Det var jag som skrev 4.000, men jag menade när man bytte jobb. Och det tror jag att man ska göra ganska ofta.
Någon skrev att mina tips nog funkar bäst i tjänstemannayrken, eller i manligt dominerade yrken. Den första kommentaren stämmer nog i alla fall, jag jobbar i tjänstemannamiljö. Däremot med en bransch som är dominerad av kvinnor, så det räcker nog om det är tjänstebransch. Så det är väl ett tips till starlight, sök dig till tjänstemannajobb.
Starlight, du undrar om jag jobbar som säljare. Det gör jag inte, jag jobbar på ett tjänstemannafackförbund, bland annat med utbildning, projektledning och coaching inför lönesamtal och jobbsökande. Så hade du varit med i det fackförbund jag jobbar på så skulle du kunnat ringa mig för ett coachsamtal där vi gått igenom din situation och lagt upp en plan för dig.
Om du inte alls vet var du ska börja så kanske du kan sätta dig ner och skriva en lista på fem-tio yrken du kan tänka dig. Leta sedan upp personer som har de yrkena (antingen i bekantskapskretsen eller genom att ringa till företagen) och be att få intervjua dem.
Bra frågor att ställa
- Vad gör du en vanlig dag?
- Vad är roligt/tråkigt med ditt jobb?
- Stressnivå?
- Hur har du kommit dit du är idag?
En fördel med att träffa folk och intervjua dem är att du utökar ditt nätverk. De som jobbar med intressanta saker kan du fortsätta hålla kontakt med. Och om de tycker att du verkar intressant så kan det hända att de tänker på dig när jobb blir lediga.
Ett sätt att komma att tänka på yrken är att skriva en lista på allt du tycker är kul och är bra på. Från skolämnen till hobbies till saker du gör på jobbet. Be sedan en kompis kolla på listan och spåna på i vilka yrken man sysslar med de sakerna.