utan kanske 90%.

Gäller att hitta ett "hälsosamt" jobb också, ja....

• Pink Lady

starlight_:

Jag jobbar på en privat byrå, mina arbetsuppgifter består av redovisning- och revisions uppdrag. Har en magisterexamen i ekonomi.

• pickolina

starlight_

Förstår.. Vad jobbigt! Hoppas du hittar något som är mindre slisamt och som du trivs med, så du får en bättre chans att bli frisk.

• pickolina

Modestie

Appropå snö... I vintras hade vi mer snö här i sthlm än syrran hade där de bor, mellan östersund och sundsvall alltså... *s*

Vi har varit runt och kollat tomter idag... Finns mycket fint, men en sak är säker. Man klarar sig INTE utan bil om man bor lite avsides. Nu kollade vi i närliggande kommun, inte i sthlms kommun då men det är ju lika dyrt här.. Tom dyrare då skatten är högre här än i sthlms kommun. Så det här med att man klarar sig finfint utan bil i sthlm, jo tjena!.. *s*

Pappa sa idag att han läst en undersökning som visade att 13% funderade på att flytta ifrån sthlm för att de inte hade råd att bo här längre... Sjukt! Men det blir mer och mer så och det är mycket därför sommarstugeområdena börjar befolkas med permanentboende, trots att vatten/avlopp saknas och de ofta får betala för väghållnng osv...

Gällande priserna så är det inte alltid så att man tjänar på att sälja... Min brors lägenhet har inte ökat ett dugg sedan han flyttade in för ca:5år sedan... Han är tom rädd att gå back när han säljer å då har han tom renoverat. Så man tjänar inte alltid en stor summa när/om man säljer, bara för att det är sthlm.

Men det är en helt underbar stad att bo i med mycket möjligheter, helt klart. Jag älskar sthlm!

• flower177

Stämmer det att säljare behöver vara "snygga"? Jag läste det någonstans...

Heh, vet inte hur man ligger till då...men kanske beror på om man är innesäljare eller utesäljare osv...?

• Fea

Det var jag som skrev 4.000, men jag menade när man bytte jobb. Och det tror jag att man ska göra ganska ofta.

Någon skrev att mina tips nog funkar bäst i tjänstemannayrken, eller i manligt dominerade yrken. Den första kommentaren stämmer nog i alla fall, jag jobbar i tjänstemannamiljö. Däremot med en bransch som är dominerad av kvinnor, så det räcker nog om det är tjänstebransch. Så det är väl ett tips till starlight, sök dig till tjänstemannajobb.

Starlight, du undrar om jag jobbar som säljare. Det gör jag inte, jag jobbar på ett tjänstemannafackförbund, bland annat med utbildning, projektledning och coaching inför lönesamtal och jobbsökande. Så hade du varit med i det fackförbund jag jobbar på så skulle du kunnat ringa mig för ett coachsamtal där vi gått igenom din situation och lagt upp en plan för dig.

Om du inte alls vet var du ska börja så kanske du kan sätta dig ner och skriva en lista på fem-tio yrken du kan tänka dig. Leta sedan upp personer som har de yrkena (antingen i bekantskapskretsen eller genom att ringa till företagen) och be att få intervjua dem.

Bra frågor att ställa
    - Vad gör du en vanlig dag?
    - Vad är roligt/tråkigt med ditt jobb?
    - Stressnivå?
    - Hur har du kommit dit du är idag?

En fördel med att träffa folk och intervjua dem är att du utökar ditt nätverk. De som jobbar med intressanta saker kan du fortsätta hålla kontakt med. Och om de tycker att du verkar intressant så kan det hända att de tänker på dig när jobb blir lediga.

Ett sätt att komma att tänka på yrken är att skriva en lista på allt du tycker är kul och är bra på. Från skolämnen till hobbies till saker du gör på jobbet. Be sedan en kompis kolla på listan och spåna på i vilka yrken man sysslar med de sakerna.

• starlight_

Fea:

Toppenbra tips! Ja, du hade varit en bra coach!!

Tjänstemannayrken, det är väl nästan alla som jobbar inom....offenlig sektor? Kontor?

Ska försöka ta mod till mig och fråga folk... Som jobbar inom dom yrken jag gillar..

• starlight_

Däremot tar det nog flera decennier innan jag kan be om en löneförhöjning på 4000kr per år, då jag nu får max 2 kr per år på detta jobb....Heh.

• pickolina

flower177

Absolut inte! Vi har folk i alla åldrar, alla utssenden, alla storlekar och alla raser... Killen som blev årets säljare varje år förut såg ut som en riktig slusk, ursäkta men han gjorde verkligen det... Men han var en grym säljare. Däremot så har man en fördel om man pratar med en annan dialekt. Lite knäppt men sant... Att vara tjej i branschen är ofta väldigt prövande, då framförallt äldre och utlänningar inte värderar tjejers åsikter osv... Men kan man hantera det så kan man tvärtom ha fördelar av att vara kvinna.. :D

Däremot så har vi regler för hur vi får se ut, klädsel, smycken osv... Men om man är snygg eller ej har ingen som helst betydelse....

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??