• starlight_

ot- Hur får man en lön på 30.000kr??

Insåg att en min väninna har över 30000kr i lön! Okej, hon har pluggat 6-7 år på KTH och har två examen.. Sen förstog jag att betongpumparen vid bygget på vårt jobb har en liknande lön!!?? Hur i all sin dar??

Jag är INTE materialist. Men. En god ekonomi underlättar till viss del. Och kan ge glädje. Och viss trygghet.

Min fråga är nu (allmänt och generellt): hur får man en lön på 30"?

Verkar ju inte alls som att alla studerat på universitet...

• Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??
  • anne på grönkulla

Tjänstemannajobb hellre än t ex vård/omsorg. Privat hellre än offentligt. Utbildning hellre än inte (men yrkeserfarenhet kan ge rätt mycket bättre betalt i längden också, det är inte säkert att en hög utbildning ger hög lön, men ofta ger det bättre löneutveckling med tiden, givet att det INTE är vård/omsorg)). Manligt hellre än kvinnligt (gäller inte jämnt, men killar tycks vara bättre på att få bra betalt, kvinnor i mer typiskt "manliga" jobb kan tjäna på det också medan typiskt "kvinnliga" jobb oftar släpar efter lönemässigt).

• starlight_

Ja....hm. Jag har 18000kr också. Jobbar inom bevakningsbranschen. Fast har ju pluggat på universitetet tidigare. Men lönerna är kollektiva...alla samma lön. Jag är snart 30 år..

• Tittij

Tyvärr är det ju så med kollektiva löner. Jag är för individuell lönesättnng. Och sanningen är ju att man tjänar mer på inom den privata sektorn än den offentliga... Jag har på tre år gått från 18 000 till 30 000.. Vill man så går det.

• gill

Jag jobbar som säljare, innesäljare... Det är bra betalt! =)

• Ybrud

håller med gill
    jobba lite tjäna mycket på säljarjobb. Iallafall mitt

• gill

Ybrud : Bara man hittar ett serriöst så rullar det på bra :) Finns många o serriösa tyvärr...

• Vintern2007

man e en stjärna på att löneförhandla och gör ett hyvens jobb tror jag!

• Amazonas

Jag dubblade min nettolön när jag flyttade utomlands... Löneläget är ofta rätt mycket gynnsammare i andra länder, och man skattar ofta mycket mindre!

• Tittij

Innesäljare som tjänar 30? Mina kompisar som är det tjänar 20-23.. Undrar var ni jobbar, hon borde söka sig dit istället :)

• pickolina

Som säljare kan man tjäna mycket pengar, utan hög utbildning... Byggare kan tjäna väldigt bra oxå.

Visst finns det jobb man kan tjäna bra på utan utbildning.

Jag känner flera som arbetar inom IT och tjänar en bra bit över 30" och som bara har gymnasieutbildning.

Svar på tråden ot- Hur får man en lön på 30.000kr??