Om jag ska bli lite djup: Jag tror att det är ett utslag av att vi människor vill styra våra egna liv och helst naturen också. Vi vill kunna trycka på gravidknappen när det passar oss... för att det blir ett rationellt sätt att fortsätta livsplaneringen... Kroppen och naturen spelar oss dock ett spratt och styr sig själv, frustrerande för rationella nutidsmänniskor....
...själv är jag med i gruppen "kontrollfreak". I JUNI började jag räkna på p-pillerkartor och mensperioder och upptäckte att jag skulle ha mens på bröllopsdagen... varvid jag ändrade p-pillerätandet lite så att jag nu inte får mens förrän två veckor efter bröllopet... håhåjaja... snacka om att styra kroppen.. undrar just om det är nyttigt...
...ett annat typiskt exempel är när jag var tokdeppig senast... det var våren 2000 och ett samboförhållande hade tagit slut. vad kommer lilla rationella Viktualia på då?!? JO! Jag date:ar på nätet, det är smidigt, jag gör det när det passar mig och bara de jag vill.. planen var att bli utbjuden på dyra middagar i Sthlm med gott vin till men att jag skulle vara singel länge... vad händer?!? JO, jag hittar mannen i mitt liv som inte stämmer med NÅGON kravspec på drömmannen som jag satt upp.. dessutom boende i en trist småstad... vi blev ihop och 2,5 år senare flyttar jag till nämnda småstad som jag rätt kort tidigare sagt att "dit ska jag ALDRIG" flytta.... hm...
...livet, kroppen och känslorna spelar oss gärna ett spratt....